8.8.2011

גוגל: מונופול שמכחיש שהוא מונופול

עמית סינגאל (Amit Singhal)
בתגובה לפוסט של עמית סינגאל מ"גוגל" על התחרותיות ואפשרויות הבחירה שגוגל נותנת לצרכנים, הנה התשובה האמיתית לטיעוני ההכחשה והספין של מונופול החיפוש הגלובלי

עמית סינגאל הוא מהנדס תוכנה בכיר ב"גוגל", ואחד העובדים הוותיקים בחברה. סינגאל, אמריקני ממוצא הודי, הוא אחד המדענים החשובים בהיסטוריה של ענק החיפוש, ולכן קצת חבל ש"גוגל" בחרה לשים אותו בחזית, בקרב האכזרי והמלוכלך שמנהלת גוגל נגד משרד המשפטים האמריקני, ורשויות ההגבלים העסקיים ברחבי העולם.

ב-24 ביוני פירסם סינגאל פוסט בבלוג הרשמי של גוגל, במטרה להגן על שמו הטוב של מקום עבודתו. בעקבות הפרסומים על חקירה מטעם הממשל, שאולי תעלה לה חצי מיליארד דולר, סינגאל הציע שורה של טיעוני-נגד בנושא השליטה של גוגל בשוק החיפוש, בפגיעה בתחרות, ובמונופול של גוגל. 

ה"ספין" המרכזי של בכירי גוגל מול דעת הקהל: גוגל הוא "בחינם", גוגל הוא "לכולם", וגוגל עובד "לטובת האדם הפשוט". הסיסמאות הללו מתעלמות מן האמת העסקית, שנתוניה הפיננסיים פתוחים לכל מתעניין: גוגל היא חברת פרסום שמוכרת את השירות שלה תמורת מיליארדי דולרים. גוגל שולטת בשוק הפרסום של מנועי החיפוש כבר שנים, ושם היא יכולה להכתיב מה שהיא רוצה, למי שהיא רוצה, כל הזמן.

  • "התחרות נמצאת במרחק קליק אחד בלבד": אחד הטיעונים הותיקים ביותר של גוגל, ואחד השקריים ביותר. זה נכון שהגולש יכול לבחור במנוע חיפוש אחר (בינג), אבל הלקוח האמיתי של גוגל איננו אדם שמחפש, אלא מפרסם שמשלם. המפרסמים לא יכולים לבחור באף מנוע חיפוש אחר, מכיוון שלאף מנוע חיפוש אחר אין נתח שוק כל כך גדול. בישראל, למשל, גוגל מחזיק למעלה מ-90% משוק החיפוש.
  • "אנחנו עושים מה שטוב למשתמש": זה מה שכל מונופול אומר. בפועל, מונופולים מעלים מחירים כל הזמן כי אין אף אחד אחר שיעצור אותם. מי שעוקב אחרי הדיווחים הרבעוניים של גוגל לבורסה ולמשקיעים, מגלה כי מחירי הקליקים בגוגל נמצאים בעלייה מתמדת.
  • "אנו מספקים את התשובות הרלוונטיות ביותר במהירות הגבוהה ביותר": זה, למשל, לא היה נכון בתקופה שבה גוגל פעל בסין. שם, כדי לעשות כסף, גוגל סיפקה תשובות מצונזרות ומעוותות, ושיתפה פעולה עם משטר דיקטטורי ומדכא. גוגל לא הודתה במעשים שביצעה בסין מעולם, ורק חשיפות כמו אלו של "ויקיליקס" והעיתונות החוקרת, עזרו לציבור להבין את המצב המפלצתי שנוצר שם.
  • "אנו מתייגים את הפרסום שלנו בצורה ברורה": גם על זה אפשר להתווכח. רק חדי-אבחנה, הבקיאים בשוק הפרסום, יבחינו בטקסט האפור הקטן "מודעות" (ads). הטקסט איננו קישור, ומהשיחות שניהלתי עם מאות לקוחות במשך השנים, ברור לחלוטין שאפילו מקצוענים אינם מבינים עד הסוף את פשר השירות שגוגל מוכר תמורת סכומים אסטרונומיים בכל העולם.
  • "אנחנו שקופים": זהו בלוף שנחשף ממש לא מזמן, בספר "אין דה פלקס" (In the Plex). שם תיאר סטיבן לוי כיצד גוגל פעלה תחת מעטה כבד של חשאיות וסודיות, כדי להסתיר מכל העולם את המערכות שפיתחה, את ההכנסות האדירות שהזרימה לעצמה, ואת הרווחים העצומים שצברה בקופתה. רק בגלל חוקי ארה"ב, המחייבים חברה פרטית להפוך ציבורית בתנאים מסוימים, גוגל יצאה להנפקה ציבורית בניו-יורק, ונחשפה (פיננסית) בפני הציבור הנדהם. כל האמור לעיל תקף שבעתיים בסיפור המזעזע של גוגל בסין, ויש לא מעט נוספים, שנחשפו אך ורק בעזרת עיתונות חוקרת.
  • "נאמנות, לא נעילה": גוגל טוענת כבר שנים שהיא נאמנה לפרטיות ולסודיות של משתמשיה, ולא נועלת אותם. זה נכון חלקית עבור המשתמשים (ראו פרשת גוגל באזז, שחוללה סקנדל גלובלי לאחר שפגעה אנושות בפרטיות של משתמשים), אבל זה לחלוטין לא נכון עבור מאות אלפי המפרסמים, המממנים את גוגל: הלקוחות האמיתיים של גוגל (מפרסמים בתשלום) נעולים בשירות פרסום ללא מתחרים, שמאופיין בשליטה מונופוליסטית, ובפיקוח רופף מאוד של הרשויות בארה"ב.

