29.4.2014

הנה למה גוגל מפתחת מכוניות ללא נהג

גוגל משקיעה עשרות מליוני דולרים בפרויקט שאפתני, כדי להביא לשוק מכוניות אוטונומיות - ללא נהג. מדוע היא עושה זאת? כדי שהנהגים יתפנו להתעסק במכשירים הניידים שלהם, לחפש ברשת, להקליק על פרסומות ולהוריד תוכנות בתשלום דרך גוגל. לא מאמינים? תראו מה גוגל כתבה בעצמה על הפטנט.

גוגל לא מפתחת מכוניות אוטונומיות בשביל הכיף.

בפטנט US 8352110 שהוגש באוגוסט 2012 ואושר ב-8 בינואר 2013, הגדירה גוגל "ממשק משתמש להצגת מצב פנימי של מערכת נהיגה אוטונומית". באחד מן האיורים המלווים את הפטנט, ניתן לראות בבירור כיצד הנהג, שאינו אוחז בהגה בזמן שהמכונית נוהגת את עצמה, מתפנה לעסוק במכשיר החביב עליו ביותר: האייפון שלו (לא אנדרואיד, למרבה ההפתעה).

גוגל משתוקקת לשים על הכביש מל"נ (מכוניות ללא נהג) כיוון שהיא רוצה את הזמן הפנוי של הנהגים לעצמה. גוגל רוצה לתת לנו את החופש לחפש. היא רוצה שנהגים ימשיכו להשתמש באינטרנט גם כשהם בדרכם ממקום למקום. בארה"ב, נהיגה תופסת נתחי זמן משמעותיים מאנשים. יש כאלו המבלים בדרכים למעלה מ-3 שעות בכל יום. זהו זמן רב שלמעשה הולך לאיבוד, בהנחה שגוגל אינה מרוויחה כסף כאשר אנשים מבצעים שיחות טלפון רגילות מהסמארטפון שלהם.

תראו בעצמכם את איור מס' 11 בפטנט - אצבע הנהג נמצאת על אפליקציה של מכשיר אייפון 4:




גוגל לקחה על עצמה פרויקט שאפתני, שבחישוב זהיר יכול להכניס לה כ-740 מליון דולר בכל שנה, בארה"ב לבדה, מקליקים של מודעות פרסום בחיפושים ובגלישה. השיפור בהכנסות העולמיות יכול להגיע ללמעלה מ-1.5 מיליארד דולר בשנה. יותר מכך: משתמשי מובייל מהווים את חוד החנית בכיוון העסקי של גוגל ל-10 השנים הקרובות, ולכן חשוב לה מאוד להראות למשקיעיה שהיא מחזקת ומעצימה את הקהל הזה בכל דרך אפשרית.



זה, אגב, אותו סיפור כמו "גוגל גלאס": פתרון לנהגים. גוגל מפתחת את 'גלאס' למצבים שבהם אנשים לא יכולים להחזיק מכשיר כי הם מחזיקים דברים חשובים יותר בשתי ידיהם. רכב אוטונומי ומשקפי-אינטרנט הם שני פתרונות לאותה בעיה: אנשים שלא משתמשים מספיק בגוגל, למרות שהם רוצים לעשות זאת.

לפחות מאז 2011 מפעילה גוגל לחצים פוליטיים על מדינות שונות בארה"ב כדי להכניס חקיקה שתומכת בביצוע ניסויים במל"נים. מאמצי הלובינג של גוגל השתלמו: מדינת נבאדה היתה הראשונה להסכים לניסויים הללו ב-2011. פלורידה וקליפורניה הצטרפו לניסוי ב-2012. מישיגן הצטרפה בדצמבר 2013, עם הגבלות מסוימות. גוגל אינה זקוקה להסכמתן של מדינות רבות נוספות, בינתיים.


טויוטה פריוס אושרה כאבטיפוס ראשון. כיום מדובר על צי של כ-24 מכוניות לקסוס דגם RX450H. מערכת חיישני לייזר ורדאר יוצרת מפה תלת-מימדית בזמן-אמת, תוך סינכרון עם ג'י-פי-אס והאינטרנט. המערכת ממיינת דברים ל-4 קבוצות: רכבים בתנועה, הולכי רגל, רכבים דו-גלגליים (אופניים ואופנועים), וחפצים נייחים כגון מכוניות חונות.


