1.7.2013

אלטה-ויסטה נסגר ב-8 ביולי ע"י יאהו

מנוע החיפוש "אלטה-ויסטה", שהוקם ב-15 בדצמבר 1995 ונחשב לטוב מסוגו בעולם שלפני גוגל, ייסגר ב-8 ביולי על ידי הנהלת יאהו (Yahoo) הנוכחית.


אלטה-ויסטה הוא פרי עבודתם של קומץ חוקרים במעבדת DEC בפאלו-אלטו, קליפורניה. רק שלושה אנשים היו אחראים על הפרויקט: פול פלרטי, לואי מונייר ומייקל בורואז. המנוע צבר פופולריות אדירה אך מנהליו לא ידעו איך לעשות ממנו כסף.

יאהו קנתה את אלטה-ויסטה ב-2003 ולא ידעה מה לעשות איתו מאז. במאי 2011 הפכו תוצאות החיפוש של אלטה-ויסטה לאלו של יאהו. כיום, כאשר תוצאות החיפוש של יאהו כבר מתמזגות בהדרגה עם אלו של בינג (מיקרוסופט), אלטה-ויסטה ייפרד מהעולם.

בעולם שלפני גוגל, אלטה-ויסטה ייצגה את שיא הטכנולוגיה. מבחינת מייסדי גוגל, שהחלו לעבוד על האבטיפוס שלהם ב-1996, המנוע היחיד שהתחרה בהם היה אלטה-ויסטה. כבר כשגוגל עלה לרשת במהדורה ראשונית, הוא היה טוב יותר מאלטה-ויסטה בצורה ברורה. אך נדרשו מספר שנים שכל העולם יבין זאת, ויזנח בהדרגה את המנוע הוותיק-יותר.

הסגירה של אלטה-ויסטה מעידה על חלק מן השינויים שעברה התעשייה הזו מאז שנות ה-90. כיום, מנוע חיפוש שמאנדקס 20 מליון דפים נחשב זניח לחלוטין. באותה תקופה, כאשר אלטה-ויסטה החזיק רק 500 ג'יגה של נתונים, אנשים התפעלו. 

ב-2001, גוגל עקף את אלטה-ויסטה בפופולריות שלו, ומאז לא הביט אחורה. אלטה-ויסטה המהפכני, החדשני, החלוצי והחינמי פינה את מקומו לענק חדש, שמתחזק מיום ליום בעזרת תזרים אדיר של מזומנים, המגיע כולו מפרסומות טקסט קטנות.

הנסיונות העסקיים להחזיק את אלטה-ויסטה בחיים היו רבים וכושלים. חברת קומפאק קנתה אותה, ניסתה להנפיק אותה, התרסקה עם בועת הדוטקום, ולבסוף נמכרה למתחרים הישירים שלה, שרק רצו לחסל את המותג. הלוגו החביב של ההר המושלג הלך ואיבד חשיבות.


בתמונה: אלטה-ויסטה כפי שנראה ברשת ב-1999

אפשר לומר שעבור כל מי שנכנס לאינטרנט מאז 2002, אלטה-ויסטה לא ממש היה קיים עבורו. לכן יש כאן כבר דור חדש שפשוט לא מודע לחשיבותו של מנוע החיפוש הרציני הראשון בהיסטוריה של האינטרנט. אם אלטה-ויסטה לא היה קיים, ספק רב אם גוגל היה מתפתח כפי שהתפתח.

הפרידה מאלטה-ויסטה אינה קשה, אבל חייבים לציין אותה בלי להתחמק מאחריות - הוא היה ונשאר אחד מן האתרים החשובים ביותר בשנות ה-90, ומדהים לחשוב עד כמה הוא עזר, השפיע ותרם לצמיחתה הבריאה של הרשת. 

אסטה לה ויסטה, אלטה ויסטה.


תגובה 1:

יואב אמר/ה...

אמן

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012