25.5.2011

גוגל חוזה את גסיסת דפי זהב

מאז 2007 חלה ירידה הדרגתית בחיפושים על "דפי זהב" בגוגל; הכלי "אינסייטס" (insights) של גוגל מעריך כי כמות החיפושים תתקרב לאפס במהלך 2011; החיפושים על המתחרה 144 דווקא יעלו



כלי התחזיות של גוגל אינסייטס מעריך כי החיפושים על "דפי זהב" יתקרבו לנקודת האפס ב-2011:


החיפושים על 144, שגם הם לא נמצאים במגמת עלייה, דוקא לא צפויים לרדת בעתיד הקרוב, ע"פ גוגל.

איך מסוגל גוגל לחזות את עתיד החיפושים? במילותיו הוא:

"Insights for Search בודק את ערכי העבר של המונחים שהזנת. בהתבסס על ערכים אלו, הוא מבצע אקסטרפולציה (השערה) לגבי ערכים עתידיים ויוצר תחזית של מגמות החיפוש עבור מונחים אלו".

"מודל חיזוי זה אינו מתחשב בהקשר של מונח החיפוש או בקטגוריה שלו, וכן אינו מתחשב במחזורים עסקיים העשויים להניע שוק מסוים. עליך להתייחס לתחזיות אלה כאל אומדנים בלבד, ולא כאל חיזוי מדויק של ערכים עתידיים".

בגרף הבא (לחצו להגדלה) אפשר לראות את הירידה ההדרגתית והארוכה של "דפי זהב" מאז 2004.
נקודת המשבר, ע"פ גוגל, אירעה באוגוסט 2007. באותה תקופה החלה לעלות הפופולריות על החיפושים של 144, כנראה בעקבות עליית האתר המחודש של 144 לרשת, עלייה שהגיעה לשיא ביולי 2008.



נתוני הגסיסה של המותג "דפי זהב" אינם מתיישבים עם נתוני גוגל טרנדס לאתרים. לפי הנתונים הללו, לאתר דפי זהב יש תנועה יציבה, גדולה כפליים מזו של אתר 144. עם זאת, גוגל מצביע על ירידת תנועה בשני האתרים הללו, מאז מרץ 2011.

אם כך, איך אפשר להסביר את העובדה שגוגל מאמין כי כמעט אף אחד לא יחפש "דפי זהב" ב-2012? התשובה, ככל הנראה, מבוססת על כך שהגולשים הפסיקו להיעזר בדפי זהב כ"כתובת ראשונה", ומשתמשים יותר ויותר בגוגל ובכלים נוספים, כמו אפליקציות סלולר, כדי למצוא עסקים או לחפש בתוך אתר "דפי זהב".

המגמה הגלובלית -- להגיע ישירות לעמודים הנדרשים בלי להיכנס לעמודי בית של אתרים -- ידועה ומוכרת. אך קשה להסביר את הירידה החדה של "דפי זהב" לעומת המצב הטוב-בהרבה של 144. הנתונים הללו צריכים להדיר שינה מעיניהם של אנשי "דפי זהב", אבל לא בהכרח מאנשי מוקד 144 של בזק.

עדכון: ב-18 דצמבר 2011 הודיעה קבוצת דפי זהב על שינוי שמה ל"-זאפ גרופ" (Zap Group). כנראה שגוגל צדק, אחרי הכל.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי אורי,

אני חושב שאתר דפי זהב, d.co.il, הרבה יותר מזוהה מאתר 144, b144.co.il. זו הסיבה העיקרית לתופעה - אין הרבה חיפושים עבור "דפי זהב" כי הגולשים נכנסים באופן ישיר לאתר (והרבה לפי גוגל טרנדס).לעומת זאת ב-144 רואים תמונה די דומה גם בטרנדס וגם ב-Insights. משמע שיש לא מעט תנועה אורגנית המונעת מחיפושי המותג. אם תעשה חיפוש על ב-insights עם שמות הדומיינים תקבל לזה חזיוק נוסף..

ברק

Shmulik אמר/ה...

מה שאמר המגיב מעלי, ובנוסף:

מי שמפרסם את עצמו בדפי זהב הוא עסק. הוא יופיע בכל מקום אפשרי, ממדריכים מקומיים שאוספים את המידע שלהם בעצמם ועד אתרי תדמית קטנים שהעסקים הקימו לעצמם. באתרים הללו ממילא יופיעו הפרטים של אותו העסק.

לעומת זאת, מי שמופיע ב144, לפחות בחיפוש מספרי הטלפון הלא עסקיים, הם אנשים פרטיים, וחיפוש שלהם במנוע הכללי לא יביא תוצאות משמעותיות (בד"כ תקבל משהו עם פסקי דין וכאלה), ולכן הנישה הזו עדיין שייכת ל144.

לכן כשאני אחפש פרטים של אדם פרטי, אני אחפש קודם את 144, אבל בחיפוש של עסק אני אחפש את שם העסק ישירות בגוגל, ודפי זהב כבר לא רלבנטית לי יותר מהמאגר הגדול ששמו גוגל. אם גוגל תמצא לנכון להפנות אותי לעומק אתר דפי זהב אני אגיע לשם, אבל לא אחפש שם בעצמי מלכתחילה.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012