21.10.2017

הקמפיין של אמיר ברמלי בגוגל

אמיר ברמלי נאשם והורשע בהונאת משקיעים ע"ס 400 מליון שקלים. אמיר ברמלי הפעיל מספר קמפיינים בגוגל שנועדו לשרת את תדמיתו. האם מותר למר ברמלי להשתמש בגוגל כדי להשתלט על תוצאות החיפוש ולהסתיר מן המשקיעים והמחפשים מידע קריטי על כתב האישום נגדו? לכאורה, הדבר מנוגד לתנאי השימוש של גוגל. ברמלי בתגובה: "אני מקבל תמיכה רבה מהמשקיעים שלנו וכן משותפים רבים לאורך כל הדרך"

אמיר ברמלי הוא שם ידוע בעולם ההשקעות הישראלי. ביוני 2016 הוגש נגדו כתב אישום חריג בהיקפו, המייחס לו גניבה בידי מורשה בהיקף של כ-400,000,000 ש"ח. ברמלי הוא הבעלים והמנהל של קרן קלע ורוביקון, שהתמוטטו והותירו חובות-ענק בסך מאות מליוני שקלים.

נגד ברמלי נטען כי הלכה למעשה עבר על החוק בהפעילו "הונאת פונזי" מהסוג שרשות ניירות ערך נלחמת כנגדו כבר שנים ארוכות. בפשטות, ברמלי פעל מול מאות משקיעים כדי לגייס מהם כסף תוך הבטחת תשואה גבוהה וקבועה. המשפט הפלילי נגד ברמלי מתנהל בימים אלו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כאשר ברשימת עדי התביעה 386 משקיעים שונים, כאשר בפועל מדובר על 550 משקיעים שעבדו עם "קרן קלע". 

סעיפי האישום נגד ברמלי: א) גניבה בידי מורשה; ב) קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ג) גיוס משקיעים ללא תשקיף; ד) זיוף מסמך בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות (הטעית רשות ני"ע); ה) הלבנת הון.

כך נראות מודעות החיפוש בגוגל על המונח "אמיר ברמלי" כיום:

מתוצאות החיפוש של גוגל עולה כי ברמלי, או גורמים מטעמו, מפעילים מספר חשבונות פרסום שונים, שמטרתם "השתלטות"-לכאורה על תוצאות החיפוש הממומנות של גוגל (קידום בתשלום). ההשתלטות המדוברת נעשית תוך דחיקת תוצאות "שליליות" על החשדות נגד ברמלי, הסתבכותו הכלכלית, קריסת עסקיו וההתנהלות שלו מול המדינה והנושים במשפטו הפלילי המתוקשר.

ברמלי והגורמים הפועלים איתו מפעילים לפחות 4 חשבונות שונים, שמטרתם הנראית היא קידום תדמיתי חיובי של ברמלי. הדומיינים המעורבים בפעילות: 
א) ab-profile.com, אתרו הרשמי. 
ב) all-biz-news.com בו הוא מתגאה בקבלת פרס ירושלים לפני שעסקיו קרסו.
ג) themarker-news.com בו אסף ברמלי מספר ידיעות חיוביות על עצמו באתר דה-מרקר.
ד) globes-news.com בו אסף ברמלי ידיעות חיוביות על עצמו באתר גלובס. 

כל הפעילות הפרסומית האגרסיבית הזו מתרחשת כאשר מול ברמלי מתנהל משפט פלילי על הונאה לכאורה של מאות משקיעים. במילים פשוטות, נוצר חשש כי הנאשם מר ברמלי משתמש ב-Google כדי לייצר מצג-שווא של איש עסקים לגיטימי ונקי לחלוטין, בעל עסקים פעילים ו"כשרים", תוך הסתרה מוחלטת של קריסת עסקיו בנסיבות פליליות מחמירות, לכאורה. הבעיה העיקרית היא "נפילה בפח" של משקיעים חדשים, במקביל להאשמות חמורות של רשות ני"ע בפרט ומדינת ישראל בכלל, בנוגע להונאת משקיעים, לכאורה.

לפי תנאי השימוש של גוגל, אסור לאדם אחד או ישות עסקית אחת לקדם את עצמה יותר מפעם אחת בתוצאות החיפוש הממומנות. תחת איסור "יתרון לא הוגן" נאמר במפורש על ידי גוגל כי "אנו אוסרים קידום תוכן זהה או דומה בעזרת מספר חשבונות ביחס לשאילתות זהות או דומות, ניסיון להציג בו-זמנית יותר ממודעה אחת לפרסום העסק, האפליקציה או האתר". 

