6.5.2013

גוגל פלסטין? לא בדיוק ולא לגמרי

גוגל אמנם החליפה את הכותרת ב-Google.ps ל-Palestine, אבל לא ממש עידכנה את רוב השירותים החשובים שלה: אדוורדס, פלוס, אנליטיקס וטרנדס למשל. אז איך הכריזה גוגל על הקמת מדינת פלסטין, כאשר בפועל, נותרו "שטחים פלשתינאים" במקומות אחרים?

עד לא מזמן, כך נראה הלוגו של "גוגל.פס", בכתובת הלאומית Google.ps:

צילום מסך, ינואר 2013: גוגל "השטחים הפלשתינאים" [ערבית] ולא פלסטין


עכשיו כתוב שם בגאון "פלסטין" בערבית ובאנגלית:

גוגל פלסטין [באנגלית], מודל מאי 2013

אבל בשירות החשוב ביותר של גוגל, אדוורדס (AdWords), ממנו מתפרנסת החברה, הסטטוס-קוו נותר בעינו, ואין שום שינוי במעמד השטחים הפלשתינאים כבר באים לבחור שטחי פרסום בממשק הבינלאומי:

עדיין שטחים פלשתינאים - גוגל אדוורדס, בחירת מיקום, מאי 2013

אכזבה שמורה לפלשתינאים גם בממשק גוגל אנליטיקס, שירות הסטטיסטיקה לבעלי אתרים הפופולרי ביותר בעולם. גם ב"אנליטיקס" אין הכרזה על מדינה פלשתינאית:

גוגל אנליטיקס - המדינה איננה פלסטין, גם במאי 2013

וגם בשירות "גוגל טרנדס" המאבחן מגמות חיפוש בכל העולם, פלסטין עדיין איננה שם:

גוגל טרנדס - שטחים פלשתינאים - מאי 2013

הרשת החברתית של גוגל, "גוגל פלוס", אמנם לא מצליחה להתחרות בפייסבוק, אבל החברה משקיעה בה משאבים עצומים. וגם שם, בחירת מיקום איננה מביאה את מדינת פלסטין בשום מקרה:

גוגל פלוס, בחירת מיקום - שטחים פלשתינאים, מאי 2013

ואי אפשר לבדוק את גוגל בלי להציץ בשירות המפות שלה. האם פלסטין על המפה? מסתבר שלא. אפילו אם תחפשו "פלסטין", גוגל יסביר לכם בעדינות שמדובר ב"שטחים פלשתינאים", לא יותר מזה:

גוגל מפות - אין פלסטין עדיין, רק שטחים פלשתינאים; מאי 2013

לגוגל יש היסטוריה ארוכה עם המורכבות הבלתי-אפשרית של הסכסוך הישראלי-פלשתינאי. הגבולות המטושטשים בין השטחים השונים, המוסכמות הבינלאומיות מול האינטרסים העסקיים הצרים, כל אלו הפילו את גוגל במספר פחים מביכים למדי: צילום התנחלויות כמו אריאל כחלק ממדינת ישראל, העברת הרשות הפלשתינאית לישראל במסגרת גוגל מפות, השלכת פלסטין אל תוך הים בתוך גוגל אנליטיקס, קביעת גבולות 1967 בתור הגבולות של ישראל ע"פ גוגל אדוורדס, ובמקביל - הכרזה על ירושלים אל-קודס כבירת ישראל.

 ומה עם יאהו (Yahoo)? מנוע החיפוש הדועך כבר הכריז בשקט על "Palestine" בתור מדינה כבר מזמן, אבל אף אחד לא התייחס לכך בישראל, כנראה שבגלל שמדובר באתר הרבה פחות פופולרי. בכל מקרה, שירות המפות של יאהו (maps.yahoo.com) מציג את 'פלסטין' בצורה ברורה, ומכליל במסגרתה גם את שטחי עזה. הנה צילום מסך מ-19 ביוני 2013, ובלי שמישהו יעשה על זה רעש:

מדינת פלסטין ב'יאהו מפות' - לחצו להגדלה


 המסקנה: אם אתה רוצה להכריז על מדינה חדשה, כדאי שתחליט אם אתה מתכוון לעשות זאת בכל השירותים והמוצרים שאתה מציע, ולא רק בלוגו של דף הבית שלך. המצב הקיים מעיד על בלבול, חוסר עקביות ואולי אפילו על רשלנות.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012