13.12.2012

גוגל התחמקה מתשלום מס הכנסה של 2 מיליארד דולר

ענק החיפוש מצא דרך פשוטה להרוויח: לא לשלם מס הכנסה. חברת-בת של גוגל בהולנד הזרימה כ-10 מיליארד דולר של הכנסות אל ברמודה (מקלט-מס), וכך הצליחה להפחית את הוצאות המס שלה ב-50%; על רקע ביקורת הולכת וגוברת, מנהלות צרפת, אנגליה, איטליה ואוסטרליה חקירות פיננסיות נגד גוגל, כדי לקבל את הכסף המגיע להן, ולהתמודד עם הגירעון הלאומי


שערוריית תכנון המס של גוגל, שפורסמה כבר ב-2009, הולכת ומתנפחת עם השנים. עתה פורסם, בעקבות גילוי מסמכים שהוגשו מטעם חברת-בת של גוגל בהולנד, כי גוגל "העלימה" הכנסות בגובה של 9.8 מיליארד דולר בשנת 2011. מדובר בסכום עצום, המהווה כ-80% מן הרווחים של גוגל לצרכי מס. הנהלת גוגל העדיפה שלא לשלם את הכסף חזרה למדינות מהן זכתה להכנסות, וכך להגדיל את השורה התחתונה שלה.

מיסים אלו, שהיו אמורים להיות מוזרמים לממשלות מדינות רבות באירופה, ובראשן אנגליה, מצאו את דרכם דווקא אל מקום נידח ושמו ברמודה. אז למה ברמודה? כי זהו מקלט-מס קלאסי, בו אין מס הכנסה לתאגידים. אם היתה מתנהגת גוגל כפי שהיה מצופה ממנה, היתה נאלצת להיפרד מסכום של כ-2 מיליארד דולר. זו עליית מדרגה לעומת 2009, שם דובר "רק" על 100 מליון פאונד של תשלומי מס.

לכאורה, פעילות לגיטימית של תאגיד רב-לאומי טיפוסי, המעוניין להשיא את רווחיו ככל שמתיר לו החוק הנוגע למקלטי-מס. גם אמזון וסטארבקס נוהגים ככה, אולי גם אפל. אלא שהתמונה היא מורכבת יותר. הנציבות האירופית מדברת עכשיו על הקשחת המדיניות שלה כנגד תאגידים המתחמקים מתשלומי מס באמצעות מקלטים כגון ברמודה. האיחוד האירופי מפסיד כ-1.3 טריליון דולר מדי שנה בגלל פעילות זו. ייתכן כי בעתיד הקרוב, לנציבות יהיו כלים משפטיים להפעיל לחץ על תאגיד כמו גוגל.

ב-2011, דיווחה גוגל על תשלום מס הכנסה של 3% בלבד על רווחיה מעבר לים. זאת, כאשר מס ההכנסה המקובל לתאגידים במדינות האיחוד האירופי נע בטווח של 26-34 אחוזים. גוגל שילמה רק 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה ב-2011, על הכנסות של 38 מיליארד דולר.

יו"ר גוגל, אריק שמידט, טוען כי היכולת של גוגל להתחמק מתשלום מס הכנסה היא רק "קפיטליזם". היכולת הוירטואוזית של גוגל בתחום המיסוי, באמצעות טכניקות המכונות "דאבל אייריש אנד דאץ' סנדוויץ'", משתקפת גם במחיר המניה, שעומד כעת על כמעט 700 דולר. הרווחיות הממוצעת של גוגל עומדת על 24%.

לפי ה"וושינגטון פוסט", רשויות המס בצרפת פשטו על משרדי גוגל בפריז ונטלו מסמכים. לאחר מכן, העריכו הרשויות בפריז כי גוגל חייבת להן כ-1.3 מיליארד דולר (במטבע אירו, כמובן). ממשלת צרפת, ומדינות אחרות באיחוד האירופי, נמצאות במשבר פיננסי עמוק, ולא מוכנות לסבול עוד מצב שבו חברות עשירות כמו גוגל פועלות משטחן אך מזרימות את הכנסותיהן החוצה.

"אל תהיה רשע" (Don't be Evil) - זה המוטו של גוגל מאז 2004. החברה כללה את הסיסמה הפשוטה הזו במסמכי ההנפקה הציבורית שלה. נראה כי בשנים האחרונות הופכת גוגל, אולי בהשפעת וול-סטריט, לחברה מרושעת למדי. דוברי גוגל לא הכחישו את העובדה שהחברה אכן הזרימה חלק ניכר מהכנסותיה אל ברמודה כדי להנות מאי-תשלום מס הכנסה, אך כן הכחישו כל עבירה על החוק. זוהי התנהלות נכלולית, שאינה עולה בקנה אחד עם הבטחות החברה למשקיעים.

