9.2.2016

הבונוס המטורף של סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל החדש

חבילת מניות בשווי $199,000,000 היממה את וול-סטריט ואת הקהילה העסקית, כאשר מנכ"ל גוגל החדש, סונדאר פיצ'אי, הפך למנכ"ל המתוגמל ביותר ב-2015.
המהנדס ההודי המחונן והנמרץ זכה ב-273,328 מניות סוג סי של גוגל. בדיוק בזמן שבו המירוץ הפוליטי באמריקה מתמקד בשאלות כמו פערים חברתיים וריכוז העושר בידי אליטת ה-1%, קיבל פיצ'אי את אחד הבונוסים הגדולים בהיסטוריה.

האם מוצדק לחלק בונוס של כמעט 200 מליון דולר לבחור מבריק בן 42 שנולד למשפחה ענייה בהודו, ורק לפני חודשים ספורים קיבל לידיו את משרת מנכ"ל גוגל? פיצ'אי הוא אמנם גאון הנדסי ואחד האנשים החרוצים בגוגל; הוא הצליח לדחוף שורה של מוצרים מוצלחים כמו דפדפן כרום וגוגל דרייב. אבל מה הטעם במענק כה עצום?

התקשורת הבריטית כבר מציינת בזעם, כי הבונוס החד-פעמי של פיצ'אי הוא יותר מכל הכסף ששילמה גוגל לרשויות המס באנגליה, בהסכם פשרה שהסדיר את תשלומי המס של גוגל מ-2005 ועד היום. ואפילו העושר החדש של פיצ'אי מחוויר בהשוואה לקודמו, אריק שמידט (כיום יו"ר אלפאבית), שמחזיק לבדו במניות בשווי 3 מיליארד דולר.

בסוף מרץ 2016 פורסם כי פיצ'אי זכה לקבל חבילת תגמול מיוחדת על סך 100,000,000 דולר כבר ב-2015, עוד בטרם מונה לתפקיד המנכ"ל. זאת, בנוסף לחבילת המניות הסופר-נדיבה שזכה לה בהמשך.

פיצ'אי התחיל מלמטה, והתקדם אך ורק בזכות כישוריו האינטלקטואליים. מגיל צעיר הוא התבלט כתלמיד מוכשר. התואר ההנדסי הראשון שלו ניתן לו במכון טכנולוגי בהודו, במדעי המטלורגיה. בהיותו רק בן 20, הוא כבר היגר לארה"ב, לאחר שהצליח להיכנס לאוניברסיטת סטאנפורד ולהשלים שם תואר שני במדעי החומר ופיזיקה של מוליכים-למחצה. אחר כך קיבל תואר שני במינהל עסקים (MBA) של וורטון, הנחשב למוביל מסוגו בעולם. בגוגל הוא החל לעבוד כבר ב-2004. כיום נשוי ואב ל-2 ילדים.

כושר העבודה האדיר של פיצ'אי, בתוספת האינטלקט המתמטי וההנדסי הכביר שלו, איפשרו לו להפוך ליד-ימינו של לארי פייג'. לאיש יש זיכרון פנומנלי ומוח שנע במהירות הסילון. פייג' ופיצ'אי חושבים באותה צורה, שניהם מאמינים במהירות, מיקוד וחזון גדול. פיצ'אי הוא ללא ספק איש העולם הגדול, שמבין היטב את ההזדמנויות החדשות ביבשת אסיה, במדינות שנקראו פעם "העולם השלישי", וכיום מהוות שווקים אדירים לגוגל.

סיפור ה'סינדרלה' של סונדר פיצ'אי מספק השראה לעיתונות האמריקנית. במשך רוב ילדותו, למשפחה אפילו לא היתה טלוויזיה או רכב פרטי. פיצ'אי ואחיו ישנו בלילה בסלון. הנה אדם שיודע מהו מחסור, מהי מצוקה ומהם פערים כלכליים. ועכשיו הנחיתה עליו הנהלת גוגל בונוס חד-פעמי שיכול לפרנס עיר שלמה בהודו.

לאחרונה העז מנכ"ל גוגל אף להתבטא בנושאים פוליטיים. כאשר אחד המועמדים הרפובלינקים לנשיאות, דונאלד טראמפ, מתח ביקורת קשה על הקהילה המוסלמית בארה"ב, פיצ'אי לא שתק. הוא העלה פוסט ראשון מסוגו בו אמר בצורה ברורה: "הבה לא ניתן לפחד לנצח את הערכים שלנו. אנו מוכרחים לתמוך בקהילות של מוסלמים ומיעוטים בארה"ב וברחבי העולם".

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל מאז אוקטובר 2015
חזונו הטכנולוגי של פיצ'אי מדבר בעיקר על נגישות: "בשבילי, זה חשוב שנקדם את הטכנולוגיה בתור כוח לקידום שוויון, ככוח מעצים בכל מקום בעולם. לכן אני רוצה לראות את גוגל פועלת, דוחפת ומשקיעה יותר כדי להבטיח שהמיחשוב יהיה נגיש יותר, ושהחיבוריות תהיה נגישה יותר". זהו חזון עממי של נגישות גלובלית, קירוב בין מעמדות ושימוש צודק ונכון בטכנולוגיה.

הביקורת של פיצ'אי על טראמפ, בתוספת החזון הטכנולוגי המהפכני שלו, עומדים בסתירה מוחלטת לחגיגות השכר של המנכ"לים בחברות ההייטק האמריקניות הגדולות. עם כל הכבוד לאינטלקט ועבודה קשה, פיצ'אי הוא בוודאי לא העובד היחיד בגוגל שמחזיק תואר שני וטוחן פרויקטים סביב השעון. חשוב לתגמל מנהלים בכירים על הישגיהם, אבל אסור להפוך אותם למולטי-מליונרים בצורה כה פתאומית ומקוממת.

בהיותו דוגמה קלאסית של החלום האמריקני בארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות, אפשר כיום לשאול את סונדאר פיצ'אי את השאלה הבאה: האם אתה מאמין שזה ראוי להזרים 200 מליון דולר לאדם אחד בלבד, מוכשר ככל שיהיה, על חשבון אינספור אחרים בחברה האמריקאית? מה תעשה עם כל הכסף הזה? ומה יקרה אם תיקח את הר הכסף הבלתי-נתפס הזה, ותחלק אותו בצורה יעילה יותר?

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012