26.2.2012

מפורסמים ששינו את שמם

הנה עוד משהו שרק מנועי חיפוש מסוגלים להוציא לאור: בלוף שינוי השמות של הכוכבים הגדולים ביותר בעולם. 

סלבז בתחום הקולנוע, המוזיקה והטלוויזיה נולדו עם שם ארוך ומסובך, שינו אותו בתחילת הקריירה שלהם, ואפילו המעריצים הכבדים ביותר לא יודעים שהם בכלל היו פעם אדם אחר, יהודי, מהגר רוסי או "אירופאי מדי"; לפניכם רשימה שתשבור לכם כמה אשליות, וכולה מבוססת על שקיפות-אינטרנט חדשה שלא היתה קיימת עד לא מזמן.

פוסט זה לא היה נכתב לולא עזרתם המשולבת של גוגל, חיפוש התמונות ההפוך של גוגל, ויקיפדיה וכמובן שלל אתרי הכוכבים למיניהם. יש לציין שאתרים כמו פייסבוק או טוויטר לא היו עוזרים בגילוי השמות המביכים-למדי של חלק מהכוכבים.
  1. צ'רלי שין, כוכב סרטים וטלוויזיה, נולד ב-1965 בתור קרלוס ארווין אסטבז. עבור אמריקנים רבים, שמו המקורי מזכיר מהגר בלתי-חוקי ממקסיקו.

  2. ניקולס קייג', כוכב קולנוע, נולד ב-1964 בתור ניקולס קופולה, נצר למשפחת קופולה האיטלקית (הבמאי פרנסיס פורד הוא הדוד שלו). כדי להימנע מטענות של קידום קרובי-משפחה (נפוטיזם), שינה שמו לקייג'.

  3. אלטון ג'ון, או יותר נכון סר אלטון הרקולס ג'ון, ענק הלהיטים, בכלל פתח את חייו ב-1947 עם השם המסורבל והארוך רג'ינלד קנת' דווייט. שם קצר שווה הרבה כסף, מסתבר.

  4. פרדי מרקורי, סולן להקת קווין, נולד ב-1946 לזוג הורים פרסים מהודו (הבריטית), ולכן שמו האמיתי הוא הדבר הכי רחוק מן הכוכב מרקורי שאפשר להעלות על הדעת: פארוק בולסרה.

  5. ג'ין וויילדר, שחקן תיאטרון וקולנוע, במאי ותסריטאי, לא היה מגיע רחוק עם השם ג'רום זילברמן, ולמרות שנולד ב-1933, לא שינה את שמו עד גיל 26. בהיותו הילד היהודי היחיד בבית ספרו, סבל מהשפלות קבועות ואף מהתעללות מינית.

  6. ג'ורג' מייקל, זמר בריטי ידוע, נולד ב-1963 למשפחת מהגרים יוונים מקפריסין. האם בכלל הייתם מסוגלים לנסח את השם הבא: איורחוס קיריאקוס פאנאיוטו? לא פלא שגם אביו שינה את שמו.

  7. מג רייאן, כוכבת הקולנוע הסימפטית, פרצה לאוויר העולם ב-1961 עם השם מרגרט היירה. 

  8. נטלי פורטמן היתה בכלל נטלי הרשלג (ילידת 1981) אבל החליטה להשתמש בשם המשפחה של סבתא שלה, לדבריה כדי להגן על פרטיות משפחתה. היא, כידוע, ירושלמית במקור.

  9. ריקי מרטין (הגיח ב-1971), כוכב פופ לטיני, כנראה לא חשב שיתקדם יותר מדי עם השם אנריקה מוראלס.

  10. סטיבי וונדר, זמר ומלחין עיוור, בחר להיפטר מן השם סטיבלנד הארדוויי מוריס.

  11. טייגר וודס, שחקן הגולף הגדול בהיסטוריה, החל את חייו ב-1975 עם השם אלדריק טונט וודס. שם החיבה שלו, טייגר, הגיע מכינוי שהיה לחבר של אביו, קולונל בצבא האמריקני. 

  12. וופי גולדברג, שחקנית וקומיקאית אפרו-אמריקנית, פתחה את חייה ב-1955 בתור קארין אליין ג'ונסון. הכינוי שדבק בה הגיע מן הנטייה שלה לנפוח כמו כרית 'וופי קושן'. שם המשפחה שאימצה נבע מרצונה של אימה לגרום לאנשים לחשוב שהיא יהודיה, כדי שתצליח בהוליווד.

  13. וודי אלן, במאי ושחקן ניו-יורקי, הגיע ב-1935 ממשפחה יהודית, וזכה לשם אלן קניגסברג. לאחר שחטף מכות ממגוון נערים שזיהו את יהדותו ממרחקים, שינה את שמו בגיל 17 למר הייוורד אלן, והחל לקרוא לעצמו וודי אלן כדי לגרש מציקים.

  14. טורי איימוס, זמרת ומלחינה אמריקנית, היתה פעם מיירה איימוס (1963).

