13.9.2011

טעויות בחיפוש של אתר "הארץ" המחודש

אתר הארץ המחודש מציג מנוע חיפוש פנימי חדש, שאמנם שולף את כל תכני הארכיון, אך סובל מתצוגה גרועה, שנובעת מחוסר הבנה בסיסי של תחום החיפוש באינטרנט; כן, היה עדיף להשתמש במנוע החיפוש הפנימי המיוחד של "גוגל" ב"הארץ"


אתר "הארץ" השיק ב-12/9/11 עיצוב חדש, המהווה שיפור משמעותי בהשוואה לגרסה הקודמת. אתר "הארץ" הוא אחד האתרים הפופולריים בישראל, ואחד העיתונים החשובים בתולדות המדינה. אנשי "הארץ" מתגאים בעיצוב החדש, כמו גם במנוע החיפוש הפנימי של האתר. עם זאת, בדיקת מנוע החיפוש מעלה מסקנות עגומות למדי.


מנוע החיפוש הפנימי החדש של אתר "הארץ" [צילום מסך]:
  1. מציג תוצאות חיפוש שמופיעות "מאוחר מדי", דהיינו בחלק התחתון של הדף
  2. ממשק המשתמש חורג מן המקובל בתחום החיפוש
  3. המנוע אינו מדגיש את מילות שאילתת החיפוש בגוף הכותרות ותיאורי הכתובת
  4. מופיעות פרסומות בשני צידי התוצאות, וכך התצוגה הופכת צרה יותר, קשה יותר לסריקה
  5. אינו מציג ציטוט רלוונטי (snippet) מתוך הכתבה, במקרה שבו אין תיאור לכתבה
  6. מנסה להיראות כמו עמוד טיפוסי באתר, כאשר בפועל מדובר ב"צומת דרכים" ולא ב"יעד"
 

1) תוצאות חיפוש "מאוחרות מדי"
ממשק המשתמש של החיפוש הפנימי ב"הארץ" סובל מבעיה של אתרים רבים: הם חושבים שאפשר לדחוק את תוצאות החיפוש לחלק התחתון-אמצעי של הדף, אחרי הפרסומות, התפריטים והטיזרים הרגילים. זו טעות גורלית, שפוגעת מיד במשתמש. החיפוש מגיע "מאוחר מדי", והמשתמש מרגיש שמזלזלים בו.
במקום להציג את תוצאות החיפוש כמו כל כתבה באתר, יש לבנות עמוד "גוגלי" שבו התוצאות מופיעות מיד, בראש הדף, לאחר הצגת לוגו האתר (בצד ימין) ותיבת החיפוש עם השאילתא הנוכחית (משמאל ללוגו).
מחקרי שימושיות שבוצעו בכל העולם גילו, שתוצאות חיפוש שאינן מוצגות מיד זוכות להתייחסות שלילית מצד המשתמשים, בין השאר מפני שקשה לזהות אותן, קשה לגלול אותן וקשה להקליק עליהן בצורה מהירה.

2) חריגה מן הממשק המקובל
כל הגולשים יודעים כבר איך נראה דף תוצאות חיפוש ב"גוגל". לכן הם לא סולחים לאתרים שמציגים להם עיצוב אחר, כמו העיצוב של הארץ.
למשל, כותרות התוצאות צריכות להיות ברורות (כחולות עם קו תחתון), כאשר אין צורך בתמונה לצד כל כתבה.
כמו כן, אין מידע לגבי כמות תוצאות החיפוש שהתקבלה על כל חיפוש (דוגמה: "נמצאו 234 כתבות על 'ארדואן' באתר 'הארץ'", למשל).
במקרים רבים באתר החדש של "הארץ", למשל, לכתבה אין תמונה כלשהי. במקרה כזה, המשתמש מקבל לוגו חסר-ערך של "הארץ", שלמעשה מבזבז מקום יקר שהיה יכול להיות מנוצל לטקסט רלוונטי. במקרים רבים, מתקבלות תוצאות רבות ללא תמונה, וכך הגולש רואה שוב ושוב את אותו לוגו - חזרה-עצמית שמעוררת את הרושם המוטעה כאילו כל התוצאות זהות.

