9.9.2010

גוגל אינסטנט: מותו של כפתור החיפוש

גוגל שוב עושה את הבלתי-יאומן, והורגת את כפתור ה'חיפוש' לטובת מהפיכה אמיתית בממשק המשתמש: התוצאות מוצגות תוך כדי הקלדה, תוך חיזוי כוונות המשתמש

צעד קטן לגוגל, צעד גדול לאנושות: מנוע החיפוש המוביל בעולם מחזק את מעמדו מול קואליציית מיקרוסופט-יאהו ("בינג") באמצעות שיכלול מהפכני. הפעם זהו גוגל "אינסטנט" (Google Instant), תוסף לחווית החיפוש של גוגל, המציע תוצאות חיפוש תוך כדי הקלדה, תוך כדי חיזוי-מראש של כוונות המחפש.


חיפוש "אינסטנט" לא עובד כרגע בגוגל ישראל (google.co.il), אבל הוא זמין גם בעברית מתוך גוגל העולמי (google.com). בשביל להשתמש ביישום החדש צריך לעבור דרך מסך ובו כפתור "try it now", שמשנה באופן מיידי את עמוד הבית של גוגל ואת כל עמודי החיפוש.

עמוד הבית של גוגל עבר שינוי רציני: במקום להקליד את השאילתא במרכז המסך, כפי שהיה במשך שנים, המשתמש "מוטס" כלפי מעלה, אל עבר הפינה הצפון-מערבית של המסך. שם הוא מתחיל לקבל תוצאות תוך כדי הקלדה. בכך משתנה עמוד הבית של גוגל מ"החלון של גוגל" ל"תוצאות חיפוש כאן ועכשיו".

הצגת תוצאות תוך כדי חיפוש היא למעשה יישום אג'קס (ajax) דינמי מתקדם ביותר. "גוגל אינסטנט" מהווה מעמסה אדירה על שרתי גוגל, מכיוון שהוא מציג הרבה יותר עמודי תוצאות מדי שניה. לכן נדרשו שינויים טכניים רציניים לכל תהליך החיפוש בכל רחבי המערכת. רק תחשבו על המספרים: גוגל נדרש להציג מאות מליוני שאילתות ביום, ועתה הוא יידרש להציג הרבה יותר.

הקורבן הראשון של גוגל אינסטנט הוא כפתור החיפוש. מעתה, אין צורך "להשלים" שאילתא וללחוץ על הכפתור כדי לבצעה. "אינסטנט" חוסך מאמץ קוגניטיבי הנדרש לקבל החלטה על "סיום" הבקשה. גם אין צורך להקיש Enter כדי לספק את התוצאות. כל כך הרבה אנשים מתקשים באיתור כפתור החיפוש, ואפילו באיתור כפתור ה'אנטר' - עכשיו הם מסודרים.

באירוע השקת "גוגל אינסטנט" שהתקיים במוזיאון לאמנות של סן פרנסיסקו, טענה מאריסה מאייר (סמנכ"לית מוצרי חיפוש וחוויית משתמש ב"גוגל") שמבחינה סטטיסטית, המשתמש הממוצע "מבלה" כ-9 שניות בהזנת שאילתא, ו-15 שניות בבחירת תוצאת חיפוש רצויה. החיפוש החדש מזרים תוצאות למשתמש לפני שהמחפש מסיים להזין את השאילתא, וכך חוסך לו זמן יקר.

היומרה של גוגל לחזות מראש את השאילתא של המשתמש אינה חדשה: גוגל suggest מספק הצעות מזה שנים, תוך כדי הקלדה. החידוש של "אינסטנט" הוא בעצם היכולת להזרים תוצאות חיפוש תוך כדי תנועה, ולשנותן בהתאם להתקדמות ההקלדה. החיסכון המצטבר בזמנו של המחפש הוא משמעותי.

חיזוי החיפוש של המשתמש מופיע בצבע אפור, כך שאם המחפש מתחיל להקליד ביטוי, גוגל "חוזה" את סופו הסביר ביותר, כבר בתוך תיבת החיפוש, ולא רק מתחתיה (כהצעה). החיזוי בצבע האפור לא מופיע עד שגוגל לא "בטוח" שהוא מסוגל לספק חיזוי מתאים. אך ברגע שהחיזוי מופיע בתיבת החיפוש, החיפוש כבר בוצע באותו שבריר השנייה.

בתור מי שעוקב אחרי ההתקדמות הטכנולוגיות של גוגל מזה שנים, אני קובע כי גוגל אינסטנט הוא השינוי המהפכני ביותר שנעשה בתחום החיפוש מזה שנים רבות. הוא משנה את האופי הבסיסי של החיפוש, את חווית המשתמש, את הזמן הדרוש לניסוח שאילתא ואת הסטנדרטים הנדרשים מכל מנועי החיפוש בעולם.