המכונית-ללא-נהג הראשונה של גוגל (פריוס).
צולם: 25 ספטמבר, 2012. צלם: סם צ'רציל (CC)


במובנים רבים, מכוניות אוטונומיות תואמות את החזון של גוגל - לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו נגיש ושימושי לכולם. כאשר אנחנו עסוקים בנהיגה ולא יכולים להוריד את העיניים מן הכביש, אנחנו לא יכולים למצוא את המידע שאנחנו רוצים לחפש. בנהיגה, אנחנו לא יכולים לקרוא, ואנחנו לא יכולים לכתוב. תשובות לשאלות קריטיות אינן נגישות לנו. הודעות חשובות אינן נשלחות לאנשים היקרים לנו. מיילים חשובים בעבודה אינם זוכים למענה. במצב הקיים, נהגים רבים מבצעים עבירות תנועה רבות, חלקן אף מסכנות חיי אדם, כדי להיות יעילים יותר בזמן הנסיעה ולהספיק את המשימות המוטלות עליהם.

גם בהנחה שנהג "רובוטי", המנוהל על ידי תוכנה של גוגל, איננו טוב כמו נהג אנושי - קיים ביקוש אדיר לשירות כזה, בעיקר בקרב אנשים עסוקים שצריכים לטפל במגוון משימות בזמן שהם נוסעים.


לא מדובר רק על ניווט או משלוח סמסים, אלא גם איתור עסקים קרובים, צילום, שיחה עם אנשים אחרים ברכב ואפילו ביצוע פעולות קריטיות טבעיות יותר, כגון השגחה על ילדים קטנים או מציאת חפץ שנפל בין הכיסאות. רכב אוטונומי היה מאפשר לנהגים רבים גם לאכול כמו שצריך, ואפילו לקיים יחסי מין ללא הפרעה (כן, זה הולך לקרות בזמן נסיעה, ואף אחד לא יעצור את זה).  


נהגים עייפים היא בעיה גלובלית חמורה. בכל רחבי העולם מתרחשות תאונות דרכים קטלניות עקב עייפותם של נהגים, שנמצאים יותר מדי זמן על הכביש, או נוהגים בשעות מאוחרות. חלק גדול מן הנהגים הללו היו שמחים מאוד אם מחשב היה מסייע להם להימנע מן הסיכון, או מאפשר להם לתפוס תנומה בחלק מן הזמן. 

מכוניות ללא נהג הן גם פתרון אלגנטי במיוחד לבעיית הנהיגה בשיכרות, שמהווה בעיה רצינית בארה"ב ובמדינות מערביות רבות, בין השאר גם רוסיה. נהגים שיכורים גורמים נזקים גדולים לעצמם ולסביבה, וכל דגם של מל"ן מסוגלת להוביל את הנהג השיכור לביתו בקלות רבה.

מעבדת-אקס (X-Lab) של גוגל, בה מתנהל הפרויקט בסודיות יתרה, אמורה להשלים גרסה ראשונית של המוצר עד שנת 2017 לערך. נהיגה בכבישים בין-עירוניים נתפסת כיום כמשימה אפשרית בהחלט, עבור מחשבים המנהלים מערכות עבור מל"נים. עיקר הבעיה טמון בנהיגה עירונית, שמציפה את מערכת המחשוב במאות אובייקטים שנעים בעת ובעונה אחת במרחב.

המערכת מסוגלת לקרוא תמרורי עצירה, אך לא השתלטה על מרבית התמרורים האחרים בעולם. קשיים נוספים בפרויקט מגיעים מכיוונים בלתי צפויים, כמו למשל מחוות אנושיות של נהגים אחרים (בקשה לעקיפה או השתלבות בנתיב), פניה ימינה ברמזור אדום (חוקי במקומות מסוימים), נהיגה תחת גשם ונהיגה במצב ערפל - מצבים המקשים על זיהוי הסביבה, ודורשים חיישנים רגישים וחכמים יותר.

כמו שזה נראה עתה, גוגל תשמח להשיק מערכת ראשונה בעתיד הקרוב, שתאפשר נהיגה אוטונומית אך ורק בכבישים בין-עירוניים. זה אמנם פתרון חלקי, יקר ומפחיד למדי, אבל הוא ישים והגיוני. עם זאת, יידרש זמן רב יותר עד שמל"נים חזקות וחכמות יוכלו לנווט בביטחון בסמטאות ניו-דלהי, בייג'ין או ניו-יורק. ייקח זמן רב עוד יותר עד שמחיר המערכת יירד לרמה סבירה, שתתאים למעמד הבינוני.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012