  15. מרק אנת'וני, זמר סאלסה, שחקן ומפיק יליד 1968, העלים את שורשיו כאשר שינה את שמו, מרקו אנטוניו מוניז, למשהו קצת יותר אמריקני.

  16. ג'ולי אנדרוז, שחקנית בריטית עטורת-פרסים, היתה ג'וליה וולז, אך לא שינתה את שמה - אימה, שילדה אותה ב-1935, פשוט התחתנה עם אחד אחר, מר אנדרוז.

  17. אנטוניו באנדרס, אליל קולנוע ספרדי, נולד בתור חוזה דומינגז ב-1960. הוא לקח את שמו השני והפך אותו לראשון, ואח"כ לקח את שם המשפחה הקודם של אמו בתור שם המשפחה ב'שואו-ביזנס'.

  18. טוני בנט, זמר אמריקני ותיק, עשה בשכל כאשר לקח את שמו מ-1926, אנתוני דומיניק בנדטו, וקיצר אותו ל-4 הברות.

  19. דיויד בואי, זמר בריטי שזכה לכינוי 'זיקית מוסיקלית', המזוהה עם זרם ה'גלאם-רוק' - נאלץ לוותר על שמו המקורי מ-1947, דיויד רוברט ג'ונס, בגלל סולן להקת ה'מאנקיז', דייבי ג'ונס - וגם בגלל שהיו יותר מדי אנשים באיזור לונדון עם השם הזה. דיויד בחר בשם המשפחה החדש על שם הלוחם הטקסני המיתולוגי, ג'ים בואי.

  20. מייקל קיין, שחקן בריטי מוערך, העדיף לזרוק מאחור את השם שניתן לו ב-1933, מוריס ג'וזף מיקלווייט, לטובת משהו קצת יותר עממי.

  21. ג'קי צ'אן, מגדולי שחקני ובמאי אמנויות הלחימה, נולד בהונג-קונג ב-1954 בתור קונג-סאנג צ'אן. השם ג'קי הודבק לו באוסטרליה, כשעבד כפועל בניין, על ידי אחד מעמיתיו לעבודה.

  22. צ'בי צ'ייס, קומיקאי אמריקני ידוע, צריך להגיד תודה לסבתו, שלקחה את שמו המפרך מ-1943, קורנליוס קריין צ'ייס, ונתנה לו את הכינוי צ'בי, מתוך בלדה אנגלית עתיקה, הידועה בעיקר לסקוטים.

  23. אליס קופר, כוכב רוק כבד אמריקני, התנער לחלוטין מן המשא הכבד שניתן לו ב-1948, בדמות וינסנט דיימון פרנייר. קופר השתמש בשם הלהקה שהמציא כדי לפתח דמות שתישא את שמו, ובראיונות הכריז ששינוי שמו היה אחד המהלכים החשובים ביותר בקריירה שלו.

  24. אלביס קוסטלו, זמר בריטי ממוצא אירי (נולד: 1954), בחר בשם כל כך מופרך, עד שרוב מעריציו כבר יודעים שבמקור הוא היה פעם דקלאן פטריק מקמאנוס. שם המשפחה קוסטלו היה בשימוש של אביו, מוסיקאי בעצמו, והשם הפרטי 'אלביס', ע"ש אלביס פרסלי, הוצע לו על ידי מנהלו האישי.

  25. מיילי סיירוס, זמרת ושחקנית אמריקנית צעירה (ילידת 1992), נקראה דסטיני הופ סיירוס (גם 'גורל' וגם 'תקווה' בילדה אחת). השם 'מיילי' החל בתור כינוי שניתן לה ע"י הוריה. זהו קיצור של 'סמיילי', בגלל שהיא חייכה כל כך הרבה בתור תינוקת. לאחר מכן, קיבלה תפקיד בשם מיילי סטיוארט, על שמה, והכינוי הפך לשם הרשמי.

  26. רודני דיינג'רפילד, קומיקאי אמריקני ידוע, נולד דווקא בתור ג'ייקוב (יעקב) כהן ב-1921. הוא שינה שמו תחילה לשם המשפטי הרשמי ג'ק רוי, ואחר כך בחר לעצמו שם-במה המבוסס על דמות של קאובוי מתוכנית רדיו.

  27. טוני דנזה, שחקן אמריקני ממוצא איטלקי (יליד 1951) שהתפרסם בתוכנית "מי הבוס?", החל את ילדותו עם השם אנטוניו איאדנזה, ועבר אמריקניזציה מואצת עד שהתגבש עם השם המקוצר, איתו התפרסם.

  28. פורשיה די רוסי, שחקנית אוסטרלית-אמריקנית, בחרה בשם מעניין במיוחד, היפוך גמור של מה שנולדה איתו ב-1973, אמנדה לי רוג'רס. כיום היא בת הזוג של אלן דג'נרס.

