19.1.2011

עבריינות בקישורים ממומנים: באליגם נגד המתחרים

איך מסתבכים עם החוק כאשר מפרסמים ב"גוגל"? בקלילות: רק שימו את שם המתחרה שלכם בכותרת המודעה שלכם - והתביעה בדרך; זה מה שקרה לאחרונה בשוק הרותח של הקניות החברתיות בישראל; רקע, עלילה ופרשנות

בעלי אתר "באליגם" נחרדו: כל מי שחיפש את שמם בגוגל, קיבל מודעת טקסט של שני המתחרים הגדולים שלהם, כאשר השם "באליגם" מופיע בכותרת המודעה של המתחרים. כך זה נראה בגוגל עד לאחרונה:

הרי אין שלושה אתרי באליגם...אז מה קרה? אתר "גרופון" מעמיד פנים שהוא "באליגם"; אתר buy2 גם הוא מתיימר להיות "באליגם"; ורק "באליגם" האמיתי, במקום השלישי, צריך להוכיח שיש לו אחות.

לקנות את מילת המפתח של המתחרים בשביל להופיע בתור מתחרה לגיטימי - זה בסדר, וגם חוקי.
אבל להכניס את שם המתחרה לגוף המודעה, אפילו אם זה נעשה אוטומטית - כאן כבר עברתם את הגבול.

בעברית זה נקרא "גניבת עין" - עסק שמנסה להטעות את הצרכן, כך שיחשוב שמדובר בעסק אחר, בד"כ מפורסם יותר. אפשר לקרוא לזה גם "רכיבה על מוניטין", או במילים יותר פשוטות - עבירה על חוקי המסחר. זוהי לא עבירה פלילית, אלא עוולה אזרחית-נזיקית. בשפה של בני-אדם, אפשר לקבל על זה יופי של כסף, אבל לא הולכים על זה לכלא.

כך, אגב, זה נראה עד לא מזמן באנגלית:


 מה רואים בתמונה? מי שמחפש באליגם באנגלית (baligam), מקבל אתר אחר לגמרי (גרופון.ביז). האתר הזה, אגב, לא פעיל כעת. כך ש"באליגם" נפגעו בשתי השפות. אוהד רשף, אחד ממייסדי באליגם, העביר לנו את צילומי המסך ה"מרשיעים". כיום, חשוב לציין, המצב השתנה בעקבות פניות באליגם וכמה איומים משפטיים.

אנשי "באליגם" הודיעו למתחרים שלהם על העבירה-לכאורה, ובמקביל לקחו עורכי-דין (משרד לוטי ושות') שהלכו ב-27/12/10 ורשמו את שם החברה בתור סימן מסחר, גם בעברית וגם באנגלית. אז אנחנו כבר לא מדברים רק על גניבת עין, אלא גם על הפרת סימן מסחר רשום, החל מ-6 בינואר 2011 (מס' 234506).

ביום רביעי, 18 מאי 2011, הגישה "באליגם" תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
עילות התביעה, כפי שהן מופיעות בהעתק כתב התביעה שהגיע אלינו, הן:
  • הפרת סימן מסחר
  • עשיית עושר ולא במשפט
  • פגיעה במוניטין
  • מניעת גישה לעסק
  • גזל
  • הפרת חובה חקוקה
  • הטעיית צרכנים
  • חוסר תום-לב
  • רשלנות
  • עגמת-נפש
סכום התביעה עומד על 550,000 ש"ח. התובעת, חברת סיטי לייף סטייל בע"מ, מיוצגת על ידי עו"ד אלדד אפרוני. הנתבעות: חברת גרופר קניות חברתיות בע"מ וחברת גרופון מכפר-סבא.

הסיפור מזכיר מאוד את פרשת משרדיה נגד אופיס דיפו, שבה פישלה האחרונה כאשר הכניסה את השם "משרדיה" אל תוך כותרת המודעה שלה. בסיפור הזה אין תירוצים: יש כאן הטעיה של הציבור, הפרת סימן מסחר ואפילו הפרה של תנאי גוגל (אסור לכתוב מודעות מטעות, או מודעות שיוצרות תסכול אצל המשתמשים). קל להוכיח את ההפרה (צילום מסך עושה את העבודה), וברור שהתחרות הרצחנית בין המותגים הובילה לפחות אחד מהם לביצוע עוולה מסחרית, לכאורה. תביעת "משרדיה" עדיין תקועה בבית המשפט.


בכתבה שפורסמה ב"ממון" של "ידיעות אחרונות" ובמקביל גם ב-ynet, התראיינה מנכ"ל באליגם, טל לב, ובין השאר אמרה ש"לא נקבל פגיעה בסימן המסחרי ובמותג שלנו. נילחם ברמאות, הונאת לקוחות ותחרות לא הוגנת". עכשיו נשאר לה רק להוכיח שבזמן שהתנוססו המודעות העברייניות של המתחרים, הסימן המסחרי כבר היה רשום. אבל גם אם הסימן לא היה רשום, עדיין זו גניבת עין קלאסית.


מי הולך נגד גרופון הענק
אבל זה ממש לא נגמר כאן: מסתבר שאתר buy2 לא רק ניסה להטעות, לכאורה, גולשים שחיפשו את "באליגם", אלא שהוא מנסה להטעות גם גולשים שמחפשים את "גרופון", המוביל העולמי:


צילום מסך מ-18/01/11

צריך להיות חובב סיכונים מושבע כדי להיכנס להליך משפטי מול ענק כמו "גרופון", אחד האתרים הלוהטים ביותר בעולם כיום. השם "גרופון" הוא בוודאי סימן מסחרי רשום ומוכר-היטב. אם גרופון יחליטו לתבוע את buy2, הסיפור יכול להסתיים בפסק דין של מאות אלפי שקלים.

