4.9.2011

גוגל הרגה את תוכנת "גוגל דסקטופ" שלה

גוגל חיסלה את תוכנת החיפוש השולחני שלה, "גוגל דסקטופ" (Google Desktop) ב-14 בספטמבר 2011, לאחר 7 שנות פעילות. הסיבה: האסטרטגיה של גוגל פונה לעננים, לא לדיסקים הקשיחים

כאשר גוגל השיקה את "גוגל דסקטופ" ב-2004, היתה זו נורת-אזהרה לחברת מיקרוסופט: "היי, אי אפשר למצוא שום דבר במחשב שלי". הבעיה המרכזית היתה חיפוש במסמכי וורד ובהודעות דוא"ל של אאוטלוק.

המשתמשים רצו שהמחשב האישי שלהם יידע לסרוק את כל תוכן הטקסטים שכתבו, לא רק את שמות הקבצים או כותרות של הודעות דוא"ל. כמו כן, המשתמשים רצו חיפוש מהיר כברק, ולא היו מוכנים להמתין דקות ארוכות עד ש"הכלב של מיקרוסופט" יסיים את השיטוט העצל שלו ברחבי הכוננים הקשיחים.

"גוגל דסקטופ" ידעה לסרוק את כל קבצי המחשב בזמן-אמת, לעדכן את המאגר בכל פעם שקובץ מסוים נפתח ועבר שינויים, לשלוף את הנתונים תוך פחות משנייה, ולארגן אותם לפי סוגים. זו היתה תוכנה קלאסית לפרופסורים מפוזרים, עובדים משרדיים שטבעו בתוך ים של מסמכים, ואנשים שניסו לאתר דוא"ל ספציפי לפי מילות מפתח.

התגובה של רדמונד
מיקרוסופט של עידן XP הגיבה לאט, אבל בסופו של דבר הפנימה את המסר: היא פיתחה את המוצר הסטנדרטי Windows Desktop Search, שנקרא כיום בקיצור WDS, איפשרה למשתמשי 'חלונות' להוריד עדכון תוכנה, שהציע חיפוש מהיר ומקיף בכל המסמכים והקבצים.

במערכת ההפעלה "ויסטה" (Vista) נכנס החיפוש השולחני אל תוך מערכת ההפעלה, וכך גם ב'חלונות 7', המציעה חיפוש מהיר ומקיף בכל קובץ, בלי להזדקק לתוכנות נוספות. כיום, כל מי שקונה מחשב אישי חדש, מקבל חיפוש שולחני (desktop search) בלי להוריד כלום - כאילו מדובר במרכיב מובן-מאליו.

לגוגל דסקטופ לא היו חסרות בעיות: ראשית, הוא היווה מחדל אבטחה מתמשך, ולכן לא אומץ בהתלהבות על ידי ארגונים גדולים המודאגים מאבטחת מידע. שנית, המשתמשים חששו -- לא תמיד בצדק -- מן האפשרות שגוגל תדע מה הולך אצלם בתוך המחשב. שלישית, לגוגל לא היה שום יתרון תחרותי בפיתוחה.

במשך כל אותן שנים, פעלו ברקע תוכנות מתחרות, כמו זו של 'יאהו' (YDS) וזו של 'קופרניק' (Copernic). כולן עשו אותו דבר, פחות או יותר. 'קופרניק' הציעה גרסה בסיסית בחינם, וגרסה מקצועית יותר בתשלום.

הבעיה היחידה, בעיקר בשנים 2004-2008 היתה עומס על המעבד: במערכות הפעלה ישנות, פעולת המיפתוח (יצירת האינדקס, ובאנגלית: indexing) גזלה משאבים רבים, והאטה את מהירות הפעולה של המחשב כולו. כיום, לאחר שהמחשבים השולחניים החדשים השתפרו דרמטית בביצועיהם, המיפתוח כבר לא פוגע בחווית המשתמש, ולא מאט את המחשב יותר מדי.

המהפיכה של גוגל, אם כך, הושלמה: מערכות ההפעלה הנפוצות (חלונות, מקינטוש וכו') שילבו את החיפוש השולחני בתור ברירת-מחדל. במציאות שכזו, ל"גוגל דסקטופ", כתוכנה שצריך להוריד ולהתקין, אין זכות קיום של ממש. כמות המשתמשים בתוכנה הלכה ופחתה, במיוחד מאז 2008.