  29. ג'ון דנבר, הזמר האמריקני שנפטר ב-1997, נמלט מן הצרה שהוטלה עליו מגיל צעיר מאוד, השם המפותל הנרי ג'ון דויטשנדורף. אביו, איש צבא שהגיע לארה"ב ממשפחה גרמנית, תואר על ידי ג'ון כאב נוקשה ביותר, שלא ידע להראות אהבה. ההתנתקות מן השם דויטשנדורף היתה גם פסיכולוגית. הוא בחר בשם דנבר על שם המדינה האהובה עליו, קולורדו. מוסיקאי שעבד איתו הציע לו להחליף את שם המשפחה המסובך, כיוון שהוא "לא ייראה טוב על לוח מודעות".

  30. קירק דגלאס, שחקן קולנוע ותיאטרון אמריקני, נולד ב-1916 להורים יהודים שהיגרו לארה"ב מבלארוס. לכן נולד עם השם הבלתי-אפשרי איזור דניאלוביץ', שעבר אבולוציה אל איזי דמסקי - וכאשר התגייס לצי האמריקני במלחמת העולם השנייה, קפץ אל שמו האמריקני הידוע, ומאז לא הביט אחורה.

  31. בוב דילן, אגדת הפולק האמריקנית, הוא בכלל רוברט אלן צימרמן, יהודי חכם שנולד ב-1941 "להורים הלא-נכונים". רק מעטים יודעים ששמו העברי המלא הוא שבתאי זיסל בן-אברהם. הוריו היגרו לאמריקה מן העיר אודסה. הבחירה בשם המשפחה דילן מבוססת על הערצתו למשורר הוולשי דילן תומאס.

  32. ג'נה אלפמן, כוכבת הסדרה "דארמה וגרג", אמרה שלום לשם ג'ניפר מארי בוטאלה, איתו נולדה ללא הסכמתה ב-1971.

  33. טינה פיי, קומיקאית ומפיקה אמריקנית, הגיעה לעולם ב-1970 עם השם אליזבת' סטאמאטינה פיי. השם האמצעי המשונה עבר קיצור ונשארה ממנו רק טינה.

  34. ג'ודי פוסטר, שחקנית ובמאית קולנוע, למרבה הפלא התמודדה עם אליסיה כריסטיאן פוסטר מאז 1962. השינוי מאליסיה לג'ודי נעשה, על פי בני משפחה, כמחווה לשותפה של אימה, ג'וזפינה דומינגז, שנקראה בקוד-קיצור "ג'ו די".

  35. ג'ודי גארלנד, שחקנית וזמרת אגדית שנפטרה בגיל 47, נולדה ב-1922 בתור פרנסיס את'ל גאם. שם המשפחה עבר שינוי בתחילת הקריירה שלה, מסיבות לא ברורות; השם הפרטי ג'ודי נבחר על ידי השחקנית בגלל שם של שיר פופולרי באותה תקופה.

  36. בילי הולידיי, זמרת הג'אז הגדולה, היא בעצם אלנורה פייגן, ילידת 1915. היא בחרה את שמה הפרטי בעקבות הערצה לשחקנית בילי דאב. שם המשפחה הולידיי הוא של אביה הנעדר, קלארנס האלידיי, שלא התחתן עם אימה ולא עבר לגור איתה. השם "האלידיי" למעשה עבר עיוות קל כאשר אימצה אותו כשם-במה.

  37. בילי איידול, כוכב הרוק הבריטי, הוא ויליאם מייקל אלברט ברוד, או בקיצור: בילי ברוד. הוא נולד ב-1955, והשם "איידול" דבק בו עוד בבית הספר, כאשר אחד המורים כינה אותו "איידל" (עצלן).

  38. לארי קינג, מגיש הטלוויזיה והרדיו שהתפרסם בעבודתו ב-CNN, הוא בן של מהגרים יהודים (אוסטרי ובלארוסית), ונולד ב-1933 בתור לורנס הארווי זייגר. כאשר עבד בצעירותו בתחנת רדיו במיאמי, מנהל התחנה אמר לו ש"זייגר" נשמע אתני מדי, וקשה לזכור שם כזה. לארי הציץ בעיתון, ראה פרסומת לאלכוהול מתוצרת 'קינג', ושינה את שמו דקות ספורות לפני השידור.

  39. ספייק לי, במאי אפרו-אמריקני חשוב, נולד שלטון ג'קסון לי (1957). השם "ספייק" הוא כינוי שנתנה לו אימו, שדבק בו לכל חייו.

  40. קורטני לאב, מוסיקאית רוק ושחקנית, זכתה לשם פחות מעניין, קורטני מישל האריסון, כאשר יצאה לאוויר העולם ב-1964. לטענתה, השם 'לאב' היה שמה הפרטי כאשר נולדה, וגירושי הוריה כאשר היתה בת 3 הביאו לשינוי שמה לקורטני.

  41. בארי מאנילו, זמר ומפיק אמריקני (יליד 1943), זרק את שמו המביך, בארי אלן פינקוס, כבר בגיל הבר-מצווה. הוא אימץ את שם המשפחה הקודם של אימו, עדנה מאנילו.

