18.5.2011

חיפוש בתוך ספרים: גוגל נגד קינדל

"קינדל" (Kindle), קורא הספרים האלקטרוני של אמזון, ממחיש את חשיבות יכולת החיפוש הפנימית בתוך ספרים; מדוע גוגל אינה מפתחת אי-רידר משלה? למה היא מתעלמת משוק פוטנציאלי ענק של נגישות למידע?

קינדל דור 3: למה גוגל לא בעסק?

קינדל דור 3, ה"רידר" של אמזון, הוא אחד המוצרים המהפכניים של השנים האחרונות, במיוחד לאנשים שבאמת אוהבים לקרוא. הוא מאפשר חוויית קריאה זהה לזו של ספר נייר רגיל, ברזולוציית-דפוס אמיתית.

הטריק של קינדל ומתחריו מתבסס על טכנולוגיית דיו אלקטרוני (e-Ink) שפותחה ב-MIT. צבע המסך הוא אפור גרפיט (צבע של עיפרון), ולכן המכשיר אינו מפעיל אור זולל-סוללות כדי לתפעל את התצוגה.


קינדל כמובן איננו הקורא האלקטרוני היחיד בשוק החדש. יש לו מתחרים רבים, מ"סוני", דרך ה"נוק" של בארנס אנד נובל, ועד הקורא העברי (evrit) של סטימצקי. גם הסינים מתחילים לפתח דור חדש של קוראים טובים וזולים, שכנראה יעשו מהפיכה בתחום, כבר ב-2012.

עם זאת, קינדל נחשב פורץ-דרך, חדשני ובעל יתרון תחרותי מובהק: הוא מקושר ישירות לחנות הספרים הגדולה בעולם, המציעה מאות אלפי כותרים במחירים נמוכים מאוד, הנוחתים במכשיר תוך פחות מדקה.

ככל שמעמיסים יותר ויותר ספרים אלקטרוניים על הכונן הנדיב של ה"קינדל", גדלה חשיבות החיפוש הפנימי. היכולת לאתר מילה ספציפית בתוך הר של ספרים, היא יתרון ענק של הקוראים האלקטרוניים על פני המקבילה המודפסת שלהם. כאשר ניתן לעקוף את ה"מפתח" (אינדקס) המסורתי והמוגבל, ולמצוא כל מושג ומונח תוך שנייה אחת - היעילות של קינדל מוכיחה את עצמה, חוסכת זמן רב ומנגישה את המידע לקורא.

ואיפה גוגל בכל הסיפור הזה? 
בינתיים, גוגל מתרחקת מן החומרה (הקורא עצמו) ומנסה את מזלה בפרויקט "גוגל ספרים" (Google Books) בו היא סורקת את כל ספרי העולם.

הבעיה בפרויקט של גוגל היא פשוטה: קריאת ספרים על מחשב אישי, גם על טאבלט, היא חוויה לא נעימה. אמנם קל להשתמש בחיפוש הספרים של גוגל כדי לאתר פסקה מתאימה, אבל שם זה נעצר: גוגל לא יכול לאפשר קריאה חופשית מסיבות משפטיות (זכויות יוצרים), והקורא אינו מעוניין לקרוא הרבה כיוון שהמסך אינו מתאים לעיניים שלנו.

חיפוש בתוך ספר אמור להיות רק התחלתה של קריאה ארוכה. ברגע שהפריט הרלוונטי מאותר, הקורא אמור לצלול אל תוך הספר עד סופו, או לפחות מספר עמודים קדימה. ב"גוגל ספרים" לא ניתן להגשים את מטרת החיפוש. החיפוש בתוך קינדל, לפיכך, הרבה יותר אפקטיבי, רלוונטי ומספק.

בתמונה: חיפוש בספרי קינדל, בחנות קינדל, בגוגל, במילון, בויקיפדיה או ברשת

לפיכך, הנסיון של גוגל להציע ספרים ברשת איננו מקיף את כל החוויה. בחנות הספרים הדיגיטלית של גוגל מוצעים להורדה קבצים רבים, אך לאחר סיום ההורדה, הכדור עובר למגרש של אמזון, סוני, בארנס & נובל, ודומיהם. זה משאיר את גוגל הרחק מאחור, בלי יכולת להיכנס אל תוך ראשו של הקורא.

