1.11.2011

גוגל סוגרת חשבונות של קטינים על ימין ועל שמאל

גוגל החליטה שהרשת החברתית החדשה שלה, "גוגל פלוס", תהיה סגורה בפני אנשים מתחת לגיל 18. בחודשים האחרונים היא סוגרת חשבונות ג'ימייל של ילדים שהצטרפו בטעות ל"פלוס", בלי לדעת שהם עלולים למחוק לעצמם את תיבות הדוא"ל וכל שאר השירותים המחוברים לחשבון שלהם בגוגל

הסיפור פשוט ועצוב: הרבה ילדים פותחים לעצמם תיבת ג'ימייל, אבל עד לאחרונה, אף אחד לא שאל אותם בני כמה הם. התיבה שלהם עובדת כשורה, עד שיום אחד הם מקבלים הזמנה אוטומטית מ"גוגל" להצטרף לרשת החברתית שלהם ("גוגל+"). הם מצטרפים, מוסרים את הגיל האמיתי שלהם - ואז "נענשים" במחיקת החשבון שלהם לצמיתות.

גוגל נותן למשתמשים הנאמנים שלו רק 30 יום, לפני שהוא מחסל את החשבון, בו נצבר מידע אישי רב, יקר-ערך ולעתים גם קריטי לחייהם של עסקים ואנשים פרטיים. במהלך אותם 30 יום, החשבון נותר סגור ומסוגר. אין למי להתקשר, אין נציג שירות, אין משרד פיזי ואין כתובת לתלונה.

בתמונה: גוגל מסביר למשתמשיו מדוע השבית להם את החשבון
למה גוגל עושה את זה? למה מוכנה החברה לסגור חשבונות מלאים של ילדים בכל רחבי העולם, רק בגלל שהם הצטרפו בטעות לרשת של מבוגרים? ולמה הילד צריך לאבד את תיבת הדוא"ל שלו, רק בגלל שאף אחד לא הזהיר אותו מראש שהצטרפות ל"גוגל פלוס" עלולה לעלות לו ביוקר?

החוקים בארה"ב אוסרים על התקשרות של תאגידים עם קטינים. ההנחה היא שקטין לא כשיר לחתום על חוזים. חברת גוגל לא כתבה את החוק, היא רק מיישמת אותו. אבל יש כאן בעיה: הרבה אנשים פתחו לעצמם תיבות ג'ימייל בלי שהתבקשו למסור גיל. רק עכשיו, לאחרונה, קיבלו בעלי חשבונות ג'ימייל אפשרות להצטרף ל"גוגל פלוס", אבל עכשיו הגיל שלהם הופך לסיכון.

במילים פשוטות, גוגל נועלת את כל חשבונותיהם של אלו שנתנו תאריך לידה "צעיר מדי" (מתחת ל-18), אבל היא לא מזהירה אותם מראש, לפני ההצטרפות ל"גוגל פלוס", שמסירת גילם האמיתי יכולה להוביל אותם לאבדון.

הפעלה מחדש של החשבון
במקרה שהנעילה היתה בלתי-מוצדקת (כי המשתמש הוא בגיר), גוגל מציעה הליך בירוקרטי מרתיע למדי, כדי להפעיל מחדש את החשבון. ניתן לבחור מבין 3 אופציות:
  1. שליחת טופס חתום בדואר או בפקס, עם העתק תעודת זהות
  2. העלאת עותק אלקטרוני סרוק של תעודת הזהות
  3. ביצוע עסקה אלקטרונית בכרטיס אשראי, בסכום זעיר (30 סנט) כדי לוודא בעלות על כרטיס אשראי
קטינים שרוצים להפעיל מחדש את החשבון שלהם, למעשה צריכים להשתמש בהוריהם ולשקר לגבי זהותם כדי לקבל את חשבון הדוא"ל שלהם בחזרה. גוגל לא מאפשרת לקטינים להפעיל מחדש את החשבון שלהם, אם הם לא מתכוונים להמציא זהות של מישהו אחר (נגיד, הוריהם). קראו את הדף הרשמי "שאלות נפוצות על חשבון גוגל ודרישות גיל".

גוגל מבטיחה שתשמיד את העתק תעודת הזהות לאחר הפעלת החשבון, אבל הטיעון הזה אינו משכנע, ויוצר בעיות קשות של פרטיות, ניצול לרעה של פרטי זהות, וטשטוש הגבולות בין ממשלות ותאגידים. אין שום סיבה שאדם יצטרך "להסגיר" את העתק תעודת הזהות שלו בפני גוגל, בשום מצב.

האירוניה היא, שדווקא ביצוע עסקה אלקטרונית הוא ההליך המהיר ביותר מבין השלושה (גוגל מבטיחים שיחרור אוטומטי תוך 15 דקות לפחות), למרות שרוב האנשים מפחדים יותר לחשוף פרטי כרטיס אשראי באינטרנט, מאשר לספק פרטים מלאים על זהותם בפני תאגיד בינלאומי.

"אבל אני לא קטין! מה קרה?"
במקרים רבים, מוצאים את עצמם אנשים בגירים (מעל גיל 18) נעולים מחוץ לחשבון שלהם, משום שהילדים שלהם הצטרפו לגוגל פלוס בשמם, כאשר היו מחוברים בטעות לחשבון של הוריהם. יש מקרים של משתמשים בגירים, שעדיין לא מבינים מדוע נחסמו, וגוגל לא מספק להם הסברים מפורטים על מעשיהם שהובילו לחסימה המצערת.