  42. ג'וני מיטשל (מיצ'ל), מן הזמרות הגדולות בזרם הפולק-רוק, קיבלה מהוריה ב-1943 את השם רוברטה ג'ואן אנדרסון. השם הפרטי, רוברטה, נזנח על ידה במהירות, ואנשים קראו לה ג'וני. שם משפחתה הוחלף בעקבות נישואיה לצ'אק מיטשל, שאסר עליה לשמור על שם נעוריה.

  43. דמי מור, שחקנית אמריקנית ילידת 1962 שזכתה להצלחה אדירה בתחילת שנות ה-90, סבלה מזוג הורים אלכוהוליסטיים, שבין השאר נתנו לה את השם דמיטיריה ג'ין גאינס. השם קוצר ל'דמי'. שם המשפחה 'מור' הגיע לה עקב נישואיה הראשונים לפרדי מור.

  44. צ'אק נוריס, אמן הלחימה והפעולה ההוליוודי, שירת בבסיס של חיל האוויר האמריקני בדרום-קוריאה, שם קיבל את הכינוי צ'אק. קודם לכן, הוא היה קרלוס ריי נוריס (מאז 1940).

  45. ריבר פיניקס, שחקן קולנוע שמת מסמים בגיל 33, התחמק משמו המקורי מ-1970, ריבר גו'ד בוטום. המשפחה כולה שינתה את שמה ל"פיניקס" ב-1979.

  46. ג'ואן ריברס (1933-2014), קומיקאית ואשת-טלוויזיה, היתה בראשית ג'ואן אלכסנדרה מולינסקי, בת להורים יהודים ממוצא רוסי בברוקלין, ניו-יורק. היא העדיפה את ריברס האנגלו-סקסי על פני מולינסקי המזוהה עם רוסיה הסובייטית, כדי להשתלב בהצלחה בשואוביז. נישואיה לג'יימס סנגר הסתיימו במהרה, ובעלה השני, אדגר רוזנברג, התאבד. שמה המלא, לאחר שהחליטה לשמור את שני שמות המשפחה של בעליה, הוא ג'ואן אלכסנדרה מולינסקי סנגר רוזנברג.

  47. מיקי רורק, השחקן והמתאגרף האמריקני, נפרד משמו המקורי, פיליפ אנדרה רורק, אותו סחב מאז 1952.

  48. וינונה ריידר, שחקנית הקולנוע השברירית, נולדה לאב יהודי. שמה הבלתי-מקצועי היה וינונה לורה הורוביץ, מאז 1971. כאשר הסוכן שלה התקשר ושאל באיזה שם היא תרצה להופיע בקרדיטים של סרטה הראשון, אביה האזין באותו הרגע למוסיקאי הג'אז מיטש ריידר - וכך נבחר שם-הבמה שלה.

  49. טופאק שאקור, הראפר הידוע שנרצח ב-1996, נולד ב-1971 עם השם לזאיין פאריש קרוקס - שם נקי ושקט שנועד לא לעורר את חשדן של הרשויות. הסיבה: שני הוריו היו פעילים בקהילת הפנתרים השחורים, והם קראו לו, בשקט, טופאק אמארו השני, על שם לוחם פרואני שהתנגד לכיבוש הספרדי. שם המשפחה שאקור הגיע מנישואיה השניים של אימו למר מוטולו שאקור.

  50. ג'ון סטיוארט, סטיריקאן הטלוויזיה האמריקני, הוא ג'ונתן סטיוארט לייבוביץ. כמו יהודים רבים בניו-יורק, הוא בחר להשליך את שם המשפחה המחשיד, שליווה אותו מאז 1962.

  51. שאנייה טוויין, זמרת הפופ הקנדית, קיבלה שם מרהיב פחות ב-1965: איילין רג'ינה אדוארדס. שם משפחתה השתנה כאשר אימה התחתנה עם 'אינדיאני' משבט האוג'יבוואה. אחר כך שינתה את שמה הפרטי לשאנייה, שמשמעותו בשפת אביה הוא 'בדרכי'.

  52. סטיבן טיילר, סולן להקת הרוק ארוסמית', קיבל את שם אביו, ונולד כסטיבן ויקטור טאלאריקו ב-1948. כרבים לפניו ואחריו, הוא בחר בשם משפחה קצר יותר לטובת הגדלת קהל המעריצים.

  53. סיגורני וויבר, שחקנית קולנוע אמריקנית מוערכת, נולדה בשם סוזן אלכסנדרה וויבר (1949). היא החלה להשתמש בשם 'סיגורני' על שם סיגורני האוורד, דמות שולית במחזה "גאטסבי הגדול" מאת סקוט פיצ'גרלד.

  54. ראקל וולץ' (וולש), שחקנית אמריקנית ותיקה, קיבלה בלידתה ב-1940 שם מוזר למדי: ג'ו ראקל טייאדה. שם המשפחה מגיעה מאביה הבוליביאני, ממוצא ספרדי. ב-1959 החליפה את שם משפחתה לזה של בעלה, ג'יימס וולץ'.

  55. דונה סאמר, מלכת הדיסקו שנפטרה ב-17 מאי 2012 בגיל 63, החלה את דרכה בכדור הארץ בתור לאדונה אדריאן גיינס. היא גרה במערב-גרמניה מספר שנים, התחתנה שם עם הלמוט סומר, ובחרה לאמץ את שם משפחתו בגרסה אמריקנית (סאמר במקום סומר).

