17.9.2010

שירונט נחסם על ידי גוגל לזמן קצר

גוגל מנע גישה לאתר הליריקה הישראלי הפופולרי "שירונט" (shiron.net) בעזרת הכיתוב "אתר זה עלול להזיק למחשב שלך". לפי דו"ח של גוגל, ב-36 דפים שנבדקו על ידי גוגל הותקנה תוכנה זדונית דרך שירונט.



החסימה הסתיימה כבר ב-19/9, יומיים לאחר שהתגלתה ע"י אתר זה. גם אתר "למטייל" שנחסם ע"י גוגל לפני יום כיפור, היה זמין לכל הגולשים ב-19/9. 

שירונט נחשב לאתר פופולארי. לפי נתוני גוגל טרנדס לאתרים, הוא מארח כ-60,000 מבקרים ייחודיים בכל יום. רוב המבקרים פשוט מחפשים "מילים לשירים", דהיינו ליריקה (lyrics). אם פעולת החסימה של גוגל היתה אכן אפקטיבית, הרי הגן על עשרות אלפי משתמשים ביום, רובם נערים ונערות.

ההסבר של גוגל לחסימות מסוג זה הוא: "אנו רוצים שמשתמשים שלנו ירגישו בטוחים כאשר הם מחפשים באינטרנט, ופועלים ללא הרף כדי לזהות אתרים מסוכנים ולחזק את ההגנה על המשתמשים שלנו. הודעת אזהרה זו מופיעה בצמוד לתוצאות חיפוש שזוהו על ידינו כאתרים העלולים להתקין תוכנות זדוניות במחשב שלך".

העובדה שגוגל חסם את שירונט עד ה-19/9 אין משמעה שאתר שירונט מתקין תוכנות זדוניות במחשבי המשתמשים שלו מתוך כוונה תחילה (בזדון). סביר יותר להניח שהאקר כלשהו ניצל פירצה באתר כדי להשתיל את התוכנה הזדונית שלו ב'שירונט'. בניסוח של גוגל: "גורמי צד שלישי מסוגלים להוסיף קוד זדוני לאתרים חוקיים".

לפי גוגל, הפעם האחרונה בה התגלה קוד זדוני ב'שירונט' היתה ב-17 בספטמבר 2010. כאמור, החסימה תמה כבר ב-19 בספטמבר, יומיים לאחר שהתגלתה ע"י גוגל.

גוגל הזכיר שני אתרים בינלאומיים כמארחים תוכנה זדונית זו: הראשון הוא kovertums.com והשני הוא oplayerst.com. אתר ישראלי נוסף הוזכר בתור 'מתווך' להפצת התוכנה הזדונית: dicnt.co.il. לפי הדו"ח, אתר ישראלי אחר (allweb.co.il) נדבק מ'שירונט', אך הוא אינו מסומן כאתר חשוד כעת.

גוגל הבהיר בדף הניתוח שלו (גלישה בטוחה) כי שירונט "לא אירח תוכנות זדוניות במהלך 90 הימים האחרונים".

בפעם הראשונה שבה כתבנו על הודעות האזהרה של גוגל (בפוסט "אתר זה עלול להזיק למחשב שלך"), מתחנו ביקורת על כך שתהליך ה"חרם" היה מהיר למדי, בעוד תהליך ה"שיחרור" איטי מן המצופה. הפעם, כנראה, פעולת השיחרור היתה מהירה ביותר.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012