30.7.2012

גוגל פינגווין - עידן הסחיטה נפתח


"עדכון פינגווין" של גוגל יצא לדרך בסוף אפריל 2012, אבל רק לאחרונה החל המצב להתבהר: אתרים נענשים על פשעים שלא ביצעו; מתחרים יכולים לחסל איש את רעהו; גוגל מטיל אחריות כבדה על בעלי אתרים, לנקות את הרשת במקומו; טרוריסטים ועבריינים יכולים לדרוש עכשיו משכורות גבוהות יותר; למה זה קרה, מה ההשלכות ומה אפשר לעשות בעניין


בלי להיכנס יותר מדי לפרטים, עדכון "פינגווין" (Google Penguin Update) של גוגל פתח עידן חדש באינטרנט. מעתה, גוגל לא רק מעניש אתרים בעלי תוכן זיבלי; הוא גם מעניש בעלי אתרים על קישורים חיצוניים "חשודים" שמפנים לאתר שלהם. כדאי מאוד לקרוא את הפוסט של מאט קאטס, מהנדס בכיר ב"גוגל", ומנהל המאבק ב"ווב-ספאם" (WebSpam).

אין ספק שהאינטרנט מלא בקישורים מלאכותיים, "חשודים" למראה, שכל מטרתם היא קידום במעלה עמוד תוצאות החיפוש הטבעיות של גוגל. הדבר ידוע ומוכר כבר שנים רבות לכל מי שבקיא בתחום ה-SEO.

עשרות אלפי וובמסטרים כבר קיבלו את ההודעה הבאה בעניין "קישורים מלאכותיים":
הודעת גוגל - קישורים מלאכותיים
הודעה אמיתית שהתקבלה מגוגל - אזהרה על קישורים נכנסים מלאכותיים

איך נראה קישור מלאכותי / לא-טבעי בעיני גוגל?
  • ווידג'ט-בייט (יישום חינם תמורת קישור לאתר מפתח היישום)
  • קישור בתשלום (טקסט-לינק קטן עם מילת מפתח, המוצב בדף מתאים)
  • בלוג ספאם (תגובות מפוקפקות עם קישור, לרוב בעלי רלוונטיות אפסית)
  • גסטבוק ספאם (ספר אורחים עם קישורים בלתי-קשורים)
  • מאמרים בתפוצת נאט"ו (איכות תוכן ירודה, עם קישורים בטקסט)
  • החלפות מסיביות של קישורים (בין אתרים שותפים)
  •  לינק-ספאם (קישורים שלא באמת צריכים להיות שם, ושמציפים את הרשת)

הבעיה היא שגוגל לא תמיד יכול לדעת אם קישור מלאכותי כלשהו נוצר על ידי בעל האתר, או על ידי צד שלישי (מתחרה, אויב, סוכן, האקר). כל אחד יכול ליצור קישור לאתר, ואין לנו כוח שיטור על אנשים כאלה.

דוגמה? עבריין רוסי מייצר 10,000 קישורים מלאכותיים לאתר אמריקני תוך יום אחד, ודורש כסף כדי להסיר אותם. בעל האתר האמריקני מסרב להיסחט. תוך מספר שבועות, גוגל שולח הודעת אזהרה לבעל האתר האמריקני, ובה כתוב שהתגלו קישורים מלאכותיים, שיפגעו מעתה באתר האמריקני.

מה קורה אז? האתר האמריקני מסרב לשתף פעולה עם דרישותיו של העבריין הרוסי. הוא גם מדווח על העבריין הרוסי לידי הגוף האחראי ב"גוגל". התוצאה - גוגל הופך שופט: עכשיו גוגל יצטרך להחליט למי הוא מאמין: לרוסי או לאמריקני. הראיות לא לגמרי ברורות: מצד אחד, ברור שמישהו בנה כאן 10,000 קישורים. מצד שני, לא ברור מי שילם למי, אם בכלל.

גוגל יכול להחליט להתעלם מכל אותם 10,000 קישורים, שנולדו בן-לילה ומזהמים את הרשת הנקייה שלנו. הוא יכול "לאפס" את האמון והחשיבות שהוא מעניק לקישורים הללו, וכך להחזיר את האתר האמריקני למצבו הקודם. אבל הוא עדיין חושד, והוא רוצה לראות את המצב חוזר לקדמותו. לכן הוא גם מעניש: הוא מוריד את המיקום של האתר האמריקני עבור מילות החיפוש שהופיעו בקישורים המלאכותיים. וזה מה שקורה כעת.

