19.10.2014

ד"ר גוגל שמועתי מציע: אהוד ברק חולה אלצהיימר

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, יחפש את שמו בגוגל ויגלה שהוא חולה אלצהיימר. בין אם זה נכון ובין אם זו רק שמועה שמסתובבת בחלל, אין ספק שד"ר גוגל שמועתי כבר טרח להפוך את הרכילות הזאת להצעת חיפוש תמימה מן המניין, כאילו מדובר בעוד רעיון מועיל ונחמד.



צילום-מסך אחד שווה אלף הסברים:
הצעות החיפוש של גוגל ישראל למונח "אהוד ברק". צולם ב-19 אוקטובר, 2014


גוגל ישראל "החליט" לאחרונה, כי קיים קשר הדוק בין חיפוש שמו של אהוד ברק ובין מחלת האלצהיימר. ארבע מהצעות החיפוש של גוגל כעת עוסקות במחלה, ולא במעשיו האחרים.

גם ב"גוגל טרנדס", המאבחן מגמות חיפוש, יש עלייה חדה בחיפוש אלצהיימר בהקשר שלו:

מתוך Google Trends על המונח "אהוד ברק" (21 אוק' 2014)


ברק כבר לא ילד (בן 72) ובקבוצת הגיל שלו יש סיכונים ללקות במחלה זו. אין לנו מושג אם ברק, ששימש רה"מ, שר, יו"ר מפלגה, ח"כ, רמטכ"ו ועוד - אכן חולה או לא.  עם זאת, הנחת העבודה הסבירה היא שאהוד ברק בריא לחלוטין כל עוד לא הוכח אחרת.


הצעת החיפוש של גוגל כבר הובילה לפחות פסיכולוג אחד לחשוש למצבו של האח"מ:

פוסט מתוך אתר "מכון טמיר לפסיכותרפיה" (19/10/14)



ברק עזב את הפוליטיקה בנובמבר 2012. במשך חודשים התעלם מהשמועות, עד שהתראיין לערוץ 1 בסוף אוקטובר 2014 ואמר "אין שום דבר". חשוב להדגיש שברק לא אמר במפורש "לא חליתי באלצהיימר", ולכן לא מדובר בהכחשה משכנעת במיוחד. 

לאהוד ברק יש היסטוריה ארוכה של הכחשות בלתי-משכנעות. כל מי שקרא את הספר "חרקירי" מאת רביב דרוקר, יודע שברק רחוק מלהיות אדם מושלם, פשוט או ישיר. והשאלה אם ברק חולה באלצהיימר או לא היא שאלה כבדת-משקל. נכון, ברק איננו מכהן כעת בתפקיד ציבורי, אבל הוא מתבטא בעניינים ציבוריים, מעורב בפרשת הרפז ועשוי לשוב לפוליטיקה.

גוגל פה וגוגל שם

מעניין לגלות שבגוגל ישראל, החיפושים בשפה העברית שונים בתכלית מן ההצעות על אהוד ברק בשפה האנגלית:

חיפוש על ehud barak בגוגל.קום (google.com) באנגלית; 19/10/14

בחיפוש האנגלי-אמריקני על שמו של אהוד ברק (ehud barak), עולות הצעות גוגל לעמוד ביוגרפיה של ויקיפדיה, ציטוטים, 11 בספטמבר, יאסר ערפאת, אובמה, שנת 2014, ביוגרפיה, נאוה כהן וסיירת מטכ"ל. בחו"ל, אין זכר למצבו הבריאותי - טוב או רע.

הצעות החיפוש השונות מלמדות על חיפושים שונים לגמרי, אבל גם על התייחסות שונה של גוגל העולמי וגוגל הישראלי. אין ספק שהציבור הישראלי יודע הרבה יותר על המנהיגים שלו בהשוואה לציבור המחפשים בארה"ב, אפילו בהשוואה ליהודי ארה"ב והישראלים בארה"ב. חוג החברים והמכרים של אהוד ברק בישראל גדול הרבה יותר מזה שבאמריקה. אבל ההבדל בין המנועים הוא מהותי.

בעוד גוגל ישראל לא חושש כלל מעיסוק בצנעת הפרט של אהוד ברק (מחלה חוסה תחת חוק הגנת הפרטיות), גוגל העולמי בד"כ נמנע מלחדור לפרטי חייו של אדם. התופעה חוזרת על עצמה שוב ושוב, והתייחסנו אליה בפוסטים קודמים (שרה נתניהו מיס פיגי; בנימין נתניהו, פנינה רוזנבלום ומירי רגב למשל; האם שאול מופז צריך לתבוע את גוגל; סופו של משה קצב; גוגל מציע לקנות סמים ולהתאבד, ועוד).

נדמה שהשאילתות בישראל פרובוקטיביות יותר, נוגעות ישירות לחייו של אדם, ובמקרים רבים מעודכנות לתקופה האחרונה; למשל "צוק איתן" בהקשר של אהוד ברק, אירוע שאירע לא מזמן, ואינו מופיע בחיפושים באנגלית בגוגל האמריקני (דוטקום). לעתים מספיק דיון אחד בקבוצת דיון מחתרתית כדי להפיץ שמועה לוהטת, ואז שולחים הישראלים איש את רעהו לחפש בגוגל את הדיון, וכך יוצרים את ההצעה של גוגל.


חובת הזהירות של גוגל

כאשר מדובר בחיפוש שמו של אדם, גוגל חייב להיזהר מאוד מהפצת שמועות בלתי מבוססות. עצם העובדה שמשתמשים רבים מחפשים את השמועות הללו אינה פוטרת את גוגל מאחריות. גוגל נתבע על כך כל הזמן (ממש באוגוסט 2014 הוגשה תביעה כזו בהונג-קונג, מטעם טייקון שנפגע מהשלמה אוטומטית - אוטוקומפליט - על שמו).

אם אדם מפורסם ומכובד כמו אהוד ברק מתקשה לשמור על צנעת הפרט שלו בסיטואציה כה רגישה, נדמה שאף אדם אינו חסין מן הכוח של גוגל. גם אם יפנה בעתירה דחופה וידרוש את הסרת ההצעות הפוגעניות, נדמה שהדיון המשפטי יימשך על פני זמן רב. תיקון אלגוריתמי מעמיק מצד מטה גוגל בקליפורניה ידרוש עבודה מאומצת, שכנראה לא נעשתה עד היום.

אם גוגל יסכים עם אהוד ברק, שהצעות האלצהיימר היו אכן מיותרות ומזיקות, מהו הנזק הכספי שיכול לדרוש אדם במעמדו? מדובר באיש עסקים הידוע ברחבי תבל, המעורב בעסקאות בתחום הבטחוני, שחלקן בסכומים של מליוני דולרים. הייתם עושים עסקים בטחוניים עם אדם חולה אלצהיימר? התשובה עלולה להיות שלילית. לכן, אם שותף עסקי ביטל חוזה עם אהוד ברק בגלל הצעות גוגל, לכאורה מדובר כאן בפגיעה מהותית ביכולתו למצות את הפוטנציאל שלו להתפרנס בכבוד.

דווקא בתקופה שבה גוגל מעורב באינספור יוזמות מדעיות שאפתניות פורצות-דרך, חלקן על גבול המדע הבדיוני, נדמה שהוא מתקשה להתמודד עם אותן בעיות ישנות בתחום ה"חיפושי" שבו עשה את צעדיו הראשונים. מה הבעיה למנוע הצעות פוגעניות על שמו של אדם? לא נשמע כמו מדע-טילים. ועדיין, זה קורה שוב ושוב, מעשה שטן.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012