הרקע לכל הטעויות הללו בתוכנית הפרסום של Google Adwords היא התחרות המטורפת בתחום הקניות החברתיות. אתרי קופונים קבוצתיים מתחרים ביניהם על שוק קטן וצפוף של בליינים ישראלים צעירים, וכרגע נראה שיש יותר אתרים ממה שבאמת צריך. "גרופר" נמכר ל"גרופון", ומסתמן כמוביל. האחרים מנסים לדרוך זה על זה כדי לשרוד בקרב על הפירורים שישאיר להם 'גרופר-גרופון'. אין הסבר אחר לסיכונים המשפטיים שבעלי האתרים לוקחים על עצמם, במטרה להגדיל את נתח השוק שלהם במהירות.

האחריות של גוגל בסיפור הזה היא מינימלית, אפילו אם נציגי גוגל המליצו להוסיף את הטקסט הבעייתי למודעה. מבחינת גוגל, המפרסם אחראי לכל מעשיו, והוא לא יכול להתחמק מאחריות בטענות כמו "זה מה שגוגל אמרו לי לעשות" או "חיפשתי מילות מפתח, וזה מה שגוגל הציע לי אוטומטית". אז גוגל אמנם מרוויח מן התחרות והפרסום האגרסיבי, אבל הוא לא ישלם ל"באליגם" על מה שקרה.

אז מה הלקח הכללי מכל זה? לא להכניס את שם המתחרה שלכם אל טקסט המודעה ב"גוגל". אפילו אם זה נעשה בצורה אוטומטית (keyword insertion) גם אם שמו של המתחרה אינו סימן מסחרי רשום, עדיין תהיו חשופים לתביעה על גניבת עין - ז"א הטעיית גולשים. המטרה של מנועי חיפוש היא לעזור לאנשים להגיע לאן שהם רוצים, לא לגנוב לקוחות מעסקים לגיטימיים.

מיד ברגע הפרסום פנינו ל-buy2 לקבלת תגובה. עד כה לא נענינו.

עדכון (28/3/11): אוהד רשף מאתר "באליגם" שלח לנו צילום-מסך המוכיח, לטענתו, שאתר גרופון ממשיך לעבור על החוק ולכלול את המילה "באליגם" במודעות הטקסט שהוא מפרסם בהן, על מילת המפתח "באליגם". זמן קצר לאחר ששלח את צילום-המסך המוכיח את טענתו, נעלמה המודעה של גרופון. במקומה, הופיעו מודעות שבהן לא מופיעה המילה "באליגם".

עדכון (18/5/11): הפוסט עודכן בפרטים על הגשת התביעה של "באליגם" לבית המשפט המחוזי בת"א.

4 תגובות:

איתי ברנר אמר/ה...

אם אני לא טועה, באדוורדס באמת אין מניעה לטרגט מילות מפתח שהן השמות של המתחרים, לא? הבעיה מתחילה רק כשתוכן המודעה עצמה מטעה...

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובה למר איתי ברנר:
1) אין מניעה לטרגט מילות מפתח שהן השמות של המתחרים
2) נכון, הבעיה מתחילה כאשר התוכן מטעה
3) אם הגולש מאמין שאתר X הוא אתר Y, אז כולם בבעיה: גם הגולש, גם X, גם Y וגם גוגל שלמעשה נותן שירות רע

זו הסיבה שצריך מאוד להיזהר כאשר קונים מילות מפתח של מתחרים.

Yoav Sapir Berlin Jewish Tours אמר/ה...

מה דעתך לגבי גניבת עין כאשר שם המתחרה אינו סימן מסחרי רשום, אך גם אינו ממש שם ייחודי?

דוגמא: משה פותח חנות פרחים בתל אביב וקורא לה: ״פרחי תל אביב״. לראובן כבר יש חנות ותיקה בשם ״פרחי ראובן״, שגם היא נמצאת בתל אביב. אם ראובן ישתמש בפרסומת שלו במלים ״פרחי תל אביב״, האם ניתן לתאר זאת כגניבת עין? והלא גם הפרחים בחנותו התל־אביבית של ראובן עונים להגדרה ״פרחי תל אביב״.

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובה למר יואב ספיר:
"מה דעתך לגבי גניבת עין כאשר שם המתחרה אינו סימן מסחרי רשום, אך גם אינו ממש שם ייחודי?"

אם השם אינו ייחודי, יהיה קשה להוכיח את גניבת העין. במקרים שבהם הבעתי דעה נחרצת, היה מדובר בשם ייחודי (משרדיה, באליגם).
הבאת דוגמה של "פרחי תל אביב" - זה באמת לא שם שאפשר לרוץ איתו לבית משפט ולבקש פיצוי.
במקרה של באליגם, השם כל כך ייחודי עד שאין אפילו צורך ברישום סימן מסחר. רישום הסימן עוזר בתביעה ומגדיל את הפיצוי, אבל אי אפשר להכריח כל אחד לשלם הון לעורכי דין כדי לרשום סימן מסחרי. זה גם לוקח די הרבה זמן.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012