3) מילות החיפוש אינן מודגשות בתוצאות
טעות קריטית נוספת היא התעלמות ממה שהמשתמש רוצה לראות: את השאילתא שלו משתקפת מיד בתוצאות החיפוש. כאשר מילות המפתח המרכיבות את השאילתא אינן מודגשות בצורה ברורה בגוף התוצאות, למשתמש אין ברירה אלא להסיק שהתוצאות כלל אינן רלוונטיות.
למשתמש אין זמן ואנרגיה כדי לבדוק פרטנית כל תוצאה ולחפש בה את מילת המפתח בגוף הטקסט. הוא מבקש ממנוע החיפוש לקצר לו את התהליך. לכן, מנוע החיפוש החדש של "הארץ" מקשה על המשתמש, ויגרום לכך שחוויית המשתמש תהיה מתסכלת ומעודדת-נטישה.

4) אסור להציג פרסומות משני צידי התוצאות
הגולשים מוכנים לקבל פרסומות רק בצד אחד של תוצאות החיפוש. שילוב פרסומות בשני הצדדים הוא מעשה חריג, כמעט חצוף, שמפריע לרוב המשתמשים. גרוע מכך: כאשר הפרסומות הן למעשה 'באנרים' (תצוגה) ולא טקסט, המשתמש מסיק שהפרסום אינו רלוונטי כלל לחיפוש.
מעבר לכך, העובדה שקיימות פרסומות משני צידי התוצאות, גורמת לכך שעמודת התוצאות הופכת צרה יותר, וכך מאלצת את המשתמש לגלול יותר מדי, כדי לבדוק את 10 התוצאות הראשונות. הקושי לסרוק במהירות את התוצאות מזיק מאוד למשתמשים.
הרושם הסופי מכל המגרעות הנ"ל הוא חוסר התחשבות במשתמש, תופעה המובילה לנטישה מהירה.
המלצה אחת תהיה לשלב את הפרסומות של גוגל בתוצאות החיפוש, ובכך להצטרף לרשת החיפוש של גוגל בישראל. המלצה אחרת תהיה לצמצם או לבטל לחלוטין את ה'באנרים' בעמוד התוצאות.

5) אין ציטוט רלוונטי כאשר אין תיאור
בחלק מתוצאות החיפוש באתר "הארץ" המחודש, אין תיאור מפורט (או תיאור כלשהו) לכתבה. במקרים כאלו, אמור להופיע ציטוט רלוונטי מתוך הכתבה, בו נכללת מילת החיפוש המבוקשת. מכיוון שאין תיאור ואין ציטוט, נותר שדה התיאור ריק. במצב כזה, המשתמש לא יבחר בתוצאת החיפוש, כיוון שהוא איננו בטוח שהיא רלוונטית למה שחיפש. ממשק כזה מבזבז את זמנו של המשתמש, שיעדיף בסופו של דבר את גוגל.

6) חיפוש הוא צומת, לא יעד
עמוד תוצאות חיפוש אינו דף תוכן טיפוסי, ובוודאי שאינו מאמר. לכן זוהי טעות להתייחס אליו כאל עמוד שבו אפשר להכניס תפריטים צדדיים שאינם משפיעים על התוצאות, קופסת הרשמה, תפריט תחתון, מבזקי חדשות ושלל הסחות-דעת.
גם עורכי עיתון פופולריים חייבים להבין שמנוע חיפוש אינו יעד אלא צומת. יש סיבה טובה מדוע אין פרסומות מעל רמזורים או תמרורים: בצומת לא מתעסקים בשטויות.


סיכום
אנשי "הארץ" יכולים לשכור מומחה ממשק משתמש מנוסה, שיסביר להם כיצד ליצור דף תוצאות חיפוש יעיל, ממוקד ואפקטיבי. הם גם יכולים לוותר על מנוע החיפוש (הגרוע) של אתר "הארץ", ולהשתמש בכלי הטוב ביותר בעולם כיום: גוגל סייט סרץ' (Google Site Search). הוא עולה מעט מאוד כסף, הוא לא מציג פרסומות, ואין טוב ממנו ברלוונטיות, מהירות ודיוק.

במרבית המקרים, מעדיפים אתרי עיתונות להמשיך ולהשתמש במנוע החיפוש שבנו בעצמם, בעיקר משיקולים פנימיים משניים, במקום לחשוב על המשתמש ולהעביר אותו לידיו הנאמנות של גוגל. ענק החיפוש הבינלאומי פיתח מוצר מושלם לאתרי תוכן המחפשים מנוע חיפוש פנימי (כזה שלא מציג תוצאות חיפוש של אתרים אחרים). בשבועות הבאים נראה אם "הארץ" חושב על המשתמשים שלו, או רק על עצמו.

בתמונה: צילום מסך של חיפוש באתר הארץ - 13/09/11

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012