ב-2/9/11 הכריזה גוגל סופית על חיסול התוכנה. החל מה-14/9/11, התוכנה לא תהיה זמינה יותר להורדה. כל מי שהספיק להוריד אותה עד אז, לא יקבל עדכונים נוספים, וכמובן גם לא תמיכה. לסגירה של "גוגל דסקטופ" יכולה להיות משמעות מיוחדת רק בהקשר של מיקרוסופט: אם המהדורות החדשות של 'חלונות' לא יציעו חיפוש שולחני מהיר ויעיל, גוגל תצטרך להיכנס שוב לזירה הזו; הסיכויים להתממשות תרחיש פסימי שכזה, הם נמוכים.

הענן הוא העתיד
חיסול "דסקטופ" מגיע דווקא בתקופה שבה הדיסקים הקשיחים הם גדולים, זולים, מהירים ואמינים יותר מאי-פעם. אפשר להיכנס לכל חנות ולהזמין טרה-בייט כבדרך אגב. כל מחשב אישי הפך למעצמה פרטית של טקסטים, מוסיקה וסרטים. אפשר לאחסן מליוני מסמכים על גבי דסקטופ שעולה פחות מאלף דולר. אז למה להרוג את "גוגל דסקטופ" דווקא עכשיו?

מבחינת גוגל, האסטרטגיה התאגידית החדשה שלה לא נמצאת בדיסק הקשיח, אלא גבוה בעננים. גוגל החליטה כבר לפני מספר שנים, שעתיד האינטרנט מצוי ב"מיחשוב-ענן" (Cloud Computing), ולא באיחסון מקומי על דיסקים קשיחים בעלי נפח מוגבל.

לכן גוגל מתמקדת בשירותים מקוונים, יישומים מבוססי-רשת, מערכת הפעלה מבוססת-רשת (Chrome OS) ואפילו מחשבים ניידים מבוססי-רשת, כמו ה"כרומבוק" (Chromebook), שהוא למעשה נטבוק בלי דיסק קשיח (בינתיים הוא רחוק מלהיות להיט).


בנוסף לשינוי באסטרטגיה של החברה, הבעיה היא לא בשירות ש"גוגל דסקטופ" מציע, אלא גם במוצר עצמו: תוכנה שאותה צריך להוריד ולהתקין. גוגל לא מאמינה במוצרים כאלו עוד. מלבד דפדפן "כרום", שאין ברירה אלא להורידו כתוכנה, יישומים כמו "דסקטופ" כנראה הולכים לעבור אבולוציה צורנית ולהפוך להרחבה, ווידג'ט, פלאג-אין, תוספת, אפליקציה ודומיהן.

משתמשי XP צריכים להוריד את Windows Search 4.0 בגרסה אנגלית (אין גרסה עברית כרגע). ההתקנה קצת מסורבלת, אבל בסופה, ניתן לחפש הודעות דוא"ל, מסמכים, תמונות, מוסיקה, וידאו וכל קובץ אחר.

האם גוגל שגתה כשהחליטה לסגור את "גוגל דסקטופ"? מבחינה אסטרטגית, הצעד עצמו הגיוני: התוכנה הפכה פחות ופחות פופולרית; שירותים מתחרים קיימים בשוק; מיקרוסופט ייתרה את התוכנה של גוגל, כאשר שילבה אותה באופן טבעי במערכת ההפעלה; גוגל לא רוצים להציע שירות שבו הם לא מובילים את השוק; גוגל רוצים להתמקד בכמות קטנה של מוצרים חדשניים, ולא להיגרר מאחור; והכי חשוב: גוגל לא מאמינה עוד בדיסקים קשיחים, למרות שהם זולים, מהירים וגדולים מאי-פעם.

עם זאת, מבחינה מעשית, חיסול 'דסקטופ' הוא צעד מעט אכזרי וקיצוני: גוגל יכלה להמשיך ולתמוך בתוכנה, רק כדי להבטיח ש'מיקרוסופט' לא תנוח על זרי הדפנה. כמו כן, עידן הדיסקים הקשיחים רחוק מלהסתיים: משתמשים רבים מפגינים חשדנות כלפי איחסון מרוחק ב'ענן', ומשתמשים רבים בכל העולם, בעיקר צרכני מדיה ותוכן, נהנים מאוד מן האפשרות לקנות היום דיסק עצום במחיר מגוחך.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012