23.7.2015

הונאת 1-900 דרך מודעות גוגל

איך מרמים אנשים בעזרת גוגל? זה פשוט, מסתבר. מקימים אתר אנונימי בו מופיעים מספרי טלפון פיקטיביים של חברות גדולות ומשרדי ממשלה בתשלום פרימיום (1-900, חצי שקל לדקה), ומשתמשים בפרסום של גוגל כדי לגנוב כסף מקורבנות. התוצאה: הונאה כלכלית של אלפי אנשים בישראל, בחסות העלמת העין הגדולה של "בזק". תגובת בזק: "תגיש תלונה במשטרה"

שירות 1-900 של בזק מוגדר כ"מאפשר לך לספק מידע קולי למתקשרים לעסק בעלות פרמיום של 50 אג' ללא מע"מ, המתווספת לעלות השיחה למתקשר ומתחלקת בין בעל עסק לבזק". נוכלים רבים קפצו על השירות התמים-לכאורה הזה, כדי להונות אנשים שמנסים להגיע למוקדי שירות לקוחות. במקום לפרסם את מספר הטלפון האמיתי של מוקד שירות לקוחות כלשהו, הם מפרסמים מספר טלפון 1-900 שנמצא בבעלותם, ומבצע ניתוב אוטומטי.

אחד מאתרי ההונאה הזה מנצל את פלטפורמת האתרים של וויבלי (weebly) כדי לפרסם את עצמו בגוגל, תוך שהוא מתחזה למוקד שירות של חברות רבות ומפורסמות. ברשימת הקורבנות: בנק לאומי, גולן טלקום, פלאפון, אורנג', סלקום, דואר ישראל, הוט, סלקום, משרד הרישוי, משרד הפנים, ביטוח לאומי, חברת החשמל, בזק, כביש 6 ועוד ועוד. הרשימה ארוכה ומקיפה את כל מוקדי השירות הגדולים בישראל.

הנוכל המקוון נעזר בין השאר גם בפלטפורמת הפרסום של גוגל אדוורדס (AdWords) כדי להשיג תנועה רבה ולהונות את המשתמשים. על שיחה של 10 דקות למוקד שירות של חברה המתפרסמת בתרמית, תשלמו 5 ש"ח - כאשר הכסף מתחלק בין בזק ובין הנוכל. באופן אירוני, אפילו חברת "בזק" נכללת ברשימת החברות המשתתפות, ללא ידיעתן ובעל כורחן, בתרמית.

כך זה נראה במודעות של גוגל, על חיפוש הביטוי "סלקום מספר טלפון":
פרסומת לאתר הונאה בגוגל, המתחזה למוקד שירות הלקוחות של סלקום (23/7/15)

שימו לב לשגיאת האיות המכוונת "סלקם" במודעת גוגל, כדי להתחמק מן האיסור בשימוש במילה "סלקום". לאחר הקלקה על המודעה המטעה, מגיע הגולש התמים לדף נחיתה קצר ופשוט, שבו מפורסם מספר טלפון פיקטיבי ומטעה (1900-52-60-27), תוך שימוש בלוגו של סלקום. כל מי שמתקשר למספר זה, משלם למעשה חצי שקל לכל דקת שיחה. אם השיחה נמשכת חצי שעה, הקורבן משלם 15 ש"ח, בנוסף לעלויות התקשורת הרגילות. 

כך נראה דף נחיתה כזה, שאמור להונות לקוחות סלקום:
דף נחיתה פיקטיבי ומטעה המתחזה למוקד שירות הלקוחות של סלקום, ומציג מספר יקר המהווה הונאה


הנוכלים המנהלים את תוכניות המירמה הללו באמצעות מספרי 1-900, לא עוצרים במגזר הפרטי. גם חיפושים על מוסדות ממשלתיים, כמו למשל משרד הפנים, מובילים להונאה זהה, שבה שותפה, ללא ידיעתה, מערכת הפרסום היוקרתית של גוגל:


שני אתרי הונאה בפרסום אחד - רוכבים על לקוחות משרד הפנים

כפי שניתן לראות מצילום המסך, כל מי שיחפש בימים אלו "משרד הפנים מספר טלפון", או חיפוש דומה, ייחשף לשני אתרי הונאה, אשר שניהם משתמשים באותו מספר טלפון פרימיום של 1-900 מאת בזק. שניהם מתחזים למשרד הפנים, מציעים "מוקד טלפוני" שהוא מכשיר לשאיבת כספים מן הציבור הרחב אל כיסם של נוכלים ספורים, אולי אפילו נוכל אחד ויחיד המנהל מספר אתרים.