ההישג של גוגל הוא יתרון תחרותי ענק על כל מנועי החיפוש בעולם כיום, לא רק על המתחרים הישירים אלא על כל ספק חיפוש באינטרנט.


מבחינת המשתמשים של גוגל, האינטרנט הפכה שימושית יותר, מהירה יותר וקלה יותר לחיפוש.

מבחינת בעלי האתרים, גוגל כבר הודיעה שתהיה עליה בחשיפות האתרים, אך לא בהכרח במספר המבקרים.

מבחינת המפרסמים בגוגל (ציבור גדול של מליוני לקוחות), עולה השאלה האם הצגת תוצאות חיפוש דינמיות בזמן ההקלדה מגבירה באופן דרמטי את כמות החשיפות של המודעות, ובכך גם פוגעת באפקטיביות של מסעות הפרסום. גוגל יצטרך להתחשב בכך ש"אינסטנט" משנה את כללי המשחק של הפרסום בגוגל, בעיקר את אחוזי ההקלקות של הקישורים הממומנים.

מותו של כפתור ה"חיפוש" הוא צעד גדול קדימה בתולדות החיפוש. מבחינת גוגל, זהו אתגר הנדסי שהחברה יכולה להיות גאה בו באמת. אז בלי ציניות, בלי סרקאזם ובלי הומור הפוך על הפוך: "אינסטנט", או "חיפוש מיידי" הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לגוגל ב-2010. גוגל שוב נותן למתחרים שלו להזיע, עוזר לגולשים לחסוך זמן יקר, ומשפר את רמת החיפוש ברשת.

שני הסרטונים שלפניכם:
1) הסבר שיווקי מהיר על גוגל אינסטנט
2) ההשקה הרשמית (שעה וחצי...) עם מאריסה מאייר






נ.ב. [1]
בפרסומים שונים של גוגל נטען כי צוות המפתחים והמהנדסים של "גוגל ישראל" סייע רבות בפיתוח "גוגל אינסטנט". זה הגיוני, בהתחשב בעובדה שגוגל ישראל היה דומיננטי גם בפיתוח של גוגל suggest, ששינה את שמו ל"אוטו קומפליט" (auto complete). בחלק מן הפרסומים מככב מנהל מוצר בשם ג'ונתן אפרת (יונתן אפרת?), ששמו באנגלית הוא Jonathan Effrat. בין אם מדובר בפיתוח ישראלי-בחלקו או לא, זהו הפיתוח הכי חשוב של גוגל בשנים האחרונות בתחום החיפוש, והוא נמשך חודשים רבים עד להשקתו.

נ.ב. [2]
בלי להתכוון לכך, אנשי גוגל חשפו את השווקים החשובים ביותר בשוק החיפוש כיום, לפי הסדר הבא:
1) ארה"ב
2) אנגליה
3) צרפת
4) איטליה
5) גרמניה
6) ספרד
7) רוסיה

נ.ב. [3] (עדכון: 30/9/10)
גוגל חשפה גם את ליגה ב' - רשימת השווקים השנייה בחשיבותה לאחר גוש ארה"ב ומערב אירופה: אוסטריה, קנדה, בלגיה, צ 'כיה, מקסיקו, אירלנד, הולנד, פולין, סלובקיה, סלובניה, שוויץ ואוקראינה.
 

2 תגובות:

שי ש אמר/ה...

אני מסכים איתך שהפיתוח של האינסטנט היה אתגר רציני מאוד לגוגל, ושלפחות לפי הנסיונות שלי עד כה הם עמדו בו בהצלחה, אבל מנקודת המבט של המשתמש מדובר בסך הכל בגימיק ותו לא, שלא ישפיע באמת על דרך השימוש בחיפוש עצמו (פרק להעדר הצורך ללחוץ על האטנר).
אם כבר, ההשפעה הגדולה להערכתי תהיה לא על מנועי חיפוש דווקא אלא על אפליקציות רשת בכלל - כאשר המשתמשים יתרגלו לפלט מיידי לפי ההקלדה בלי צורך ללחוץ על כפתור, תבוא דרישה ממפתחי אפליקציות אחרות לאפשר שימושיות כזו.

רן אמר/ה...

עוד פיצ'ר מגניב שהם הוסיפו בערך באותו זמן הוא האפשרות לטייל בין תוצאות החיפוש באמצעות כפתורי החיצים (יש משולש כחול קטן ליד התוצאה הנוכחית, ניתן לעלות לקודמת או לרדת לבאה, וללחוץ אנטר כשמוצאים את הרצויה). זה עוד יותר מקצר את זמן החיפוש...

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012