18.5.2011

ספר חדש: קן אולטה - גוגל, סוף העולם שהכרנו

הספר "גוגלד" (Googled) מאת קן אולטה פורסם לראשונה ב-2009, ועתה באמצע 2011 הוא מגיע אלינו מתורגם לעברית (מתרגם: רועי ילין), בהוצאת "ידיעות ספרים" (עליית הגג / משכל), תחת הכותרת "סוף העולם שהכרנו" - איך גוגל שינתה את עולם המדיה לתמיד

ספרו של קן אולטה (Ken Auletta) מציג את גוגל בתור כוח משנה-כללים. בתעשיית הפרסום, השיווק והמידע, גוגל בונה מודלים חדשים והורס גופי מדיה קיימים. אולטה תוקף את גוגל מזווית של עיתונאי הזועם על הכוח הפוליטי העולה מעמק הסיליקון. הוא מבכה את ירידת כוחם של העיתונאים, מקור פרנסתו העיקרי.

הדגש העיקרי בספר של אולטה הוא ההתקפה של גוגל על תעשיית המדיה המסורתית: ספרים, עיתונים, מגזינים וכד'. אולטה מצליח, בסופו של דבר, להוכיח את הנקודה האישית שלו: אנשי גוגל לא מספיק רגישים לנזק שהם גורמים לתעשיות ותיקות וחשובות, ובעיקר לענף ההוצאה לאור - כולל עיתונות רצינית.

ספרו של אולטה, אותו קראתי באנגלית לפני שתורגם כאן לעברית, מצטרף לסדרה של ספרים 'מאוחרים' על גוגל, כאלו שמתאמצים לחדש משהו בכל מה שנוגע להקמתה של החברה.

אולטה, לפיכך, מתאמץ לספק כמה סיפורים חדשים 'מאחורי הקלעים', ובחלק מהזמן מוצא את עצמו מחטיא סיפורים חשובים שכבר סופרו, או משמיט כמה עובדות בדרכו למקום טוב על מדף הספרים. חשוב להבין ש"גוגלד" לא מנסה לשרטט את הביוגרפיה של תאגיד גוגל - אלא למקד את המבט בצורה שבה גוגל הורס ענפים חשובים בתעשיית המדיה והמידע.

קשה לומר שזה ספר מיותר: יש בו כמה וכמה תובנות מעניינות על המהפיכה שעשה גוגל בתחום המדיה, העיתונות והפרסום. אבל הוא קצת איחר את הרכבת: רבים כבר השלימו עם השינויים הדרמטיים שהביא איתו גוגל, שהוא מזמן כבר לא רק מנוע חיפוש, אלא מכונה גלובלית אדירה של חומרה, תוכנה ונתונים.

אפשר לשייך את הספר של אולטה אל "ספרי הדור השני" בהתייחסות לגוגל.
  • הדור הראשון התפעל מן הסטארט-אפ המטאורי, שהצליח להגשים את חזונו לשפר את החיפוש באינטרנט ("החיפוש" (The Search) של ג'ון בטל, או "הסיפור של גוגל" מאת ווייז ומלסיד, למשל).
  • ספרי הדור השני תהו על כוחו ההולך וגדל של גוגל, בעולם שבו מיקרוסופט כבר אינו מפחידה אף אחד. דוגמה לספר נוסף מהדור הזה הוא "בתוך הפלקס" (In The Plex) של העיתונאי סטיבן לוי.
  • ספרי הדור השלישי תוקפים את גוגל ישירות. הטענות הן בוטות: גוגל מסוכן לעולם, גוגל לוקח אותנו למקומות אסורים, גוגל מחזיק יותר מדי כוח, גוגל מעוור את עיני הציבור. דוגמה חדשה לספר מן הדור השלישי הוא "סרץ' אנד דסטרוי": Search & Destroy: Why You Can't Trust Google Inc. מאת סקוט קלילנד. הספר של קלילנד הוא קיצוני הרבה יותר מכל ספר אחר שנכתב על גוגל.

אם לבחור אחד מן השניים מן הדור השני, אז "אין דה פלקס" (In the Plex) של סטיבן לוי גובר על "גוגלד" של אולטה. לא רק שסגנון הכתיבה של לוי מוצלח יותר, אלא שהוא מצליח להיכנס עמוק יותר לקרבי המערכת של גוגל. ומעבר לכך, שמשהו בעריכת הספר של אולטה חורק, קצת חוזר על עצמו, עמוס ביותר מדי הגיגים עם פחות מדי עובדות, הוא לא מספיק מחדש, וקשה לצלוח אותו בקריאה רצופה.

כך או כך, טוב שתרגמו גם את 'גוגלד' לעברית. חבל ששם הספר בעברית הוא פשוט 'גוגל' (Googled ממצה את מה שיש למחבר לומר על מה שעשה גוגל לעולם).

עדכון: הספר של קן אולטה על גוגל כנראה יעובד לסרט הוליוודי. במהלך התקופה האחרונה התרבו הדיווחים על רכישת הזכויות לספר על ידי המפיק מייקל לונדון מחברת גראונדסוול. רכישת הזכויות לספר באה בעקבות הצלחתו הגדולה של הספר "הרשת החברתית" על פייסבוק.

פניתי למר קן אולטה ב-5 אוקטובר 2011, כדי לקבל ממנו פרטים על ההפקה הקולנועית המתגבשת, והוא מסר כך: "אני לא יודע עדיין מה המצב המדויק של סרט ה'גוגל'. אמרו לי שהתסריט נמצא בשלב כתיבה. אין לי יומרות להיות תסריטאי, ולכן כאשר מכרתי את זכויות ההסרטה על הספר, ניהלתי שיחה ארוכה מאוד עם האנשים החכמים שאחראים על ההפקה, וזה גבול המעורבות שלי בפרויקט".

יהיה מאוד מעניין לראות סרט על גוגל על מסכי הקולנוע.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012