כך גם מופעל תרגיל הונאה מול מחפשי משרדי הרישוי:
מודעת הונאה בגוגל על חיפוש "משרד הרישוי טלפון" - מספר הטלפון הפיקטיבי מופיע בגוף המודעה


ניצול מחפיר במיוחד של מצוקת אזרחים מן השורה מופיע בדף נחיתה שמתיימר להציג את המספר הרשמי של המוסד לביטוח לאומי, אך בפועל מדובר גם כאן על מספר 1-900 טפילי.


אל תתקשרו למספר הזה (עוד הונאת 1-900) של הביטוח הלאומי

המספר 1900-72-04-39, שמבצע ניתוב ערמומי תוך גזילת כספי מבוטחים, הוא למעשה השתלטות של עבריינים על דרכי גישה למוסד ממלכתי מהחשיבות הראשונה במעלה. הביטוח הלאומי אמור להעניק משאבים לציבור, ולא לגזול מהם משאבים בדרכי מירמה. 

לפעמים הנוכל אפילו לא נמצא בגבולות ישראל: אתר wapp.co.il, למשל, מפרסם מספרי 1-900 רבים ומקדם את עצמו במודעות של גוגל בישראל. אך בעל הדומיין הוא משה שלום, כנראה יהודי-אמריקני, תושב רחוב "בורו פארק" 30, ברוקלין, ארה"ב:

בעל הדומיין wapp.co.il יושב בברוקלין

באתר הנוכלות wapp.co.il אין אפילו העמדת פנים של גילוי נאות או הבהרה משפטית. וכמובן שהוא לא חושש להשתמש בסמלים הרשמיים של מדינת ישראל, לכאורה בניגוד לחוק:


הונאת 1-900 על משרד הפנים, מתוך אתר wapp.co.il



בזק מרמה את בזק, בזק מרוויחה פעמיים
שיא האבסורד, או פסגת השחיתות, טמונים במצב שבו חברת בזק עצמה מרוויחה פעמיים על כל שיחת טלפון שמבוצעת למוקד השירות שלה עצמה: בפעם הראשונה, דרך חיוב בזק רגיל על עצם השיחה, ובפעם השנייה על חיוג דרך מספר תרמית של שירות 1-900, התרמית שאותה היא מפרנסת:

המודעה בגוגל מתחזה למוקד שירות הלקוחות של בזק, תוך איות משובש (bezqe ו"שלבזק")

כאשר בזק מוכרת מספרי 1-900 המאפשרים לנוכלים להזרים הכנסות לבזק, אפילו מלקוחות בזק המתקשרים למוקד שירות הלקוחות של בזק, אפשר להבין עד כמה עמוק הוא הפלונטר של 1-900. העובדה ש"בזק" מסרבת לפעול כנגד עבריינים אלו, רק מבהירה את ניגוד העניינים שבו היא נמצאת. פרשנות צינית לפרשה זו תוביל למסקנה, ש"בזק" מפעילה במיקור-חוץ מערך פשע מאורגן שמטרתו היא לטמון מלכודות ללקוחות "בזק" עצמם.
 

