19.12.2010

איך הפך f2h את גוגל לשותף בספינת הפיראטים שלו

אתר ישראלי בשם f2h.co.il איכסן על שרתיו כמעט חצי מליון קבצים שאותם ניתן היה למצוא באופן חופשי, בעזרת גוגל; רבים מן המשתמשים שהעלו לשם שירים ואלבומים לא ידעו שגוגל הוציא את הקבצים שלהם מן הארון; בזכות הרייטינג של חיפושי גוגל, הוא נהנה מ-30 אלף מבקרים ייחודיים בכל יום, וציפצף על כל המוסיקאים הגדולים בארץ; עדכון פברואר 2011: הקבצים הפיראטיים הוסרו מן האתר

לפי נתוני גוגל מדצמבר 2010, לפחות 1.5 מליון גולשים בישראל חיפשו את האתר f2h בכל חודש. זהו קיצור של שמו המלא של האתר (file to host, דהיינו "קובץ לאכסן").

הגולשים בישראל ידעו מה הם עושים: אתר f2h הציג, לפחות עד תחילת שנת 2011, למעלה מ-400 אלף קבצים להורדה, רובם פיראטיים, ורובם שייכים לאמנים ישראלים. מי שנכנס לאתר בצורה רגילה, לא ימצא אותם. רק מי שחיפש עד פברואר 2011 בגוגל שמות של שירים ואלבומים פופולריים בתוספת "מילת הקסם" f2h נתקל בגודלו העצום של האוצר הפיראטי.

כמות הדפים שנסרקו מן האתר, נכון לסוף דצמבר 2010
בתחילת 2011 הוסרו כל הקבצים הללו מן האתר

האתר הגדיר עצמו בתור "שירות המאפשר העלאת קבצים \ העלאת תמונות \ אחסון קבצים בנפח גדול של עד 250MB. אין צורך בהרשמה. כל הקבצים יועלו על ידך הישר מן הדפדפן שלך, ללא כל תשלום - לגמרי בחינם". מילת המפתח היא 'חינם', והמפסידים הגדולים הם כל האמנים שקבציהם ניתנו להורדה באופן חופשי.

האתר נתבע ביוני 2010 על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים. מאז קבלת התביעה, ניטרלו בעלי האתר את אפשרות החיפוש הפנימי בקבצי האתר. עם זאת, במשך מספר חודשים הם לא מחקו את הקבצים שעלו לאתר. בפועל, הקבצים היו זמינים בעזרתו האדיבה של גוגל, שהוא שותף פעיל בספינת הפיראטים של אתר f2h, לפחות עד פברואר 2011, אז הוסרו הקבצים לגמרי.





הרייטינג שווה כסף
מנהלי אתר f2h, שנהנה מרייטינג שהכפיל את עצמו בשנתיים האחרונות (מ-15 ל-30 אלף גולשים ייחודיים ביום, לפי נתוני גוגל טרנדס לאתרים), ידעו למה מגיעים המבקרים: "צוות האתר עושה מאמצים רבים על מנת למנוע מקבצים מפרים להגיע לאתר על ידי גולשים ומשתמשים שמפרים את תנאי השימוש שלנו". המאמצים, לפחות עד פברואר 2011, לא היו רבים, כיוון שעד אז היו למעלה מרבע מליון דפי הורדות זמינים בגוגל.

כלי מילות המפתח של גוגל יודע לספר, שעשרות אלפי גולשים ישראלים מחפשים באתר מדי חודש שירים של אייל גולן, דודו אהרון, משה פרץ, קובי פרץ, ליאור נרקיס, שלומי שבת, רגב הוד, שרית חדד, מושיק עפיה, שלמה ארצי ועוד מאות אמנים ושירים שונים.

מחזיקי דומיין האתר הם אור גורדין, תושב מיתר; ומר יקיר זאנה, תושב באר-שבע. שניהם לא מתפעלים את האתר לשם-שמיים: האתר גדוש פרסומות המזרימות להם הכנסה קבועה. בניגוד לאתרי אכסון קבצים אחרים, המתמחים בשליחת קבצים גדולים במייל, הקבצים לא נמחקו מן האתר לאחר שבוע או שבועיים. הם נשארו באתר והיו זמינים לחיפוש בגוגל, לפחות עד פברואר 2011.

