26.1.2016

גוגל חייבת להסיר את אפליקציית בליינדספוט

תוכנת המסרים האנונימיים "בליינדספוט" חייבת לרדת באופן מיידי מחנות האפליקציות "גוגל פליי". האפליקציה כבר צברה למעלה מ-100 אלף הורדות, והוצפה בכמעט 3,000 ביקורות שליליות ביותר. הורים וילדים כאחד טוענים כבר עכשיו: האפליקציה הזאת עלולה לגרום לילד להתאבד


לעתים נדירות ביותר עולה אפליקציה למרכז הדיון הציבורי, ומעוררת תגובה כה חריפה. בליינדספוט מאפשרת לכל אחד לשלוח ולקבל מסרים אנונימיים. באופן טבעי, האפליקציה מעודדת ילדים ונוער לשלוח מסרים זדוניים, מאיימים, מעליבים ואפילו פליליים. הקורבנות מגוונים: מורים, מנהלים, הורים, ילדים דחויים וכל מי שיש לו טלפון נייד.

חשוב להבין: בליינדספוט לא פונה רק למי שהתקין אותה על הטלפון שלו. היא גם יכולה לשלוח הודעות טקסט (sms) לכל שאר אנשי הקשר בספר הכתובות, שבהן כתוב שאדם כלשהו שלח להם הודעה, עם קישור להורדת האפליקציה. לכן, כל אוכלוסיית משתמשי הסמארטפונים חשופה למסרים אנונימיים כאלו.

"זו אפליקציה מרושעת", כתבה המשתמשת ליאת בדף הביקורות של 'גוגל פליי', "אל תתנו לילדים המסכנים שלנו להשיג אותה. היא יכולה להרוס את חייהם". 'קבוצת שלנו' (Shellanoo Group), מפתחת האפליקציה, ענתה לה בכתב: "אנחנו מצטערים שאת מרגישה כך. בליינדספוט לוקחת את נושא הבטיחות ברצינות רבה, ומסיבה זו יש תכונת 'חסום'. כלומר, אם מישהו מקבל הודעות בלתי-רצויות הם יכולים לחסום את השולח בתנועה אחת, והם לא יקבלו הודעות נוספות".

 הודעות בליינדספוט פוגעניות שנשלחו לקטין
התגובה המתחסדת של מפתחי בליינדספוט עומדת בסתירה למה שקורה במציאות: "שמן. מתי תבין שאתה מסריח. אומרים לך בכיתה שאתה מסריח. וזה נכון". זו סדרת הודעות שקיבל ילד מילדים אחרים, אך הוא לא יכול לדעת מי שלח את ההודעה ואיך לאתר את הפוגע.

דור רפאלי, אחיה של בר רפאלי והפרזנטור של האפליקציה, סופג בימים אלו סדרת הודעות נאצה בגלל שהוא מזוהה עם החברה שפיתחה את האפליקציה. קמפיין ציבורי נוצר ברשתות החברתיות תחת הכותרת "דור תסגור". במהירות רבה הגיעה השערורייה עד לועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ביוזמת ח"כ מיכל רוזין (מרצ), שם נמתחה ביקורת קשה על האפליקציה.

"אין פה חופש ביטוי, זה אפילו לא חופש שיסוי", אמרה בדיון ח"כ רוויטל סוויד (המחנה הציוני), "זה ממש הרס...אני קוראת לכולם להחרים את האפליקציה הזאת". עורך הדין אהוד ארד נקרא לדיון לייצג את החברה, והוא ניסה לטהר את השרץ באמירות כמו "לאנונימיות, אבל, יש צדדים חשובים, צדדים שגם בית המשפט העליון כבר עמד עליהם".

באתר "בליינדספוט", מסתבר, מגבילים את השירות לגילאי 16 ומעלה, במסגרת מסמך מדיניות הפרטיות של החברה, האתר והאפליקציה:

"...no part of the BLINDSPOT Service is directed to or intended to be used by persons under 16. If you are under 16 years of age, then please do not use the BLINDSPOT Service or access the BLINDSPOT Site at any time or in any manner". 

ובתרגום שלנו לעברית: "אף חלק משירות בליינדספוט לא פונה ולא מיועד לשימוש על ידי בני-אדם מתחת לגיל 16. אם אתה מתחת לגיל 16, בבקשה אל תשתמש בשירות בליינדספוט ואל תיגש לאתר בליינדספוט בשום זמן ובשום אופן". כמובן שהמציאות לא מתנהגת כך, והכסת"ח המשפטי של החברה הוא חסר משמעות, חסר שיניים ואף מיתמם.

בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 2.5 מליון שקלים הוגשה נגד מפתחי בליינדספוט. עו"ד נופר טל ורועי ביטון הגישו אותה לבית משפט מחוזי מרכז בתחילת ינואר 2016. הבקשה טוענת כי החברה המפתחת עברה על חוק הגנת הצרכן. בבקשה מודגש כי היישום משפיע גם על מי שלא התקין אותו, ואינו משתמש בו.


פוסט שפורסם במטה המחאה הרשמי נגד בליינדספוט
פוסט פייסבוק שפורסם ב-9/1/16 בקבוצת מטה המחאה הרשמי נגד בליינדספוט


ההגיון הבריא אומר, שכל אדם ששולח מסרים פוגעניים לא יכול להסתתר מאחורי מסך האנונימיות. יש לכך חשיבות מיוחדת כאשר מדובר בטלפונים הנמצאים בשימוש של בני נוער, ובמסרים הנשלחים אליהם מאנשים שמכירים אותם ושוהים איתם באותו מוסד, ברמה יומיומית. בעבר, קיבלו תלמידים פתקים אנונימיים שנכתבו בכתב-יד, אך הדבר דרש מידה של תיחכום, ונעצר בגבולות פיזיים. "בליינדספוט" רודפת את הקטין עד ביתו.

לפי מדיניות החברה המפתחת, אם שלושה אנשים שונים חוסמים את אותו אדם, הוא ימצא את עצמו בחוץ. השאלה היא: מי באמת צריך דבר כזה? אנחנו נמצאים בעידן של שקיפות. כל מי שמסתתר מאחורי מסך של אנונימיות, עלול להתפתות לנצל אותה לרעה. האפליקציה פונה במתכוון לאוכלוסיה צעירה של נוער וסטודנטים, אוכלוסיות רגישות לכל פגיעה מילולית.

דווקא במציאות דיגיטלית פתוחה של פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם - קשה לראות כיצד מישהו ירצה לחזור אחורה, לעולם של צללים ופרנויה. אין ספק שאפליקציות אנונימיות כמו בליינדספוט עלולות לעודד תחושות של רדיפה בקרב ילדים בעלי רגשי נחיתות, פרטים פגיעים הסובלים מנידוי חברתי. שלא לדבר על תופעת ה"סטוקרים", נערים המשתמשים בטכנולוגיה כדי להטיל אימה על נערות מתבגרות, ולעקוב אחריהן במגוון דרכים.

העיתונאי גיא לרר ("הצינור") צירף שני צילומי-מסך של מסרים גרפיים פוגעניים שנשלחו אליו באופן אישי, וכתב בפייסבוק: "במקביל לפתיחת קמפיין 'דור תסגור' התחלתי לקבל אצלי הודעות כאלו בבליינדספוט (לא שאני חלילה מאשים מישהו מאנשי האפליקציה המלבבת) אבל לכל מי ששואל אותי מה בדיוק הולך שם, מוגשות להלן שתי הרפרודוקציות האיכותיות. אם אתם או ילדיכם מקבלים הודעות מסוגננות כאלו, אתם מוזמנים להזרים אליי כי דור רפאלי עדיין מאמין בכל ליבו שהאפליקציה נולדה כדי לעשות רק טוב. אולי השורות התחתונות, לא שורות הרווח, יבהירו לו אחרת".

אלפי ביקורות שליליות של כוכב אחד על אפליקציית בליינדספוט, בחנות Google Play. צילום מסך: 26/01/16


כדי להתגונן מפני האיום החדש, פותחו אפליקציות כמו "סייף ספוט" (Safe Spot), שמטרתה להעניק להורים שליטה מלאה מפני מסרים אנונימיים הנשלחים לטלפונים של ילדיהם: "אם לילד יש אפליקציה לשליחת הודעות אנונימיות ההורה יקבל התראה במועד ההתקנה על מנת שיסיר אותה. אם הילד יקבל הודעת SMS משירות אנונימי התוכן יחסם וההורה יקבל על כך התראה למייל (ללא תוכן ההודעה כמובן). אם הילד ינסה להתקין אפליקציה להודעות אנונימיות, או להסיר את האפליקציה שלנו ההורה יקבל על כך התראה".

כל מי שיקרא את התגובות החריפות לאפליקציה בחנות Google Play יבין לבד, שהתוכנה מעודדת בריונות, מסרים פוגעניים ואפילו עלולה לדחוף בני נוער לבצע מעשים קיצוניים כמו פגיעה עצמית ואף התאבדות. היא בוודאי לא מעודדת תקשורת אנושית פשוטה. לכן, חובה על חברת גוגל להתעשת ולהסיר את האפליקציה באופן מיידי מן החנות שלה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012