התחמקות מאחריות
כדי להלבין את תרגיל ההונאה המתוחכם מופיע בחלק מן האתרים נסיון כיסוי, בדמות "הבהרת תקנון והסדרה משפטית" המופיעה באתרו של הנוכל. הטקסט, שמובא כאן במלואו לצורך המחשה, נועד להתחמק מכל אחריות: "המספר המפיע באתר זה בדף הראשי ובכל שאר הדפים הוא מספר טלפון פרימיום השייך לאינדקס האתר הטלפוני הנ"ל. אתר זה מציג ומסדר מידע רב הלקוח מרשת האינטרנט למשתמשי האתר מספר רב של שירותים חברות ומשרדי ממשלה בכל מיני נושאים ותחומים, השירות הינו שירות ניתוב שיחות הניתן על ידי מערכת אוטומטית, כל גולש המשתמש בשירותי האתר ומתקשר למספרים המוצגים בו מצהיר שהוא עושה את זה על דעתו החופשית ומרצונו ובחירתו.
שירות האתר פועל בשם עצמו ולא בשם אף אחד או אחת מהגופים והחברות המוצגות בו, אלא כשירות לציבור ולא כנציג של אף אחד מהגופים המוצגים בו.
השיחה למספרים המוצגים באתר זה היא שיחת פרמיום שעלותה היא עלות שיחה לפי החבילה של הטלפון ממנו מתקשר הגולש ובנוסף לכך תוספת פרימיום של 50 אגורות לדקה.
כל גולש המשתמש בשירותי האתר מצהיר שהוא לפחות בן/ת 18
".


כצפוי, בעל האתר מסתתר מאחורי האנונימיות שלו. בזמן כתיבת פוסט זה, נשלחה בקשת תגובה מבעל האתר. במקביל, דיווחתי לחברת וויבלי (Weebly) בארה"ב על שניים מן האתרים המפרים. אחד מהם כבר הוסר תוך זמן קצר. אך הוא בוודאי יפתח אתר נוסף תוך זמן קצר, כדי שההכנסות ימשיכו לזרום. הנה למשל הדומיין ca-ll.weebly.com ממשיך לפרסם מספרי 1-900 כאילו אין מחר. ונמצא גם אתר ברשת "גוגל סייטס" תחת הכתובת sites.google.com/site/clickmobileil שמציע "חיוג מקוצר" במספרי 1-900.

גם אתר "תושב" (בכתובת toshav.co.il) לא חושש להונות משתמשים ישראלים פשוטים, תוך שהוא מזכיר באתרו את הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, כולל בנק הפועלים, תוך פרסום מספר טלפון "שואב-כספים" וניצול פלילי, לכאורה, של שירות 1-900 המוצע מטעם בזק. בעל הדומיין הוא שרון ימינך (Sharon Yemincha), חיפאי שאינו מוסר את כתובתו המדויקת. מספר הטלפון של בעל הדומיין לא מגיב. נשלח מייל לבעל הדומיין, אך בינתיים לא התקבלה כל תגובה.


אתר "תושב" מציע מספר פיקטיבי של בנק הפועלים ועשרות חברות אחרים במשק הישראלי

אתר הונאה נוסף, היושב על הדומיין הבלתי-שגרתי "www.1-900-800.co", לא חושש להונות אנשים חולים במספר טלפון "שואב-כספים" של מכבי שירותי בריאות, לכאורה. ורק כדי להבין את חוסר הבושה, גם חברת התעופה הלאומית, אל-על, ברשימת הקורבנות האינסופית, כולל שימוש מפר בלוגו אל-על:

בתמונה: אתר www.1-900-800.co משתמש בלוגו אל-על כדי למשוך שיחות הונאה אליו

כך הופך חיפוש תמים באינטרנט על מספר טלפון של מוקד שירות לקוחות, לבור כלכלי שעלול לגרום נזק משמעותי לשכבות החלשות. סבתא אומללה שרק רוצה להתקשר לקופת החולים שלה, תגלה מאוחר מדי כי נאלצה לשלם עשרות שקלים. קשישים, מוגבלים ועניים לא יוכלו לממן את ההרפתקה הזאת, שסידרה להם 'בזק' באימפריית ההונאה של מספרי 1-900. כתבה בנושא זה פורסמה ב"חדשות 2" במאי 2014, בלי להזכיר את תפקידו של גוגל.