קורה גם שאנשים מבוגרים מאבדים את החשבון שלהם בגלל שהזדהו בטעות בתור קטינים ב"גוגל פלוס", במקרה שפתחו פרופיל עסקי על שם תאגיד/עסק, בלי לשים לב שמילוי שנת לידה מוקדמת מדי, עלולה לגרום לכך שיאבדו את החשבון שלהם. אחרים מילאו שנת לידה פיקטיבית כדי לצאת ידי חובה. יש מספיק אנשים שמסרבים להסגיר את גילם, גם ברשת חברתית אינטימית כמו פייסבוק, לא רק בגוגל פלוס.

מתלונותיהם של ישראלים רבים שאיבדו את חשבונותיהם, אפשר להבין שהליך הפעלת החשבון מחדש איננו מספיק ברור, נוח או מהיר. אנשים ששלחו העתק תעודת זהות בדואר או בפקס, לא נענו בזמן, ובינתיים איבדו זמן קריטי שבו תיבת הדוא"ל שלהם לא היתה פעילה. במקרה שבו עסק משתמש בתיבת דוא"ל לניהול שוטף, כל יום אבוד יכול להוביל לאסון כלכלי.

המסקנות של "חופש החיפוש" מן הסיפור המצער של סגירת חשבונות גוגל לקטינים הוא:
1) חוקי הגבלת גיל אינם אפקטיביים באינטרנט, במיוחד לא ברשתות חברתיות
2) החוק הקיים מעודד אנשים - קטינים ובגירים - לשקר לגבי זהותם וגילם
3) קיים קושי אמיתי לאמת גיל אמיתי של משתמשים באינטרנט, בכל שירות ובכל מצב
4) תהליך ההפעלה-מחדש של חשבונות נעולים הוא איטי מדי, מסובך מדי ומרתיע מדי
5) גוגל לא הבהירה כשורה את המדיניות שלה לגבי דרישות גיל
6) גוגל עשתה טעות כאשר סגרה את הרשת החברתית שלה בפני אנשים מתחת לגיל 18
7) גוגל שגתה כאשר לא דרשה בעבר מכל משתמשי ג'ימייל למלא את גילם
8) משתמשי גוגל נאלצים לפעמים לשלם מחיר כבד על כך שהם מקבלים שירות חינם
9) הקישור והתלות בין גוגל+ ובין ג'ימייל יוצר בעיות של ריכוזיות-יתר (כל הכוח נמצא במקום אחד)
10) הנהנה הגדול מהסיפור הזה הוא אתר אחד ויחיד: פייסבוק


6 תגובות:

רן אמר/ה...

ג'ימייל כן מבקש תאריך לידה בזמן ההרשמה - לקח לי פחות מ- 10 שניות לבדוק. אולי כדאי גם לך לעשות זאת?

חופש החיפוש אמר/ה...

רן היקר,
בקשת הגיל בפתיחת ג'ימייל נוספה רק לאחרונה, בעקבות פתיחת גוגל פלוס. מרבית מנויי ג'ימייל פתחו את החשבון לפני השקת גוגל פלוס - ולכן הם חוטפים עכשיו את הסגירה בלי שמסרו את גילם קודם לכן.

רן אמר/ה...

אורי היקר,

אני חושב שאתה צודק בכך שזה נוסף לאחרונה [אתה יודע אגב אולי מתי זה "לאחרונה"?]. אני שמח שתיקנת את הפוסט בהתאם (והיה עוד יותר נחמד אם היית מציין את זה בתשובתך להערתי).

חופש החיפוש אמר/ה...

אכן, תיקנתי את הפוסט בעקבות הערתך. נושא הגיל בחשבון הוא נושא מאוד רגיש ורציני, כך מסתבר: בדקתי עכשיו לעומק את חשבון גוגל שלי, ובשום מקום לא מצויין הגיל שלי. אין אפשרות לצפות וגם אין אפשרות לערוך.

ברור לי לגמרי שכאשר נרשמתי לחשבון, לא ציינתי את הגיל שלי. פתחתי הרבה חשבונות בגוגל כדי להקים חשבונות פרסום, ומעולם לא מסרתי גיל כלשהו.

גם ב"גוגל פלוס", אליה נרשמתי בעל-כורחי, נושא הגיל לא מודגש ולא מופיע בשום צורה פומבית.

ה"חקירה" שגוגל עושה בנושא הגיל היא אחד הדברים הכי בעייתים שגוגל עשה אי-פעם, בנוגע לפרטיות המשתמשים שלו. גוגל יעשה הכל כדי לדעת את הגיל שלך, אבל אנשים לא רוצים למסור את הפרטים הללו.

אנונימי אמר/ה...

אצלי הם הגדילו לעשות.
יש לי דוא"ל עסקי של העבודה, והם סירבו לבקשה שלי *לאחר* ששלחתי להם תעודת זהות!! אין לי מושג ולא דרך לדעת למה!

ואני בת 28...

אנונימי אמר/ה...

הצילו!!
חסמו לי את החשבון אתמול בדיוק כמו שתיארתם.
מה עושים???
נשמע לי חשוד מאוד עניין שליחת ת.ז ובטח שכרטיס האשראי....

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012