ככל שעובר הזמן, מחירם של הקוראים האלקטרוניים הולך ויורד. ממוצר הייטקי שהחל את דרכו בסוף 2007 בטווח המחירים של 300-400 דולר, שוק הקוראים מתקרב ל-100 דולר, ומשם הוא ימשיך לרדת. בשנים 2012-2013 יופיעו דגמים עממיים שיאפשרו לכל משפחה לרכוש קורא אלקטרוני, בין אם מדובר בתלמידים, אימהות, סטודנטים או אבות הנעזרים בקינדל גם בעבודה.

המשמעות של ירידת המחירים היא פשוטה: גוגל תרצה להיכנס אל שוק הקוראים, כדי לשלוט בכמויות המידע הגדולות הזורמות בענף. 

בינתיים, האייפד (iPad) של אפל מתיימר להרוג את שוק הספרים האלקטרוניים,
אבל הוא לא מסוגל להתחרות ביתרונות הבסיסיים של קינדל:
1) מכשיר קל וקטן (240 גרם)
2) רזולוציה מושלמת - דיו אלקטרוני ריאליסטי (ממש כמו ספר)
3) קריאה ללא מנורת-מסך (זה לא מסך רגיל)
4) תצוגה קריאה בתנאי שמש ישירה (אין השתקפות, לא צריך לשבת בצל)
5) זמן-סוללה ארוך מאוד (כמעט חודש ללא טעינה)
6) מחיר ללא תחרות (114 דולר למכשיר בסיסי)

צרכנים רבים שנתקלים לראשונה ב"קינדל" או במוצרים דומים לו, מתחלחלים כאשר הם רואים שהתצוגה איננה צבעונית. "מחשב שחור-לבן?", הם שואלים בתמיהה. התשובה הבסיסית היא: "מתי לאחרונה קראת ספר צבעוני, שהוא לא ספר ילדים?". מעבר לכך, בשוק קיימים כבר קוראים צבעוניים חדשים, ואפילו דגמים המשלבים בין תצוגה סטנדרטית של מחשבים (מסך מואר) ובין תצוגת דיו אלקטרוני שחור-לבן.

בין אם הקוראים החדשים יתייצבו על מודל צבעוני, ובין אם יסתפקו הצרכנים בקורא שחור-לבן זול במיוחד, נראה שגוגל מחמיצה כאן את השוק החשוב ביותר שלה: אנשים משכילים שאוהבים לקרוא, לחקור, לחפש, ללמוד ולהחכים. אלו אקדמאים, ספרניות, תולעי-ספרים, אינטלקטואלים, תלמידים, סטודנטים ומי לא.

החזון של גוגל הוא לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו נגיש לכולם. קורא ספרים אלקטרוני, המאפשר לאנשים להתחבר למאגר ענק של ידע (ספריות מודרניות, למשל, מציעות מבחר עצום של ספרים בפורמט ePub), הוא מכשיר מצוין שמתאים לכל אדם היודע קרוא וכתוב.

כפי שגוגל פיתחה דפדפן משלה ("כרום"), כך נראה הגיוני שהיא תפתח קורא ספרים אלקטרוניים משלה ("גוג", אפשר לקרוא לו). במקום לתקוף את נושא הספרים מהזווית הפחות-מעניינת (מאגר סרוק ומקוטע שאינו מאפשר קריאה מהנה), גוגל צריכה לשפר את יכולת הקוראים לחפש בתוך הספרים שקנו או מצאו באינטרנט.

עדכון: ב-11 ביולי (2011) הודיעה גוגל על שיתוף פעולה עם חברת iriver בהטמעה מלאה וראשונה מסוגה של פלטפורמת ה-eBooks הפתוחה שלה, במסגרת המוצר החדש "איי-ריבר סטורי HD" (תמונת המוצר). מדובר בקורא ספרים חדש המתחרה ב"קינדל". מהצעד של גוגל אפשר ללמוד שהחברה מעוניינת להטמיע את הפלטפורמה שלה בכל הקוראים האלקטרוניים, אך לא לשווק חומרה הממותגת תחת שמה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012