אתרי העלאת קבצים אינם בהכרח בלתי חוקיים. אתר כמו ג'מבומייל (JumboMail.co.il), למשל, מאפשר שליחת קבצים גדולים דרך הדוא"ל, ומוריד באופן אוטומטי כל קובץ מן השרת לאחר 14 יום. הקבצים אינם זמינים לחיפוש בגוגל. אתר בינלאומי גדול כמו yousendit לא מסתבך עם גופי זכויות יוצרים, וכלל לא מאפשר גישה ישירה לקבצים הנשלחים בו.

פגיעה כפולה
אתרים כמו f2h עלולים היו לפגוע קשות בפרטיותם ובחייהם של המשתמשים: אדם המעלה קובץ כדי לשלוח אותו באופן פרטי לחבריו הקרובים, או לעמיתיו בעבודה, בוודאי אינו מצפה שהקובץ יהיה פומבי בגוגל. למעשה, אתרים כמו f2h הפכו אנשים תמימים לא רק לחשופים בצריח, אלא גם לעבריינים בעל כורחם. זאת כיוון שיש הבדל ברור בין הפצת קובץ למשלוח אישי במייל ובין הפצה פומבית הנגישה לכל אדם בכל העולם. הפגיעה היא כפולה: המשתמשים נבעטים החוצה מן הארון, ומחזיקי זכויות היוצרים נפגעים מפיראטיות מסוג חדש.

לכן תמוה הדבר שאתר כמו f2h הצליח להשאיר את הקבצים שלו באתר במשך זמן כה רב: הוא הפר זכויות יוצרים בצורה בוטה והמונית; הוא איכסן באופן פומבי קבצים שהם בלתי חוקיים באופן מובהק; הוא פגע במשתמשים שלו וחשף אותם בפני רשויות החוק; הוא הסתייע במנוע החיפוש 'גוגל' כדי לספק גישה עקיפה לתוכן הפיראטי שבו; ובמשך חודשים הוא לא התמודד כלל עם סוגיית הפרת זכויות היוצרים, שהיא כה מרכזית בהצלחת האתר.

אין ספק ש"גוגל" הוא הכלי המרכזי שדרכו הגולשים הפרו זכויות יוצרים באתר f2h, ובעלי האתר בוודאי היו מודעים לכך, אחרת לא היו מוחקים את הקבצים בפברואר 2011 (המועד בו נבדק האתר שוב על ידינו). כמו כן, אין ספק שמנועי חיפוש לא יכולים להיות אחראים לעבירות שמבצעים בעלי האתר בצורה כה בוטה. עם זאת, מטריד לגלות ש"גוגל" המשיך להתעשר מן החיפושים המתבצעים בו, במטרה ברורה להפר זכויות יוצרים, ויוצא מן הסיפור הזה נקי כשלג.

תגובת בעלי אתר f2h.co.il טרם נתקבלה, נכון לתחילת 2011. לבעלי האתר הוצגו מספר שאלות בדוא"ל, שנשלח אליהם ישירות לפי כתובות הדוא"ל שסיפקו לאיגוד האינטרנט הישראלי בעת רכישת דומיין האתר. הם בחרו שלא להגיב, מסיבותיהם שלהם.

פנינו טלפונית לאביו של אור גורדין, כיוון שאור הוא חייל המשרת בצבא, ואינו זמין. אביו של אור גורדין טען בשיחה טלפונית כי בנו נקט בכל האמצעים הדרושים כדי למנוע הפרת זכויות יוצרים. בכך הוא התכוון, ככל הנראה, לעובדה שהוסרה אפשרות החיפוש הפנימי באתר.

כאשר יידענו את אביו של אור כי מאות אלפי קבצים המפרים זכויות יוצרים עדיין נמצאים על השרתים וזמינים בחיפוש פשוט בגוגל, לא הגיב האב על כך. המלצנו לאביו של אור גורדין להסיר את האתר באופן מיידי מן השרת, כדי להראות תום-לב וכדי לא להפר את החוק.

בפברואר 2011 בדקנו שוב את האתר, כדי לראות מה השתנה בו. גילינו כי כל הקבצים הפיראטיים שהיו זמינים בעבר בחיפוש בגוגל, אינם קיימים עוד על השרת. טוב מאוחר מלעולם לא.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בקישור "רבע מליון דפי הורדות זמינים עכשיו בגוגל." רוב התוצאות בגוגל מובילות לעמוד "Not Found" חבל...
אמיר כהן
Kadem O.T

אנונימי אמר/ה...

הם חטפו תביעה
חפש ב-ynet

אנונימי אמר/ה...

אתה יודע שגם אותך אפשר לתבוע נכון?
באיזה זכות אתה מצלם ומציג את האתר שלהם?
קראת את תנאי השימוש באתר?
חוצפן.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012