במקרים רבים מאוד, לא ניתן לאתר את אותם האנשים שהפעילו את מערך הקישורים החיצוני המזיק. קשה מאוד להסיר קישור אנונימי ברחבי הרשת. בעלי אתרים רבים אינם עונים למכתבים שנשלחים אליהם, אם בכלל הם מקבלים אותם. לעתים, הסרת קישור מאתר כלשהו יכולה להימשך שבועות. ועכשיו, כשברור לכולם שגוגל החל לחלק עונשים - כל הסרת קישור היא פוטנציאל לסחיטה ("רוצה שאוריד את הקישור מהר? תשלם").

מקדם האתרים יוסי שמש כתב: "לא רחוק היום שאתחיל להציע ללקוחות במקום קידום אתר משלהם פשוט להעיף את המתחרים עם הצפת קישורי ספאם. מה זה הדבר הזה שיותר קל להעיף אתרים מאשר לקדם אתרים".

זהר עמיהוד כתב: "ההרגשה שלי שגוגל החליטו להוריד את הכפפות. יש להם עבודה קשה להבחין מה אמיתי ומה לא אמיתי. למשל, אני יכול לקנות קישורים זבל לאתר של… המתחרה שלי. איך 'יאכל' את זה האלגוריתם של גוגל? בעיה!"

זה יכול לקרות לכל אחד. גוגל מעודד כל האקר להתפרנס עכשיו מ"רצח אתרים": כל מה שצריך לעשות זה לבנות להם קישורים רבים מאתרים שונים, בדפוס חשוד ובכמות חריגה. האתרים הללו ייפסלו על ידי גוגל, בלי שעשו דבר וחצי דבר. מי מרוויח מזה? בתחילה, המתחרים הישירים מרוויחים. אבל בסופו של יום, ההאקר יכול להיות סוכן כפול, ולהפיל את כל האתרים בתעשייה.

קרב פינגווינים בפעולה (לחיות המסכנות אין קשר לגוגל)

הגענו לתקופה מסוכנת. גוגל החל לשלוח עשרות אלפי הודעות לבעלי אתרים ברחבי העולם, שבהן הוא דורש מהם לבצע שינויים מרחיקי-לכת באינטרנט. "הסירו את הקישורים", דורש גוגל. "פנו אישית למאות אתרים, בקשו מהם להסיר את הקישורים". ההודעה של גוגל מציינת במפורש ש"אנו מבינים שחלק מן הקישורים אינם בשליטתך".

מי יכול לעשות את העבודה הידנית המתישה הזאת? למה שנעבוד כל כך קשה בשביל גוגל? האם גוגל לא יכול לפתור את זה בדרך אוטומטית? ומה יעשה אדם שמוצא את עצמו תחת מתקפה?

נכון, מקדמי אתרים (SEO) פועלים לעתים בדרכים נכלוליות. הם אכן בונים מערכי קישורים מלאכותיים ועושים את מה שגוגל דורש מהם לא לעשות. אך במקרים אחרים, הם עושים את מה שנכון וצודק לעשות: למשל, לבנות ווידג'ט ולהפיץ אותו ברשת, תמורת קישור עם טקסט ממוקד לאתר מסוים. עכשיו זה פתאום לא חוקי. למה? גוגל החליט.

עד כמה שגוגל מתעב את מקדמי האתרים בעלי הכובע השחור (Black Hat SEO), הוא צריך להבין את מחירה של ענישה מחמירה מדי. זה מאוד מפתה לפגוע באתרים שביצעו "אופטימיזציית-יתר". זה גם נאיבי לחשוב שפסילת האתרים הללו תגרום להם להפסיק לזבל את הרשת. במקום קישורים מלאכותיים, הם יעשו דברים אחרים, אולי לא פחות מזיקים. 

המצב הזה לא יכול להימשך. הוא מפיל יותר מדי חללים. יש כבר יותר מדי דיווחים על אתרים שנענשו בצורה חמורה, על פעולות תמימות שעשו כדי לקדם את עצמם. ויש יותר מדי הודעות אזהרה מטעם גוגל, שלמעשה שולחות את בעלי האתרים לנהל מו"מ בלתי-אפשרי עם אתרים שאין מאחוריהם שם, דוא"ל וטלפון. אך חמור מכל: יש עלייה בנסיונות התנקשות באתרים, למטרות רווח כמובן.