כל מי שמתעניין בגוגל באופן רציני, צריך להבין שיש "שני גוגלים": גוגל הראשון הוא גוף חיפוש שמספק שירות חינמי וחיוני לכל גולשי העולם, ועושה זאת בהצטיינות יתרה. גוגל השני, לעומת זאת, היא חברה עסקית תחרותית ואכזרית, שהשתלטה על השוק, והפכה למונופול קלאסי - שעליו יש לפקח.

כל עוד לא מפרידים בין שני הגוגלים האלו, לא מבינים עד כמה תאגיד גוגל כולו זקוק לפיקוח חכם, יעיל וצודק מצד משרד המשפטים האמריקני ושלל רשויות דומות ברחבי העולם, כולל הרשות להגבלים עסקיים במדינת ישראל.

החקירות הרבות שמתנהלות מול גוגל במדינות שונות בעולם, לא נועדו לפגוע בגוגל. להיפך: הצרכנים רוצים להציל את גוגל מעצמה, בטרם תהפוך סופית ל"מיקרוסופט של החיפוש". המטרה הסופית היא לעודד תחרות בשוק, להקל על מתחרים לפעול, לספק מידע נכון לצרכן, להגביר את השקיפות, לחשוף את הנזק שגורם המונופול של גוגל לצרכן הסופי, ולממש את עקרון הצדק החלוקתי, כך שגוגל לא תושחת על ידי הרווחים העצומים שהיא מייצרת כעת לעצמה ולמשקיעיה.

2 תגובות:

לנה לבטרובה אמר/ה...

היי,
ממש לא אופנתי בימי המחאה הציבורית לצאת להגנת מונופול אבל אופנה חולפת אינה בסיס לחשיבה ביקורתית.
ראשית עובדות: גוגל אינו מנוע החיפוש בעל נתח השוק הגדול ביותר בכל העולם. למרות שהיא כזאת ברובו המריע. משתמשי רונט (גולשי האינטרנט דוברי הרוסית) מעדיפים את יאנדקס ביחס של 1 לארבע. יתרה מזאת, חלקה בשוק של יאנדקס עולה מדי שנה בהתמדה על חלקה של גוגל.
גוגל אינה שלטת בשווקים נוספים כגון: קוריאה, יפן וסין.בצכיה גוגל ניהלה מאבק מר נגד מנוע מקומי שהוכרע רק בעזרת השקעת עתק בפרסום בטלוויזייה. (לטובת הגורילה כמובן).
עכשיו לעניין השני החשוב הרבה יותר: העולם הוירטואלי מתנהל כמו משחק פוקר. כל מהמר מניח את הסולד שלו בהימור של הכל או כלום. לפני גוגל היה כאוס, המנועים היו דומים למערכת זיהוי דיבור כיום. גוגל פיתחה נישה ותעשייה שלמה יש מאין. קידמה את נושא השימוש באינטרנט ככלי עבודה ונעשתה מעצמה. כל אדם הגון יגיד שהוא מקבל תועלת עצומה משימוש החינם בשירותי גוגל. כמו הבלוג הזה למשל שנכתב על גוגל בלוג.
ברור שזו אינה טענה שסותרת את טענת היות גוגל מונופול, אבל האם בהכרח חברה מצליחה היא לרעת המשתמשים?
לנה סבורה אחרת. אני אוהבת את מנועי החיפוש. אוהבת את גוגל כמנוע ולא הייתי רצה לקום בבוקר ולמצוא 404 בממשק החיפוש.
לנה לבטרובה
תל אביב 08.08.2011
http://www.facebook.com/notes/lena-levterova/%D7%94%D7%94%D7%96%D7%93%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%9E%D7%94-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%98-%D7%9C%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%94/10150244148272211

אוננות אינטלקטואלית אמר/ה...

פוסט תענוג, זה קודם כל.

גוגל התחילו מ"אל תעשה רע", ועברו, במתכוון או שלא במתכוון, ל"עשה מה שנחוץ כדי להרוויח מיליארדים". כמובן שאי אפשר לבוא אליהם בטענות בנושא הזה, כי כולם רוצים להרוויח ככה.

אבל העובדה שגוגול שולטת בשוק אדיר של פרסום (ועוד אחרי עסקת דאבל-קליק בכלל אין מה לדבר), היא בעייתית מאוד. בנוסף כל נושא הפרטיות מגדיש את הסאה.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012