  56. דנה אינטרנשיונל, הזמרת הישראלית שזכתה באירוויזיון עם 'ויוה לה דיווה', נולדה ב-1969 בתור ירון כהן. לאחר ניתוח לשינוי מין, שינה ירון את שמו לשרון, ולאחר מכן בחרה בשם בימתי יומרני.

  57. ג'ק לונדון, סופר ההרפתקאות האמריקני הנודע, הוא ג'ון גריפית' צ'ייני (1876-1916).

  58. צחי נוי ("אסקימו לימון") צדק כאשר ויתר על שמו המלא, צחי נובוגרודר, והלך על שם עברי קצר וקליט.

  59. יורם ארבל, שדרן הספורט המוביל בישראל, הוא בעצם יורם ארבטר (יליד 1942).

  60. שייקה אופיר, השחקן והקומיקאי הגדול, אולי לא היה מגיע רחוק אם היה נשאר עם שם ילדותו הגלותי שקיבל ב-1928, ישעיהו גולדשטיין (על שם אבי סביו, הרב ישעיהו פיקרסקי).

  61. בוי ג'ורג', זמר הלהיטים הבריטי שנולד ב-1961, הסתבך עם שם מקורי מוזר - ג'ורג' אלן או'דואד (O'Dowd) ולכן בחר בתקציר מעולה.

  62. גידי גוב, הזמר האהוב, אמנם לא שינה את שמו בצורה משמעותית, אבל גדעון גוב (יליד 1950) נשמע הרבה פחות טוב. 

  63. שמיל בן ארי, שחקן הקולנוע הפורה, הוא בכלל שמעון בן הרוש, יליד 1952. הוא לקח את שמו ה'מזרחי' ובחר בתערובת אשכנזית-ציונית במיוחד.

  64. צביקה הדר, איש הסטנד-אפ וההנחייה בעל הרייטינג, לא נולד כוכב. הוא החל את חייו ב-1966 עם הורים רומנים ושם די מסגיר: צבי פרוכטר, ממנו נפרד לשלום עולמים. 

  65. אורי גלר, הבדרן והקוסם הבינלאומי, צעד את צעדיו הראשונים בעולם בתור גיורגי (כן, גיורגי) גלר, יליד 1946 בתל-אביב, לפני ש"כופף" את שמו בערמומיות למשהו יותר ארצישראלי.

  66. ריקי גל, הזמרת והשחקנית, באה ממשפחה חרדית ענייה במאה שערים, והוריה קראו לה רבקה מנשה, לפני שעלתה על הגל.

  67. דובי גל, השחקן והקומיקאי המשופם, נולד עם קום המדינה כאשר הוא חמוש בשם אשכנזי "כבד" מדי לתעשיית הבידור: דב גנדלמן.

  68. מאיר וילנר, חבר הכנסת הקומוניסטי (1918-2003), נולד עם השם בר קובנר. בן-דודו היה אכן אבא קובנר. מכיוון שנולד בעיר וילנה, שינוי שם משפחתו היה צפוי.

  69. צדי צרפתי, במאי הטלוויזיה והתיאטרון, הוא צדוק צרפתי, יליד 1941. "צדי" פשוט הרבה יותר קל להגייה, כשעובדים עם מישהו כל היום.

  70. עובדיה יוסף, הרב הספרדי הגדול ומקים ש"ס, נולד ב-1920 בעיר בגדאד בעירק, כאשר שמו המלא והאמיתי הוא עובדיה יוסף עובדיה. הוא שינה את שמו מ'עובדיה עובדיה' בעקבות משוב שלילי שקיבל מעובדת סוציאלית בישראל.

  71. אפרים קישון, איש העט הוירטואוזי (סופר, מחזאי, תסריטאי, במאי), נולד ב-1942 בתור פרנץ הופמן ולאחר מכן פרנץ קישהונט. כאשר ירד מן הספינה בנמל חיפה, החליט פקיד הסוכנות בנמל לעברת את שמו, ובחר עבורו את השם החדש.

  72. מובי, אמן המוסיקה האלקטרונית, נולד בהארלם ב-1965 עם השם ריצ'רד מלוויל הול. עקב הדמיון של שמו למחבר הספר 'מובי דיק', הרמן מלוויל.

  73. מרסל מרסו, הפנטומימאי היהודי-צרפתי הגדול, נולד ב-1923 עם שם פחות קליט: מרסל מאנגל. הוא היסווה את יהדותו עם השם החדש, בעל הצליל המיוחד.

  74. כריס קורנל, סולן להקת סאונדגארדן, הוא למעשה רק כריסטופר ג'ון בויל (יליד 1964). לאחר גירושי הוריו, הוא ואחיו אימצו את שם המשפחה של אמו מלפני הנישואים, קורנל.