כאשר הוגש כתב האישום נגד ברמלי, זו היתה תגובתו: "חיכיתי זמן רב מדי עד שיוגש כתב האישום ולראשונה, כעת, תינתן לי הזכות להתגונן בפני החשדות המופרכים. אין לי ספק שהתיק ייגמר בזיכוי מלא בבית המשפט, כפי שקרה במקרים רבים בתחום זה בעבר. כולי תקווה שהמשפט יתנהל במהירות, בהגינות ובשקיפות ולא יהפוך לזירה של ניגוח וחיסול חשבונות אישי. אני מקבל תמיכה רבה מהמשקיעים שלנו וכן משותפים רבים לאורך כל הדרך ואני בטוח שעם הזיכוי, ייקבע תקדים כלכלי ותהיה הזדמנות גם לישראלים להיות חלק בלתי נפרד ממהפך הכלכלה החדשה בעולם".

חשוב לציין שאין כל בעיה עם עצם העובדה שאמיר ברמלי מפעיל קמפיין תדמיתי בגוגל. זה חוקי לחלוטין להציג את גרסתך האישית בפני המחפשים והמשקיעים. זה גם חוקי לגמרי להקרין תדמית של "עסקים כרגיל" למרות האישומים הכבדים. עם זאת, גוגל אינה מתירה "השתלטות" של גורם מסחרי אחד על דף התוצאות, ובנסיבות הפליליות המחמירות של הפרשה - נראה שכל ניסיון "לכבס" את המוניטין הבעייתי של ברמלי עשוי להוביל לאפקט בומרנג, או גרוע מכך - להטעיית משקיעים תמימים.

ניסינו ליצור קשר עם ברמלי דרך האתר הרשמי שלו כדי לקבל תגובה, אך אין שום אפשרות ליצור קשר דרך אתר רשמי זה. ניסינו לאתר פרטים מזהים כלשהם דרך הדומיין ab-profile.com ופנינו במייל לאדם היחיד המזוהה עם הכתובת, מיכאל/מייקל רוזנבלט. למרבה הפלא, כתובת המייל המופיעה ברשם הדומיינים אינה פעילה כלל, והחזירה לנו הודעת שגיאה באופן מיידי. שלחנו גם סמס למספר הטלפון של רוזנבלט, בתקווה לקבל תגובה כלשהי. רוזנבלט טען כי ברמלי שוהה בארה"ב ואין לו קשר עימו כבר שנה.

כמו כן שלחנו לו הודעה אישית בפרופיל הפייסבוק שלו עם שאלות ובקשת תגובה. ניסינו לאתרו דרך אתר 144 וגם נשלח מייל לכתובת ג'ימייל אפשרית. נפרסם את תגובתו כאשר היא תגיע. כאמור, אנו בספק אם מר ברמלי בכלל נמצא בישראל כעת.

בינתיים, שלחנו לגוגל דו"ח מפורט על ההפרות-לכאורה של ברמלי והפועלים מטעמו בחשבונות הפרסום של תוכנית גוגל AdWords. כבר קיבלנו תגובה טלפונית מנציג גוגל בסניף דאבלין (אירלנד), שהבטיח להעביר את העניין לטיפולה של מחלקת מדיניות פרסום בגוגל. אנו מקווים שהחשבונות המפרים יושעו בהקדם.

עדכון - דצמבר 2018: אמיר ברמלי ממשיך כמעט כרגיל. חיפוש על שמו בגוגל ישראל מניב שלוש מודעות חיוביות, שככל הנראה הופעלו על מי מטעמו, ואמורות לשפר את תדמיתו לפני התוצאות האורגניות, בהן נחשף פועלו והסתבכויותיו המשפטיות. כך זה נראה כעת: 1) "פורבס ישראל". 2) "ביג טיים מגזין". 3) "דהמרקר ניוז". אם אתה עקשן, חצוף ויש לך הרבה כסף - גוגל תמיד ימצא דרך לגהץ את כרטיס האשראי שלך בדרך להלבנה תדמיתית נאה.
 
עדכון - אוקטובר 2020: הקמפיינים של ברמלי ב"גוגל" ככל הנראה הופסקו. חשוב מכך: ברמלי הורשע בהונאת משקיעים, על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. במהלך המשפט נעצר עד תום ההליכים עקב חשד שינסה להימלט מהארץ באמצעות יאכטה. השופט כבוב כתב בהכרעת דינו, בין השאר: "התרשמתי שאף אחד מלבד ברמלי לא הבין איך התבצעה הפעילות. חוץ ממנו איש לא ידע מה נעשה בכספים. התנהלותו הייתה קלוקלת. כאשר הוצגו לו עובדות או מסמכים הוא ענה לא לעניין, התחמק, אמר שיספק מידע סותר. 18 מיליון שקל נמשכו לעסקים הפרטיים שלו". כך הסתיים סיפור כואב של הונאה אדירה, שנמשך למעלה מ-4.5 שנים של הליכים משפטיים.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012