29.1.2012

אתרי חברת החשמל ובנק אגוד הוסרו מתוצאות גוגל (והוחזרו)

אתר חברת החשמל ואתר הבנק השישי בגודלו בישראל לא הופיעו מספר ימים בחיפוש שמם בגוגל, ככל הנראה עקב הסרה מכוונת מצידו של גוגל; ואיך כל זה קשור למתקפת הסייבר הגדולה של אמצע ינואר?

את אתר חברת החשמל אין צורך להציג. אך כדי להגיע אליו היום דרך מנוע חיפוש, תיאלצו לעזוב את גוגל ולהשתמש במתחרה היחיד שלהם, "בינג" (bing).

לחברת החשמל שתי כתובות אתרים: הכתובת הראשית (israel-electric.co.il) הוסרה מגוגל למספר ימים. הכתובת השנייה (iec.co.il) הוסרה לזמן קצר והוחזרה. בינתיים, נראה שחברת החשמל השביתה את הכתובת הראשית, ועברה לעבוד עם השנייה.

מאות אלפי צרכני חברת החשמל, שרצו לבצע תשלומים או להתעדכן במידע חיוני, לא יכלו להגיע לאתר חברת החשמל דרך גוגל (והמרוויח הגדול הוא אתר "שירות נט" הקטן והערמומי):


עדכון: כעבור מספר ימים, כבר ביום רביעי של אותו שבוע, הוחזרו כל האתרים לגוגל.


לבנק אגוד, ה-6 בגודלו בישראל, יש כ-35 סניפים ו-1,000 עובדים, אבל במשך כ-4 ימים אי אפשר היה למצוא את האתר שלו דרך גוגל. הסיבה? גוגל, ככל הנראה, החליט להסיר את האתר, זמנית, מתוצאות החיפוש שלו.

אתר בנק אגוד, הפועל בכתובת unionbank.co.il, כמו גם אתר חברת החשמל, שניהם נפלו קורבן לתוצאות "מתקפת הסייבר", שהפילה את אתר הבורסה ואתר אל-על, ושיבשה את חלק מפעילות אתרי הבנקים בישראל, ב-16 בינואר.

כאמור, כבר ב-1 לפברואר הוא הוחזר לתוצאות החיפוש. אנשי הבנק, מודאגים מן הבעיה, כבר השיקו קמפיין קטן (באמצעות AdWords) כדי לפתור זמנית את הבעיה, שכאמור נפתרה סופית תוך כ-4 ימים.


בצילום המסך שלהלן ניתן לראות כיצד אתר "בנק אגוד" לא עלה בחיפוש פשוט על שמו הרשמי - והלקוחות של הבנק בוודאי לא אהבו את זה בכלל:

בתמונה: בנק איגוד לא מופיע כלל בעמוד ה-1 של תוצאות החיפוש על שמו (29-01-12)

כצפוי, גם חיפוש על הדומיין של הבנק (unionbank.co.il) לא הביא תוצאות מאתר אגוד, מלבד מדור העזרה, שמאוכסן על תת-דומיין (sub-domain) שנקרא help, ומדור נוסף שגם הוא תת-דומיין (בשם ub).

פוסט זה פורסם ב-29 לינואר. כבר ב-1 לפברואר הוחזרו האתרים הללו לתוצאות גוגל.

איך זה קרה
אתרים ישראלים בתחום הפיננסים והתשתיות, שהחליטו לחסום באופן זמני את הגישה אליהם מחו"ל, ככל הנראה "נענשו" עכשיו ע"י גוגל - שהוא עצמו "סוכן זר". היכולת של גוגל לסרוק את האתרים הללו נפגעה, והוא הגיב בהסרה זמנית, ככל הנראה. צריך לזכור שגוגל מפעיל את ה"רובוט" שלו ("גוגלבוט") ישירות מחו"ל, ולא משרת מקומי היושב רק בישראל.

חשוב גם לסייג: אנחנו לא יודעים בוודאות אם בנק אגוד אכן חסם את הגישה לגולשי חו"ל, אבל זו הסיבה ההגיונית ביותר לעובדה שגוגל החליט להסיר אותו מן התוצאות, דווקא עכשיו. רק בפרסומים מאוחרים, התברר כי זה אכן מה שאירע (אנשי 'בנק אגוד' הודו בכך לפרסום עיתונאי ב'חורים ברשת').

בכל מקרה של הסרה זמנית, גוגל מודיע למנהלי האתר את הסיבה להסרה. ההודעה, בחלק מן המקרים, איננה מדויקת, אבל היא מאפשרת למנהל האתר לבצע בדיקה מקיפה כדי לגלות את שורש הבעיה.

כפי שאפשר ללמוד, לא כל העונשים שחוטפים מנהלי אתרים מגוגל קשורים לקידום אגרסיבי או עבירה על ההנחיות של גוגל, כמו תוכן משוכפל (פרשת אולג'ובס, למשל). עקרונית, גוגל לא יכול להציג קישורים לאתרים שאינם נגישים מכל מקום, כי בכך הוא נותן שירות רע ללקוחותיו הגלובליים.

אנו יודעים על מקרה נוסף שהתרחש השבוע במגזר הפיננסי, של אתר פיננסי שחסם את עצמו בכוונה לגולשי חו"ל בעקבות מתקפת ההאקרים של 16/1. זה היה צעד שנבע מבהלה קצרת-טווח, לאחר שנראה היה שההאקרים מצליחים לגרום נזק גדול לאתרים חזקים בהרבה. אך בגלל חסימה זו -- שהיתה הגנתית ותמימה -- "נענש" האתר הפיננסי על ידי גוגל במפתיע, והוסר מן התוצאות באופן זמני. בקיצור: "חסמת? נחסמת!".

מסתבר, אם כן, שבעלי אתרים עלולים לשלם מחיר יקר בעקבות חסימת גישה לגולשים מחו"ל. גם אם לאתר מסחרי אין לקוחות רבים מחוץ לגבולות ישראל - בעלי האתרים צריכים למצוא דרכים כיצד להימנע מלחסום גם את גוגל, כדי לא לפגוע בצורה חמורה כל כך בנגישותם ללקוחותיהם המקומיים.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לפחות בעניין של בנק אגוד לא מדובר ב"עונש" מצד גוגל. בעקבות הפריצות לאתרים שאירעו בשבועות האחרונים, בנק אגוד חסם כניסות לאתר מכל IP שאינו מישראל. זה מעשה טיפשי ברמת SEO, כמובן, אבל כנראה שבבנק לא חשבו על זה בכלל. כתוצאה מכך גם גוגל לא יכול היה לראות את האתר ולכן הסיר אותו מהתוצאות. בנק אגוד מודע לבעיה שנוצרה ומנסה לטפל בעניין.
בהחלט ייתכן שגם בחברת החשמל הסיבה דומה...

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012