23.5.2014

גוגל: שרה נתניהו היא מיס פיגי

חיפוש פשוט ב"גוגל תמונות" על רעיית ראש הממשלה מניב הצעת מיקוד על "מיס פיגי", החבובה החזירה. קשה לדמיין השפלה אלגוריתמית גדולה יותר מזו. האם לשכת ראש הממשלה תפתח בסבב שיחות טלפון זועמות עם מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד? הכל אפשרי

מה גרם למנוע החיפוש הגדול בעולם להחליט ש'מיס פיגי' קשורה לגב' שרה נתניהו?

ההחלטה של גוגל, כמובן, אינה שרירותית. אכן קיים תוכן גרפי ברשת שמבצע השוואה בין החבובה החזירית של ג'ים הנסון, שהופיעה לראשונה ב-1976, ובין אשתו של בנימין נתניהו, ילידת 1958.

חיפוש בגוגל תמונות על sara netanyahu מוביל למספר הצעות מיקוד שונות על שרה. הצעת המיקוד הראשונה היא, למרבה המבוכה, זו של מיס פיגי. ההצעה מתבססת על לפחות 2 תמונות מפורשות שעורכות השוואה גרפית בין האישה לחבובה.

גם חיפוש טקסטואלי רגיל ב'גוגל' מגלה כי לפחות ב-133 תוצאות שונות, קיים קשר סמנטי בין שני המונחים (שרה ופיגי), בשפה האנגלית. 

גם בשפה העברית קיימת הקבלה דומה. חיפוש עברי על שני המונחים במקביל מביא כ-8,640 תוצאות בעברית שבהן שני המונחים השונים מופיעים באותו דף, או בהקשר קרוב. בחיפוש תמונות עברי יש לפחות כ-5 תמונות מפורשות שמבצעות את ההשוואה הבלתי-נעימה.





הבחירה של גוגל להציע את מיס פיגי בתמונות מבוססת, קודם כל ומעל לכל, על שאילתות חיפוש דומות. גוגל מציג חלק מהן בצורה מפורשת בתחתית עמוד החיפוש הרגיל, כאשר "שרה נתניהו משוגעת", "שרה נתניהו מיס פיגי" ו"שרה נתניהו סקנדל" מוצעות כ-3 הראשונות מבין גוש רגיל של 8 הצעות:



העובדה שקיימות שאילתות פרובוקטיביות על גב' נתניהו במנוע החיפוש הפופולרי בישראל, מתבטאת בצורה פעילה עוד יותר כאשר מתבצע חיפוש על שמה, עוד בשלב ההצעות האוטומטיות שלפני החיפוש עצמו:




כאשר מדובר בצורות שיקוף שונות של אותה מציאות דיגיטלית, הדחף הראשוני הוא להניח שיש דמיון כמותי בין החיפושים השונים, אבל בדיקה מעמיקה יותר מגלה כי הצעות החיפוש עשויות להטעות - ולמעשה, מבחינה כמותית כל נושא 'מיס פיגי' הוא זניח למדי:


מתוך כלי מתכנן מילות המפתח של גוגל (AdWords Keyword Planner)

המידע הכמותי שמציע הכלי הפרסומי מתכנן מילות המפתח של גוגל מלמד כי מתוך 2,900 חיפושים חודשיים על שמה של שרה נתניהו באנגלית, רק כ-70 מתוכם קשורים ב'מיס פיגי'. הכלי של גוגל מסרב לספק נתונים כלשהם על כמות החיפושים של הביטוי הכולל את נושא השיגעון. רק לשם ההשוואה, גוגל מעריך שקיימים כ-70 חיפושים בחודש על המונח 'ולדימיר פוטין משוגע' בשפה האנגלית, כך שאי אפשר לומר שמדיניות גוגל הרשמית היא לא לספק נתונים על שאילתות הכוללות את המונח 'משוגע' באנגלית.

מעבר להקשרים המשמעותיים שגוגל מוצא ברשת בין מונחים כמו אשת נתניהו והגברת החזירית, חשוב לציין שגוגל גם עושה טעויות, בעיקר כשהוא מנסה לפרש תמונות. כך, למשל, הוא מציע מיקוד בנושא 'חתונה' (באנגלית) כאשר הוא למעשה מציע תמונות שאין להן שום קשר לחתונתה של שרה:


בתמונה: הצעת מיקוד 'חתונה' בחיפוש התמונות של גוגל על שרה נתניהו באנגלית

תוצאות החיפוש הללו מצביעות על השפעתן ההולכת והגוברת של הרשתות החברתיות על תוצאות החיפוש האלגוריתמיות של גוגל. כינויים מעליבים, שעורכי עיתונות בכירים נמנעים מלגעת בהם, זוכים לשימוש ספונטני יותר בשכבות העממיות של הרשת.

כדי להישאר רלוונטי, מנוע החיפוש חייב לקחת בחשבון 'ממים' שמופצים על ידי אנשים פרטיים, בלוגרים שמשתפים בדיחות סאטיריות ללא יומרה עיתונאית כלשהי, טוקבקים פוליטיים חסרי גבולות וכמובן משחקי פוטושופ של משתתפים בפייסבוק. התוצאה: דמוקרטיה אמיתית.

ועכשיו נראה האם משפחת נתניהו חזקה מספיק כדי ליצור קשר עם הגורמים המתאימים בגוגל ישראל, ולנסות לפעול לשינוי תוצאות החיפוש, כך שמיס פיגי תישאר סגורה בגזרת החבובות.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012