הנסיון של גוגל להתחמק מתשלום מס הכנסה הוא יריקה בפרצוף משתמשיה, עובדיה, לקוחותיה, שותפותיה ובעלי מניותיה. בזמן שעובדי החברה מפרסמים פוסטים חייכניים על "יום המס" בארה"ב, ועד כמה חשוב להבין "לאיפה הכסף שלנו הולך" - גוגל בורחת עם מזוודת המזומנים שלה אל אי טרופי קטן, בו מתגוררים רק 64 אלף איש. כי חשוב לזכור: לגוגל אין אפילו משרדים באי ברמודה - רק הכסף מוחבא שם.

העלמת מס היא עבירה פלילית רצינית ביותר: ביוני 2013 נשלחו לכלא צמד מעצבי העל האיטלקיים דולצ'ה וגבאנה, על העלמת מס של מיליארד אירו. גזר הדין: שנה ו-8 חודשים בכלא. דולצ'ה וגבאנה עשו עם הכסף שלהם משהו פחות מתוחכם מגוגל - העבירו את הכסף דרך חברה בלוקסמבורג - אבל אם מתעלמים מן הדקויות הללו, המנהלים של גוגל שאישרו את הטריק הזה נמצאים, לפחות לכאורה, בסכנת מאסר.

רק חפשו את המילה "ברמודה" באנגלית (Bermuda) בבלוג הרשמי של גוגל - לא תמצאו אפילו תוצאה אחת. אם גוגל לא גאה במיוחד במקלט המס החשאי שמצאה לעצמה, אולי היא פשוט מנסה להסתיר את אחד הסודות הפיננסיים הגדולים שלה?

אם גוגל אכן מאמינה כי ברמודה הוא מקום נפלא להפעיל בו חברה, מדוע אינה מעתיקה את משרדיה אל המקום המפוקפק הזה? המצב הנוכחי, שבו גוגל פועלת עמוק בתוך המדינות העשירות ביותר בעולם, אך נמלטת מהן כשמגיע יום תשלום המס, מטיל צל כבד על חוקיות פעילותה הכלכלית של גוגל. כיום, הטריקים הפיננסיים והמשפטיים של גוגל עוזרים להגדיל את "החור השחור" של כלכלת אירופה. הדרך הטובה ביותר לחמוק את הביזיון הזה, הוא לקחת את גוגל אל בית המשפט של הנציבות האירופית.

5 תגובות:

לומד אמר/ה...

אתה כותב כאילו שאתה מתפלא על גוגל

כאילו שמדובר בחברה קטנה אידיאליסטית שלא אמורה לעשות את זה

גוגל מזמן מזמן היא ענק דורסני, ואתה כמובן יודע את זה.

שי ש אמר/ה...

לא ברורה ההתמקדות דווקא בגוגל - התחמקות ממס באמצעות תכנון מס בינלאומי היא פרקטיקה נפוצה מאוד בחברות גדולות (כן, גם בארץ). סיפורים דומים התפרסמו בזמן האחרון בנוגע לסטארבקס ואפל, אבל למעשה כמעט כל חברה בינלאומית מסדר גודל מסוים והלאה עושה את זה. כמובן שככל שהחברה היא בינלאומית יותר קל יותר להסיט את המקום שנחשב כזה שבו נצמחה ההכנסה למקלטי המס.

הצרה היא שכמעט ולא ניתן לפתור את הבעיה הזו באמצעות חקיקה מדינתית, כי היכולת לבצע תכנוני מס כאלה תלויה בעיקר בחקיקה הפנימית במקלטי המס (שכמובן יש להם אינטרס בהמשך ההסדרים הללו) ובאמנות המס עם שאר המדינות.

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובה לשי ול"לומד":

1) אני לא מתפלא על כלום

2) זה סיפור ישן שרק הולך ומתנפח

3) האיחוד האירופי במשבר פיננסי, נמאס להם מאיבוד הכספים, והם הולכים להילחם בכל החברות הנכלוליות הללו

4) זה כתם על מותג גוגל - זה הופך אותם לעוד חברה מושחתת, וזה מזמין ביקורת ציבורית קשה וגם פחות "הקלות" מצד בתי המשפט, המחוקקים ודומיהם

5) עובדי גוגל צריכים להבין שהחברה בה הם מועסקים דופקת את מדינתם, וזה חשוב מאוד מוראלית, חשוב למנהלים ולמהנדסים ולאחרון הפקידים.

איתי אמר/ה...

מה שחשוב זה איך אנחנו יכולים גם לעשות את זה ?
יש לך איזה תשובה או הפניה לאתר של רואי חשבון ויועצי מס ?

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובות ל"איתי":

"מה שחשוב זה איך אנחנו יכולים גם לעשות את זה?"
אני מניח שאתה לא תאגיד רב-לאומי עם נגישות לרואי חשבון מהטובים בעולם.

"יש לך איזה תשובה או הפניה לאתר של רואי חשבון ויועצי מס?"
לא, ומטרת הפוסט איננה ללמד את האזרחים כיצד לרמות את רשויות המס. המטרה היא לשאול מדוע גוגל מרשה לעצמה להתנהג בצורה כל כך נכלולית.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012