26.8.2011

גוגל חטפה קנס חצי מיליארד דולר בגלל בתי מרקחת בקנדה

גוגל שילמה הון עתק כדי לא להכניס את מנהליה לכלא; הצד האפל של גוגל נחשף בהסכם מיוחד עם משרד המשפטים האמריקני: גוגל הסכימה לוותר על 500 מיליון דולר מהכנסותיה, תמורת הבטחה של הממשל להימנע מנקיטת צעדים פליליים כנגד החברה. הסיבה: פרסום אסור של בתי מרקחת בקנדה עבור תושבי ארה"ב

כבר ב-2003, גוגל ידעה שהיא עוברת על החוק האמריקני. תוכנית אדוורדס (AdWords) איפשרה למפרסמים קנדים למכור תרופות (מרשם וללא מרשם) לתושבי ארה"ב, כאשר חלק מהתרופות מזויפות ומסוכנות, וחלק מהן נמכרות לחולים ללא בדיקה כאשר הם אמורים להידבק על ידי רופא. התופעה נמשכה במשך שנים, כאשר גוגל מרוויחה הון מן הפרסום האסור. 


רק ב-2009, כאשר נודע לגוגל כי משרד המשפטים האמריקני מנהל חקירה פלילית בנושא, באמצעות משרד התובע הכללי של רוד איילנד, התחילו אנשי גוגל להשמיע קולות של אזרחים צייתנים. לחברה פתאום היה "איכפת" מהבריאות של תושבי ארה"ב.


במשך למעלה מ-7 שנים, גוגל העמידה פנים כאילו היא מנסה לפקח על שוק יבוא התרופות מקנדה. בפועל, היא לא נקטה במדיניות קשוחה מספיק כדי לעצור את הסחף. רק כשגוגל הבינה שהממשל עומד לאכוף את החוק כפי שהוא אמור לעשות, היא שינתה כיוון והפעילה מדיניות חד-משמעית לבלום את הפרסום האסור.


צריך לראות את ההודעות המיוחדות שהוציאה גוגל ב-2009 וב-2010, על ניסוחן הפתלתל והמתחכם, כדי להבין על מה המהומה. בפברואר 2010 הכריזה גוגל על שינוי המדיניות בפוסט בבלוג הרשמי של אדוורדס, אך לא טרחה לדווח על המציאות שהובילה לשינוי המדיניות. במקום לומר "בתי מרקחת בקנדה עברו על החוק כשפרסמו אצלנו, וייתכן שגרמנו לסיכונים רפואיים עקב כך", גוגל ניסחה את ההודעה בצורה מעורפלת במתכוון.


בספטמבר 2010 הודתה גוגל בכך ש"כשזה מגיע לפרסום של מוצרים כמו תרופות, הן יכולות להיות מסוכנות בלי המרשם המתאים". בפוסט חידתי ודו-פרצופי במיוחד, הכריזה גוגל שהיא "נלחמת בתופעה הזו כבר שנים", אך רק עכשיו בחרה להגיש תביעה נגד אחד מבתי המרקחת הקנדיים הרבים שהונו את מערכת הפרסום שלה.


רוח הלוחמנות המשפטית שיצאה ממשרדי גוגל, הגיחה לעולם רק לאחר שהתברר לגוגל שהממשלה בעקבותיה, ושהחוקרים הפדרליים כבר גילו ניהלו חקירה סמויה, ממנה עלו מספר מקרים שבהם פושעים מתוחכמים השתמשו במערכת הפרסום של גוגל בצורה חופשית לחלוטין, כדי לשווק תרופות מסוכנות, או תרופות שלא ניתן לקבלן ללא מרשם רופא. צריך להזכיר: תרופות-מרשם לא אמורות להימכר באופן חופשי באף מדינה בעולם.


כדי להבין מדוע שילמה גוגל חצי מיליארד דולר לממשל האמריקני במסגרת הסכם אי-העמדה לדין, צריך להבין את החוק: רשות התרופות והמזון באמריקה (ה-FDA) מגינה על אזרחי ארה"ב מפני מוצרים מסוכנים, כמו תרופות מזויפות המיוצרות בכמויות גדולות בעולם השלישי. כמובן שהחוק האמריקני אוסר על מכירה חופשית של תרופות מרשם, בדיוק כמו בישראל, ומסיבה פשוטה: כל רופא אמור לבדוק את החולה באופן אישי לפני שהוא רושם תרופות מסוימות, כיוון שהן עלולות להזיק יותר מלהועיל.