  75. אדם, זמר הרוק הישראלי ("אין מוצא" וכו'), נולד דווקא חיים כהן (1960), וכאשר החל את דרכו בצרפת, שיווק את עצמו בתור "כריס לייף" (Cris Life).

  76. אורי זוהר לא היה הופך לסמל הישראליות החדשה, עם קריירת המשחק והבימוי שלו, אם לא היה מוותר על שמו הפולני המקורי, אורי ז'אדק (או דז'אדק), איתו הגיח לעולם ב-1935, הרבה לפני שהתחרד והפך לרב שנוי במחלוקת.

  77. דיאנה גולבי, הזמרת זוכה 'כוכב נולד' (עונה 8), נולדה ברוסיה בתור דיאנה גולובנוב (1992).

  78. אדי וודר, סולן להקת פרל ג'אם, פתח את חייו עם השם המלכותי אדוארד לואיס סיוורסון השלישי, כאשר נולד ב-1964. אימו התגרשה פעמיים - בפעם הראשונה ממר סיוורסון, ובפעם השנייה ממר מולר. אדי הצעיר האמין שמר מולר היה אביו הביולוגי, ולכן התהלך עם השם אדי מולר לתקופה מסוימת. לאחר הגירושין ממולר, נודע לאדי שאביו הביולוגי נפטר מזמן. אז הוא גם החליף את שם המשפחה שלו לזה של אמו מלפני נישואיה, וודר. סיפור הגילוי גם הפך למילות השיר 'אלייב' (alive) מאלבום הבכורה 'טן' (Ten) של פרל ג'אם.

  79. אריק לביא, הזמר והשחקן (1927-2004), החביא את מוצאו הגרמני, איתו החל את חייו עם השם הבלתי-אפשרי, ליאו אלכסנדר אינזלסבכר. גם אשתו, שושיק שני (ילידת 1935), היא תל-אביבית שנולדה עם השם המגביל והמכביד, שושנה שפרונג.

  80. מני פאר (1946-2014), מנחה הטלוויזיה ושדרן הרדיו, הוא הקיבוצניק מנחם באואר.

  81. יגאל בשן, הזמר עם הציפור הקטנה בלב, החל דווקא כמר יגאל בשארי (ב-1950).

  82. ליטל ריצ'רד, זמר ומחלוצי הרוק אנד רול בארה"ב, יצר את שם הבמה שלו הרבה לאחר שנולד ב-1932 עם השם ריצ'רד וויין פנימן.

  83. ערד ניר, העיתונאי והכתב מערוץ 2, הוא ערד הלבר, וטרינר שנולד ב-1962 בחיפה.

  84. מייק בראנט, הזמר הישראלי שהצליח בצרפת והתאבד, היה משה ברנד, יליד 1947.

  85. ג'ין סימונס, בסיסט להקת הרוק 'קיס' (Kiss), הוא בכלל חיים וייץ, תושב טירת כרמל.

  86. פרנק אוז, הבמאי ומפעיל החבובות כמו מיס פיגי ו'יודה' (ממלחמת הכוכבים), אמר שלום לשם הולדתו (1944), ריצ'רד פרנק. אביו, אגב, היה יהודי.

  87. דוד בן-גוריון עיברת את שמו אחרי שהיה דוד גרין. הבחירה בשם בן-גוריון היתה מעניינת - יוסף בן-גוריון היה מראשי היישוב היהודי בירושלים בזמן המרד היהודי הגדול ברומאים - אולי רמז למרד לשלטון המנדט הבריטי.

  88. שמעון פרס, ראש הממשלה והנשיא לשעבר (בין שלל תפקידיו), בחר בשם משפחה של עוף דורס שהיה מצוי פעם בנגב, כדי להשיל מזהותו את השם "פרסקי" האירופאי.

  89. אבא אבן, שגריר ישראל בארה"ב וגם באו"ם, נולד בדרום-אפריקה עם השם אוברי סולומון איבן (Eban). למרות ששינה את שמו, נותר מזוהה כ'עולה חדש' עד סוף ימיו.

  90. יצחק בן-צבי, הנשיא ה-2 של ישראל, עשה בשכל כאשר נתן גט לשם המשפחה היידישאי שלו, שימשלביץ'.

  91. זלמן שז"ר (1889-1974), הנשיא ה-3 של ישראל, נפרד בכאב משורשיו הרוסיים, כאשר זרק את שמו האמיתי, שניאור זלמן רובשוב. שם המשפחה החדש שלו הוא ראשי תיבות של שמו הקודם.

  92. אפרים קציר, הנשיא ה-4 של ישראל, היה אפרים קצ'לסקי כאשר נולד בקייב.

  93. בנציון נתניהו (1910-2012), אביו של בנימין נתניהו, עשה חסד עם בנו המפורסם כאשר הסכים להיפרד מן השם הארוך והוורשאי שלו, מיליקובסקי. אין שום סיכוי שאדם בעל השם הגלותי בנימין מיליקובסקי היה מעפיל לראשות הממשלה. בנימין הרוויח רבות משמו היפהפה של אחיו המנוח, יוני נתניהו, שנהרג במהלך מבצע אנטבה.

