31.3.2010

מה מלמדים החיפושים על פייסבוק בישראל


ניתוח החיפושים על פייסבוק בישראל, והעלייה המטאורית של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה ההבדל בין מי שמחפש בישראל "פייסבוק" ובין "facebook"? דמוגרפיה.

מחפשי המותג הבינלאומי "facebook" יודעים להקליד באנגלית, ומסוגלים לאיית את המילה.
מחפשי "פייסבוק" בעברית, לעומת זאת, הם ללא ספק צעירים יותר, או בעלי השכלה נמוכה יותר.
כך או כך, ההבדל בין המחפשים טמון בנכונותם לאמץ מותגי-אינטרנט חדשניים, ובטיב ההשתלבות שלהם בפלטפורמות לועזיות. אלו בד"כ המשתמשים המתוחכמים-יותר, שאינם "עמך ישראל".

בדיקה בגוגל אינסייטס מגלה כיצד החיפושים השונים על פייסבוק בישראל, משליכים על הפיכתו של פייסבוק מותג ישראלי, עברי, עממי ופופולרי - על ציר הזמן.



עד מרץ 2007, פייסבוק לא היה קיים בישראל. 99% מהגולשים בישראל אפילו לא שמעו עליו. זאת למרות שהאתר הושק כבר ב-2004. בתחילת דרכו, הוגבל פייסבוק לסטודנטים של הרווארד. בהדרגה הוא התרחב לסטודנטים באוניברסיטאות-צמרת אחרות באיזור בוסטון, משם לתלמידי תיכון - ובסוף לכל אדם מעל גיל 13.

ה"בום" התקשורתי הראשון של פייסבוק בישראל החל בסוף 2007 (נובמבר-דצמבר). מחפשי "facebook" הישראליים, דהיינו המשתמשים המתוחכמים, גילו אותו אז.

לכל אורך שנת 2008, גדל פייסבוק בישראל בצורה מתונה אך מרשימה. כל זה נמשך בערך עד אביב 2009.

בסוף פברואר 2009 אירע המפנה הישראלי: פייסבוק עלה בגרסה עברית. שבועות ספורים אחר כך, בתחילת אפריל, תפסו ה"פייסבוקאים" העבריים תאוצה, והחלו להתקרב במהירות לכמותם של אלו שהסתדרו עד כה יפה עם השפה האנגלית.

בתרשים ניתן לראות בבירור כיצד יוני 2009 מסמן את המהפך: ה"עם", דהיינו אלו המחפשים פייסבוק בעברית ולא באנגלית, נכנס בגדול אל הרשת החברתית הגדולה בעולם. הנתח ה"עממי" עבר לראשונה את הקהילה המקורית של המשתמשים, אלו שמחפשים facebook באנגלית ואינם זקוקים לממשק עברי.

בספטמבר 2009 כבר נרשם פער גדול בין ה"עבריים" ל"לועזיים", שמתרחב גם כיום.

כיום, ממשיך פייסבוק לעלות בפופולריות שלו. נפוצים במיוחד חיפושים קשורים, כמו "פייסבוק בעברית", "פיסבוק" (עם י' אחת), "פייסבוק עברית", "פייסבוק ישראל" וכמובן "phhxcue" ('פייסבוק' מוקלד בטעות באנגלית, במקום בעברית).

העלייה במתמדת בחיפושים על המותג "פייסבוק" בולטת בהשוואה, למשל, על החיפוש "יוטיוב". מותג הוידאו של גוגל עלה בצורה מתונה מאוד לאורך השנתיים האחרונות, אך בקיץ 2009 הפסיק לגדול, ואף רשם ירידה (!) החל מספטמבר 2009. הישראלים מחפשים פחות יוטיוב היום מאשר חיפשו בשנה שעברה.

אם ימשיך פייסבוק לצמוח כפי שעשה עד היום, הוא צפוי להיות האתר הפופולרי ביותר בישראל. כבר עכשיו נהנה עמוד הבית של פייסבוק מציון פייג'ראנק 10/10 של גוגל, ציון שמעטים זוכים לו. במדד אלקסה (Alexa) הוא מס' 2 באינטרנט, כאשר גוגל.קום עדיין במקום הראשון.

פייסבוק אמנם איננו צומת קבלת החלטות מכריע כמו גוגל, ואיננו אחראי לניווט התנועה באינטרנט; הוא בוודאי לא מקור חדשותי חשוב (כמו ynet), אבל הוא בהחלט המקום המרכזי בו מבלים גולשי ישראל ביחד, ושוהים בו שעות רבות בכל יום.

פייסבוק מדיח את וואלה
עדכון: סקר TIM לחודש מרץ 2010
גילה את מה שכולנו כבר הרגשנו: פייסבוק הדיח את "וואלה!" מן המקום השני (אחרי גוגל), והוא כעת האתר הפופולרי ביותר בישראל, שאיננו מנוע חיפוש. ע"פ סקר 'טים', פייסבוק נהנה משיעור חשיפה של 65.7% בישראל. זאת כאשר יוטיוב הוא בעל שיעור חשיפה של 55.5%, מכובד אבל סטטי.

פייסבוק רושם את העלייה המהירה והחריגה ביותר באינטרנט הישראלי אי-פעם, תוך שהוא עוקף מותגים ותיקים שהשקיעו עשרות מליוני שקלים בפרסום רציף. ההצלחה של פייסבוק בישראל ממחישה את החשיבות התרבותית של קהילה, קשרי חברות חזקים ומשפחות מורחבות במדינת ישראל.

החמישיה החזקה ביותר באינטרנט הישראלי, היא לפיכך: גוגל, פייסבוק, וואלה, ynet ויוטיוב. אחריהם נמצאים מאקו, יד2, נענע10, זאפ, בזק 144, NRG, תפוז, דפי זהב, One, דה מרקר, אורנג', MSN, ספורט 5, רשת, יאהו, גלובס והארץ.

תגובה 1:

אוריאל אמר/ה...

בהקשר הזה, שים לב שיותר ויותר שמות בפייסבוק הנם בעברית ולא באנגלית :)

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012