9.5.2012

האם שאול מופז צריך לתבוע את גוגל?

למה מחליט גוגל "להשלים" את החיפוש על שמו של שאול מופז, בשם התואר "שקרן"? [עדכון 9 מאי 2012: גוגל כנראה צדק, לאור החלטת מופז להצטרף לקואליציית נתניהו, בניגוד להצהרותיו]

ועל זה נאמר - גוגל צדק, וניבא את העתיד.
בתמונה: הצעות חיפוש של גוגל ישראל, לביטוי "שאול מופז" (27/3/11)


גוגל ממשיך ומאשים את שר החוץ, אביגדור ליברמן, בריגול - לא פחות ולא יותר:

בתמונה: הצעות חיפוש של גוגל ישראל, לביטוי "אביגדור ליברמן" (27/3/11)

השר בני בגין אמנם לא מואשם בריגול, אבל גוגל חודר עמוק לצנעת הפרט שלו, ומכריז על בעיותיו הבריאותיות-לכאורה, כאילו אין חוק שאוסר על כך:

בתמונה: הצעות חיפוש של גוגל ישראל, לביטוי "בני בגין" (27/3/11)


גם נשיא המדינה הנוכחי, שמעון פרס, קיבל מתנה מגוגל: איזכור שמועה שיקרית שהופצה עליו, כאילו התגרש מסוניה פרס (הוא לא התגרש ממנה מעולם):

בתמונה: הצעות חיפוש של גוגל ישראל, לביטוי "שמעון פרס" (27/3/11)


אז, לפי גוגל ישראל - שאול מופז הוא שקרן (כאמור, הדבר התברר כנכון, לאחר עסקת מופז-נתניהו במאי 2012), אביגדור ליברמן הוא מרגל, בני בגין חולה בסרטן, ושמעון פרס התגרש מאשתו. כל הדברים הנ"ל הם לשון הרע, ובכל בית משפט סביר היו נחשבים להוצאת דיבה. אבל גוגל יכול לעשות מה שהוא רוצה, ואין פוצה פה ומצפצף.

הבעיה בשיטה הנוכחית היא, שכל שטות המבוססת על שמועה זדונית או אגדה אורבנית, הופכת ל"הצעה" שקשה לסרב לה. הרגישות הנמוכה של גוגל לשמם הטוב של אנשים, צנעת הפרט וחדירה לפרטיות, מתנגשת עם האינטרס שלו לשקף את חיפושי הגולשים. התוצאה היא מנוע חיפוש בוטה, חודרני, מטעה ופוגע.


ההשלמות האוטומטיות של גוגל מבוססות על שאילתות אמיתיות של גולשים. לפי המידע הרשמי שמפרסם גוגל בנושא, "שאילתות בהשלמה האוטומטית נקבעות על ידי אלגוריתם המבוסס על מספר גורמים אובייקטיביים (כולל פופולריות של מונחי חיפוש) ללא התערבות ידנית". אכן, הגיע הזמן להתערבות ידנית.

[פוסט זה עודכן ב-9/5/12]

3 תגובות:

מתי אמר/ה...

אזרח יפן פנה לבית המשפט בדרישה לכפות על גוגל להפסיק את השירות השלמת מילות החיפוש בשורת החיפוש, מאחר וכאשר מזינים את שמו, גוגל מוסיפה רשימת פשעים בהם מעולם לא היה מעורב. כתוצאה מכך, המוניטין שלו נפגע והוא מתקשה במציאת עבודה. כך לפי דיווח של ה-BBC.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4208209,00.html

איתי ברנר אמר/ה...

השאלה אם הפגיעה בחופש המידע לא תהיה גדולה מדי. הרי בסופו של דבר, מי שנתבע הוא האתר שמפרסם את הדברים ולא גוגל.

לעומת זאת, הפתרון בהחלט אפשרי : בחו"ל גוגל כבר מבטלים השלמה אוטומטית של מילות מפתח עם קונוטציות מיניות ואפילו מילות מפתח המרמזות על הפרת זכויות יוצרים (לדוגמה, טורנטים).

אבל הדבר הבאמת בעייתי הוא שלגולש הישראלי אין שום דרך ליצור קשר עם מחלקת יחסי הציבור של גוגל ישראל.

build-up אמר/ה...

שאלת בכותרת האם דבר כזה יכול היה לקרות לפוליטיקאי מוביל בארה"ב.

אל תשכח ששאילתת-חיפוש בעייתית (נוסח "כישלון") הובילה לעמוד של ג'ורג' בוש באתר הבית הלבן.

אומנם אז עדיין לא הייתה השלמה אוטומטית, אבל זה הדבר הכי קרוב שיכול היה להיות בתקופה ההיא, לבעייתיות של גוגל סג'סט כיום :-)

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012