29.6.2011

גרייט שייפ נגד הולמס פלייס - הטעיה בקישורים ממומנים

לפעמים זה קורה בגלל טעות תמימה - אבל התוצאה היא הטעייה: רשת מכוני הכושר "גרייט שייפ" הסתבכה עם קמפיין גוגל שבו המודעה שלה כללה את שם המתחרים, "הולמס פלייס" ו"גו אקטיב". לפניכם צילומי המסך המוכיחים את ההטעייה.

אדם מחפש בגוגל "הולמס פלייס". הוא מקבל מודעה עם הכותרת "הולמס פלייס". למה שלא יקליק עליה? אלא שהוא מגיע, בפועל, לאתר של המתחרה, "גרייט שייפ" (Great Shape). למי יש בעיה? לכולם: גוגל היטעה גולש, הגולש מבולבל ומבזבז את הזמן, הולמס פלייס אולי הפסידה לקוח, ו'גרייט שייפ' חשופה לתביעה משפטית.

כך זה נראה בפועל השבוע, בחיפוש "הולמס פלייס" דרך טלפון סלולרי, בגוגל ישראל:

בתמונה: מודעה עם הכותרת "הולמס פלייס", המובילה לאתר "גרייט שייפ"
כל אדם סביר היה מאמין שהמודעה שייכת לרשת הולמס פלייס, ולא למתחרה. אלא שלא זה המצב.

וכך זה נראה כאשר מחפשים מתחרה נוסף, "גו אקטיב", באנגלית הפעם:

בתמונה: כותרת "go active" מטעם המתחרה "גרייט שייפ"

וכך נראית אותה מודעה בחיפוש "גו אקטיב" ממחשב נייח:
חיפוש בגוגל - בכותרת: "גו אקטיב", המודעה מטעם great-shape.co.il

איך זה קורה? לעתים משתמשים מפרסמי גוגל בתכונה "הכנסת מילות מפתח" (Keyword Insertion), המכונה לעתים גם DKI בקיצור, כאשר ה-D היא "דינמית". זהו יישום מיוחד במערכת הפרסום של גוגל, שמבצע אוטומטיזציה של כתיבת תכנים. היישום נועד לאפשר התאמה מלאה בין ביטוי החיפוש ובין הטקסט המופיע בגוף המודעה.

כאשר הכנסת מילת מפתח נעשית עבור מילות מפתח של עסקים מתחרים, יוצא שאדם מחפש "גו אקטיב" ומקבל בכותרת המודעה "גו אקטיב" באופן אוטומטי, ללא מגע יד-אדם. צריך להדגיש: המפרסם עצמו לא כתב את המילה "גו אקטיב" כאשר ערך לעצמו את מסע הפרסום. אך מכיוון שהמערכת "הפילה" אותו, הוא חשוף לתביעה. כך המפרסם, במקרה זה המתחרה הישיר "גרייט שייפ", עובר על החוק בלי לכתוב את הטקסט המפר בעצמו.

אנשי גוגל מודעים לכך שהשימוש בתכונת "הכנסת מילת מפתח" עשויה לסבך את לקוחותיה בצרות. לכן היא מכסה את הישבן שלה מבחינה משפטית: "יש להשתמש בתכונה זו בזהירות רבה", היא כותבת במדור העזרה שאותו קוראים המפרסמים אחרי שהם מסתבכים בצרות. "על כל המודעות ומילות המפתח שלך לציית למדיניות הפרסום שלנו", מזהירים בגוגל.

בהחלט עלול להיווצר מצב שבו מפרסם קטן, שעשה טעות תמימה בהכנסה אוטומטית של מילת מפתח לגוף המודעה שלו, יסתבך בתביעה משפטית שתעלה לו עשרות אלפי שקלים. מכיוון שגוגל מאפשרת לכל אחד לפרסם, גם בתקציב של 10 ש"ח, יוצא שהסיכון בפרסום רשלני בגוגל לא מצדיק את התועלת, במקרים מסוימים.

עולם המשפט מתייחס בחומרה לכל סוג של הטעיית לקוחות. יש בכך מן הצדק: אף אחד לא רוצה להגיע למצב שבו הקישורים במנועי החיפוש יטעו את הציבור הרחב. הדבר יכול להוביל לטעויות טרגיות, לא רק בתחום המסחרי אלא גם בתחומים אחרים, למשל בתחום הרפואי והבטחוני. אלא שמפרסמים רבים מסתבכים כאן עם פרסום אוטומטי, תחום שלא היה קיים עד לא מזמן, בעולם שלפני גוגל.

זו לא הפעם הראשונה שהטעות הזאת מתרחשת בישראל, כמובן. כתבנו כאן על פרשת משרדיה נגד אופיס דיפו, על הסיפור של באליגם נגד מתחרות כגון גרופון, ואפילו על מיקרוסופט שהטעתה (בעברית) גולשים של וואלה ונענע.

פנינו ל"גרייט שייפ" בבקשת תגובה. טרם קיבלנו תגובה.
תגובת רשת "גו אקטיב": "העניין הועבר למחלקת הייעוץ המשפטי, להמשך טיפול".
זמן קצר לאחר פרסום פוסט זה, ולאחר פנייתנו ל"גו אקטיב", הוסר הפרסום המפר-לכאורה.
הנה המודעה התקינה:

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012