החוק האמריקני אוסר על גוגל לתת שירותי פרסום לבתי מרקחת מחוץ לארה"ב. החוק גם אוסר על אתרי תרופות קנדיים לפרסם בארה"ב. מכיוון שקנדה גובלת עם ארה"ב, פרחה תעשייה בלתי חוקית של יבוא תרופות אל תוך ארה"ב. המחירים שבתי מרקחת קנדיים היו מוכנים להשקיע תמורת פרסום בגוגל היו גבוהים מאוד. זאת כיוון שמחירן של תרופות מרשם מרקיע-שחקים, במקרה שבו אזרח אמריקני לא יכול לקבלן באף דרך חוקית אחרת.


הרשויות האמריקניות לא היו ממהרות להילחם בגוגל, לולא פגשו בעצמן בנוכל ספציפי שנמלט למקסיקו, ועסק משם בשיווק בלתי חוקי של תרופות מרשם בעזרת מערכת הפרסום של גוגל. כאשר נעצר הנוכל במבצע מיוחד, הוא "זימר" לחוקרים על נפלאות הפרסום בגוגל. אנשי משרד המשפטים לא אהבו לראות איך גוגל מעניקה שירות לקוחות לעבריינים מקוונים, במיוחד כאלו שנמצאים ברשימה השחורה של הממשל האמריקני.


חוקרי משרד המשפטים רצו לבדוק אם גם הם יכולים לבצע את הפשעים הללו דרך גוגל. הם הקימו אתרים למכירת תרופות בלתי חוקיות, והשתמשו בתוכנית הפרסום של אדוורדס. הם אספו ראיות, ואף יצרו קשר ישיר עם מחלקת שירות הלקוחות של גוגל, שכמובן סייעה להם להפר את החוק, הכל למטרות רווח כמובן. כדאי לכם מאוד לקרוא את ההודעה לעיתונות שיצאה ממשרדו של התובע הכללי ברוד איילנד, שניהלה את החקירה כולה.


גוגל הבינה שהיא עומדת לחטוף את הקנס כבר בחודש מאי 2011. היא גם ידעה לנקוב בסכום הסופי שאותו תיקח ממנה המדינה: בדיוק 500 מליון דולר. היא דיווחה על כך למשקיעים ועדכנה את הדו"חות הרבעוניים שלה בצורה רטרואקטיבית. "אנחנו הולכים להרוויח פחות כסף, אבל זה לא ישפיע על כלום", מסרה גוגל לבכירי וול-סטריט. על מכירת תרופות מזויפות לאזרחי ארה"ב באמצעות עבריינים היא לא אמרה מילה.



גוגל נכנסה להיסטוריה התאגידית והפלילית של ארה"ב, בתור אחת החברות ששילמו את אחד הקנסות הגבוהים ביותר אי-פעם. אפשר תמיד לטעון שרק הטירוף הפיננסי של וול-סטריט דחף את גוגל לקחת סיכונים גבוהים כל כך, עד כדי סיכון חייהם של משתמשי גוגל. אפשר גם לומר שהממשל האמריקני מפעיל מדיניות מחמירה מדי בנושא ייבוא תרופות מרשם מחו"ל, ושהנזק לצרכן האמריקני לא עולה על התועלת.

על עובדה אחת אי אפשר להתווכח: רק כאשר גוגל חשה את נחת ידה של הרשות המפקחת, היא מצאה לפתע את השיטות המשפטיות ואת הטכנולוגיות המתאימות כדי למנוע ביצוע פשעים של בתי מרקחת מקוונים בקנדה, דרך המערכת שלה. גוגל "גילתה" את הדרך להעיף החוצה את כל הגופים העבריינים ששיחקו איתה, בשנים 2003-2009, במשחקי חתול-עכבר כלכליים, שבהם גוגל הרוויחה עשרות, אם לא מאות, מליוני דולרים. 


24 באוגוסט 2011 הוא יום מביש לגוגל: החברה נתפסה מודה בעבירה פלילית חמורה, שהתוצאה הישירה שלה היא סיכון חיי אדם למטרות רווח מהיר. אין הבדל מהותי בין חברות המשכנתאות שהרסו את הכלכלה האמריקנית, ובין חברת הפרסום "גוגל" שסייעה לעבריינים לשווק סחורה רפואית מפוקפקת. אם לגוגל יש הסברים טובים להתנהגות שלה בנושא הזה, היא לא טרחה לספק אותם עד היום.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

החיים, כמו תמיד, קצת יותר מורכבים.
אמנם אני לא מצדיק את גוגל, אבל כדאי לך קצת להתעניין ב-FDA סוכנות התרופות והמזון האמריקאי ותראה איזה בריון שכונתי הם.
לכן מוכרים תרופות מקנדה, שהם יותר מזול, ולכן גם מפחידים את האמריקאים שהתרופות מזוייפות. אולי חלקן אבל סטח לא כולן.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012