  94. אליעזר בן-יהודה, מחייה השפה העברית, היה פעם אליעזר יצחק פרלמן. נולד ב-1858 למשפחה חרדית, ונחשף לעברית בצורה מחתרתית לחלוטין: ראש הישיבה שלו הראה לו ספר שהיה אסור ללימוד באותה תקופה.תוך מספר שנים עזב את הדת, את ליטא מולדתו ואת חייו הקודמים. 

  95. ליסה בונה (בונט) -  השחקנית שהתפרסמה בסדרת "משפחת קוסבי" (דה קוסבי שואו) נולדה דווקא ליסה בוני, החליפה ל-Bonet, ואז הפתיעה את העולם כאשר שינתה שוב את שמה ל"לילקוי מון".

  96. וין דיזל, שחקן הקולנוע האמריקני שנולד ב-1967, לא שכח שקראו לו פעם מרק סינקלייר וינסנט. הוא קיצר את שמו כאשר שימש מאבטח (באונסר) במועדון לילה בניו-יורק.

  97. פרינס, אחד מכוכבי הפופ הגדולים של שנות ה-80 ("גשם סגול" וכו') לא ממש שינה את שמו אלא רק קיצר אותו, כיוון שנולד פרינס רוג'רס נלסון. בסוף שנות ה-90 החליט שקוראים לו ויקטור, ובשלב מסוים שינה גם אותו לסימן משונה (זכר+נקבה) והחליט שקוראים לו "האמן שפעם קראו לו פרינס".

  98. קט סטיבנס, זמר הפולק הבריטי, לא רצה להיתקע עם השם שקיבל ב-1948, סטיבן דמיטרי גיאורגיו (מוצא יווני). אבל לאחר שכמעט טבע למוות בחוף בקליפורניה (1976), בחר להתאסלם ושינה את שמו לכינוי המחייב - יוסוף איסלאם.

  99. שון קומבס הוא פאף דאדי, הראפר (יליד 1969) שמדי פעם משנה את שמו ל"פי. דידי" ולפעמים רק דידי.

  100. גדעון סער, שר החינוך ושר הפנים לשעבר (היה מס' 2 בליכוד לפני שפרש), שינה את שמו בגיל 24. הוא נולד עם שם המשפחה סרצ'נסקי, ב-1968.

  101. אמנון ליפקין שחק (1944-2012), הרמטכ"ל ה-15, שר התיירות ושר התחבורה לשעבר, נדרש על ידי הצבא לעברת את שמו לקראת יציאה ללימודים בחו"ל, ולכן היה אמנון שחק לתקופה מסוימת. כשחזר, שינה שמו חזרה לאמנון ליפקין, אך בעקבות סיבוך טכני נאלץ להתפשר על שילוב שני השמות, המקורי והמעוברת.

  102. אהוד ברק, רמטכ"ל, שר ביטחון וראש הממשלה לשעבר, עיברת את שמו המקורי, אהוד ברוג. נולד בקיבוץ משמר השרון בשנת 1942.

  103. שאול מופז, הרבה לפני שהיה יו"ר קדימה, רמטכ"ל ושר ביטחון, נולד באיראן עם השם הפרסי הבלתי-נשכח, שהרם מופזזקר. כשעלה עם משפחתו לישראל ב-1957, בחרה המשפחה לעברת את השם על ידי קיצורו למופז.

  104. דודו טופז, הבדרן הפופולרי והשנוי במחלוקת שהתאבד ב-2009, נולד דוד גולדנברג. אביו, אליהו גולדנברג, היה שחקן, במאי וקריין.

  105. יהודה ברקן, שחקן ובמאי הקולנוע, שינה את שם משפחתו המקורי (ברקוביץ') לשם העברי הנאה "ברקן", שהוכיח את עצמו במהירות בתעשיית הבידור והקולנוע בישראל.

  106. סטינג, הזמר הבריטי ומנהיג להקת "פוליס", היה גורדון מת'יו תומס סאמנר כשנולד ב-1951, עד שבמהלך אחת ההופעות שלו עם להקת ג'אז, הודבק לו הכינוי 'סטינג' על ידי מנהל הלהקה, גורדון סולומון, שחשב שסאמנר נראה כמו דבורה, מכיוון שהיה לבוש בסוודר שחור-צהוב מפוספס. לאחר שקיבל את השם, אפילו אמא שלו וילדיו קוראים לו סטינג ולא גורדון.

  107. ליידי גאגא, כוכבת הפופ הגדולה, היתה סטפני ג'רמנוטה מאז 1986 והחלה לחפש ב-2006 שם-במה לעצמה. במהלך שיחת-סמס שניהלה עם המפיק שלה, הוא הקליד בטעות 'ליידי גאגא' כאשר התכוון להקליד 'רדיו גאגא' (בגלל התיקון האוטומטי בסמארטפון), כיוון שנהג להשוות אותה לפרדי מרקורי, ושר לה את השיר של קווין בכל פעם שהיא נכנסה לאולפן. היא התלהבה מן השם ובחרה אותו לעצמה באופן מיידי.