אז מהו הפתרון? חזרה לאיפוס קישורים. אם גוגל מאמין שקישור מסוים הוא מלאכותי, גוגל צריך לאפס את חשיבותו. אם גוגל מזהה מערך קישורים מלאכותי, הוא צריך להתעלם ממנו. גוגל יכול להמליץ לבעלי אתרים להסיר קישורים חשודים, אבל לא יכול לדרוש מהם להשלים את המשימה בכל מחיר. לגוגל אין מספיק ראיות כדי להטיל עונשים כלכליים על בעלי אתרים שמתפרנסים מהם.

קחו לדוגמה את האיסור הפלילי על סחר בסמים: הכוונה אולי היתה טובה. התוצאה? מחירי הסמים כה גבוהים, עד שמשתלם להרוג בשבילם. מי נולד? דור שלם של עבריינים מסוכנים, שיהרוס את כל הערים הגדולות ויהפוך אותן לגיהנום של יריות, מרדפים ומעצרים. אם גוגל הפך את הקישור לפשע המצדיק הפלה של אתר, הוא עודד בכך תעשייה שלמה של שכירי-חרב, שיעדיפו להפיל אתרים בגוגל מאשר לקדם אותם.

אפשר להבין את הרצון של גוגל להפעיל לחץ כלכלי כבד על מקדמי אתרים. ייתכן שזה "ינקה" את הרשת מהרבה מאוד קישורים מיותרים. אבל כל מערכת ענישה צריכה לקחת בחשבון שהיא עשויה לסייע להקמתו של מערך פשע מאורגן חדש ומסוכן. במילים פשוטות מאוד, כך שכולם יוכלו להבין: שיטת הענישה של גוגל מייצרת כאן תעשייה חדשה של רוצחי-אינטרנט. וזוהי הסכנה האמיתית של "גוגל פינגווין" - הסכנה שאותה גוגל כנראה לא צפה.

עדכון חשוב: ב-17 באוקטובר השיק גוגל כלי חדש, שמאפשר לבעלי אתרים להתכחש לקישורים חיצוניים שהתווספו ללא ידיעתם, שליטתם או הסכמתם. הכלי הזה אמנם דורש מבעל האתר למצוא את הקישורים הללו ברחבי הרשת - וזוהי לעתים עבודה קשה ויקרה - אבל הוא מפחית במקצת את הסיכוי של בעל אתר להיסחט על ידי יצרני קישורים "שחורים". זהו צעד אחד בכיוון הנכון, אבל סכנת הסחיטה עדיין שרירה וקיימת.

4 תגובות:

ניל אמר/ה...

יש דיווחים על ניסיונות סחיטה?
בסופו של יום, יש אינטרס משותף לבעלי האתרים ולגוגל. אם גוגל "תפסול" תוכן לגיטימי ורלבנטי היא תפגע לא רק בבעלי האתרים אלא גם בעצמה.
אורי, ידוע על אילו סדרי גודל מדובר? רק על אתרים עם תעבורה ענקית או רוחבית ללא קשר לכמות התעבורה?

תודה,
ניל

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובות לניל:
"יש דיווחים על ניסיונות סחיטה?"
כן, הרבה. אני מכיר אישית שני נסיונות שגם הצליחו ופגעו באתרים בצורה קשה. מעבר לנסיון שלי, יש דיווחים ברשת על תעשייה של האקרים בתשלום, שכל תפקידם הוא להפיל אתרים בגוגל בעזרת קישורים חיצוניים חשודים.

"יש אינטרס משותף לבעלי האתרים ולגוגל"
לגוגל יש אינטרס שאתרים יפסיקו לקדם עצמם ב-SEO ויעברו לפרסום בתשלום, דהיינו ADWORDS. אין אינטרס משותף.

"ידוע על אילו סדרי גודל מדובר?"
נפגעים אתרים מכל הסוגים. גוגל נזהר מאוד לא לפגוע בגדולים, כי זה באמת משפיע על מצבו בשוק, אבל הוא לא מהסס לפגוע בבינוניים ובקטנים.

אנונימי אמר/ה...

היי
פוסט יפה, זה והפוסטים הקודמים בבלוג.
תודה.

איתי ברנר אמר/ה...

אני מסכים עם כל מה שנאמר כאן - גוגל ללא ספק מנהלת נגדינו סוג של מלחמה פסיכולוגית , אבל בסופו של דבר היא יורה בעצמה כי אנחנו אלו שיוצרים את התוכן האיכותי ברשת, גם אם זה "במזיד".

יש לי רק הערה טכנית, ההודעות שמקבלים לכלי מנהלי האתרים נשלחות באופן ידני, ואילו פינגווין ובני דודיו הם אוטומטים. זה לפחות מה שגוגל טוענת...

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012