אם יטענו בעלי האתרים הללו, שהם רק מספקים "שירות לציבור", בדמות מספרי טלפון של חברות מפורסמות, הרי שאין צורך בשירות כזה. כל מה שמספקים אותם אתרי-הונאה הם מספרי טלפון פיקטיביים, טפיליים ונצלניים, שנועדו להעשיר את כיסיהם הפרטיים, ולמרבה הצער, גם את קופתה של חברת 'בזק', שאולי אף מעלימה עין מקיומה של התופעה.

עדכון - 20/7/16: אתרי הונאה עם מספרי 1-900 ממשיכים להופיע בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל, למרות שנוכחותן בגזרה הפרסומית של גוגל ירדה פלאים. הנה דוגמה לשני אתרים שכאלו, בחיפוש פשוט על המונח "מספר סלקום":

תוצאות חיפוש של גוגל על "מספר סלקום" (20/7/16) - האתר העליון והתחתון מציגים מספרי 1-900
 


תגובות ותלונות
בעקבות תלונות מאזינים על תחנות רדיו איזורי ב-2012, פסק נציב הרשות השנייה כי "עידוד המאזינים להתקשר לקווי 1-900 בלי ליידע אותם על העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, מהווה הטעיית ציבור המאזינים ויש להפסיק זאת". כמו כן פורסם ש"בעקבות החלטת הנציב החליט משרד התקשורת לבחון את הנושא על היבטיו השונים".

שר התקשורת
גלעד ארדן אמר ביולי 2013 כי "הגיע הזמן לקבוע כללים ברורים עבור התשלום לשירותי מידע, בידור וייעוץ, ולשים קץ למצב הקיים כיום שבו צרכנים משלמים סכומים ניכרים עבור שירותים אלה". מה עשה משרד התקשורת? נכון לקיץ 2015, כמעט שום דבר מהותי לא השתנה בממלכת 1-900.

בזמן כתיבת פוסט זה, נשלחה למוקד Google AdWords פנייה מסודרת בכתב, המפרטת לגבי שיטת אחד האתרים הללו. לאחר מספר ימים, התנדב נציג גוגל ישראל לטפל בתופעה, ויצר קשר עם הגופים המתאימים. לאחר מספר שבועות חל שינוי מסוים ב-Google בנושא זה, ונראה כי הלחץ הציבורי עשה את שלו. 

אכן, ראוי שגוף גדול ומאורגן כמו גוגל יידע לפסול קמפיינים כאלו, ולסגור כל חשבון שינסה לפרסם מספרי 1-900 של גופים גדולים במגזר הפרטי והציבורי. כמו כן, הוגשה תלונה מפורטת אל המועצה הישראלית לצרכנות, אך לא התקבלה תגובה כלשהי.

בפעם הראשונה שפניתי ישירות למוקד 'בזק' לגבי התופעה, ענתה לי נציגת שירות שלא טיפלה בבקשה, אלא רק השאירה אותי על הקו במשך זמן רב ללא שום מענה. פניתי אליהם שנית, הפעם תוך הקלטת השיחה המלאה, לשם תיעוד וגיבוי.

תגובת "בזק": בשיחת טלפון שקיימתי עם אחראית במוקד שירות הלקוחות של בזק, התנערה הנציגה מכל אחריות למעשיהם של אנשים פרטיים באתרים בהם מתפרסמים מספרי טלפון מיוחדים מסוג 1-900. הנציגה המליצה לפנות בתלונה למשטרת ישראל כדי שהיא תטפל בהונאה הזו, אם אכן מדובר בהונאה. הנציגה סירבה לטפל בלקוחות 1-900, לסגור את חשבונותיהם או לבדוק מקרים פרטניים. גם כאשר הסברתי לנציגת "בזק" שלקוחות 1-900 משתמשים במספרים הללו גם נגד "בזק" עצמה, היא סירבה להתמודד עם הנושא.

אם אתם מכירים מקרים דומים של הונאת 1-900 תוך שימוש במערכת הפרסום של גוגל, הוסיפו תגובה או שלחו מייל לבעל הבלוג. ואם זה עדיין לא ברור, נסו להימנע מכל חיוג למספרי 1-900, אלא אם כן אתם בטוחים שמדובר בשירות חוקי ולגיטימי.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012