  108. טוני בנט, זמר הפופ והג'ז האגדי (יליד 1926), קצת קיצר את שמו המקורי, אנטוני בנדטו. מחוץ לעולם המוסיקה הוא גם מצייר, ועל ציוריו הקפיד לשמור על שמו האמיתי.

  109. מל ברוקס, הקומיקאי והבמאי היהודי-האמריקני (יליד 1926), שהתמחה בפארסות ובפארודיות, השליך לפח הזבל של ההיסטוריה את שמו המקורי, מלווין ג'יימס קמינסקי. הוא נולד למשפחה ענייה בברוקלין, להורים יהודים ממוצא גרמני-אוקראיני. במקום שם משפחה בעל שורשים מזרח-אירופאים (קמינסקי), העדיף שם אנגלו-סקסי, שהצליח להפוך אותו לבדרן אהוב, עטור פרסים ועשיר.

  110. ג'ואן פונטיין (1917-2013), השחקנית הבריטית-אמריקנית המפורסמת, הסתירה מן הציבור את שמה המלכותי, ג'ואן דה בובואר דה האבילנד. גם אמה, ליליאן אוגוסטה, שחקנית בפני עצמה, שינתה את שמה ל"ליליאן פונטיין" בעקבות הצלחת שני בנותיה, ג'ואן ואוליביה.

  111. סיל (Seal), הזמר הבריטי שכבש את העולם עם הלהיט "קיס פרום א רוז", בחר נכון כאשר השאיר מאחוריו את השם הארוך והבעייתי, אותו קיבל ב-1963, הנרי אולוסגון אדאולה סמואל. השם הוא תוצאה של מיזוג תרבויות בין אימו הניגרית ואביו הבריזלאי. שמו הפרטי והאמצעי מגיעים משפת יורובה, הנפוצה בניגריה.

  112. קווין ספייסי, השחקן האמריקני עטור הפרסים שנולד ב-1959, נהג בחוכמה רבה כאשר לקח את שמו האמצעי, ספייסי, אותו ירש מסבתו, והשתמש בו כשם המשפחה הבימתי שלו, במקום השם החיוור-למדי קווין פאולר (Fowler). כך גם נולד מיתוס שגוי, לפיו בחר קווין ספייסי בשם ערמומי המשלב בין השם הפרטי ושם המשפחה של השחקן ספנסר טרייסי.

  113. ג'וד לאו, השחקן הבריטי הנאה (יליד 1972) הוא למעשה דיויד ג'וד הייורת' לאו. דיויד בחר להחליף את שמו הראשון בשני, וכך כנראה זכה בשם קליט וזכיר במיוחד.

  114. אליזבת בנקס, השחקנית האמריקנית (ילידת 1974) שהתפרסמה בסדרת סרטי ספיידרמן, נאלצה להחליף את שמה האמיתי, אליזבת' מיטשל (מיצ'ל), מכיוון שכבר היתה שחקנית מפורסמת ממנה עם שם זה בדיוק, שכיכבה בסדרה 'אבודים' (Lost). לאחר שביררה עם גילדת שחקני המסך אם השם אליזבת' בנקס פנוי, נשארה עם שמה, שלמעשה נכפה עליה.

  115. הלן מירן, השחקנית הבריטית המהוללת, נהנתה מן העובדה שאביה, בעל מוצא רוסי, החליט להשיל את זהותו הקודמת, וכך להפוך את שמה של בתו, ילנה לידיה מירנוף, למשהו יותר קל לעיכול.

מגמת שינוי השמות בארה"ב ובישראל, יותר משהיא מלמדת על הרצון העז להיטמע בגרעין האנגלו-סקסי או העברי-ציוני שמהווה את חוד החנית של האליטה הכלכלית והתרבותית, יכולה ללמד גם על חשיבותו של שם קצר ופשוט, לא רק בתעשיית הבידור, אלא בכל תחום. שמות קצרים הם הרבה יותר קלים לזכירה ולהגייה.

כפי שקל לנו יותר לנסח את שמו של לארי פייג' מאשר את זה של סרגיי ברין, כך קל לנו יותר להגות את שמו של אהוד ברק או שאול מופז, מאשר את אלו של מיכאל גורלובסקי, סטאס מיסז'ניקוב, שכיב שנאן או פאינה קירשנבאום. מבחינות רבות, הדבר הטוב ביותר שמהגר יכול לעשות בארץ חדשה, הוא לשנות את שמו.

במילים אחרות, הורים שמעניקים לילדיהם שם מורכב מדי, או שם שנשמע זר ומחשיד, עשויים להקשות עליו בחיים ללא צורך. הדבר בולט במיוחד בעידן הנוכחי, עידן גוגל ופייסבוק, שבו אין זמן להסביר, קשה למצוא הגייה של מונחים רבים, וכמעט בלתי אפשרי לנקד את המילים שאנחנו מקלידים.

תגובה 1:

Erez אמר/ה...

דייויד בואי שינה מדייויד ג'ונס בעיקר בגלל דייוי ג'ונס, הסולן של המאנקיז

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012