5.11.2009

מודעות נטו: גוגל אדסנס זה לא

"נטו", חיקוי ישראלי למודעות הטקסט הרלוונטיות של גוגל אדסנס (AdSense), מפתיע בפרסום כפול באתר "הארץ"; לראות ולא להאמין: אותן מודעות מופיעות פעמיים, אלו לצד אלו, באותו עמוד בדיוק
 

מודעות נטו באתר הארץבתמונה: צילום-מסך מתוך כתבה באתר "הארץ", 5 נובמבר 2009;
התוכן טושטש כדי להדגיש את הפרסומת

שימו לב למה שהולך כאן: סביב הכתבה מופיעות 4 מודעות טקסטואליות ברצועה אנכית ורצועה אופקית.
שתי הרצועות - זהות. אותם המפרסמים מופיעים שם פעמיים. השימוש בפרסום כפול נהוג באתרי תוכן רבים, אך לא בסמיכות כה גדולה. כאשר רצועות פרסום דומות מופיעות בתוך עמוד תוכן רחב-יריעה, הן שומרות על מרחק סביר (לפחות מסך גלילה אחד של 1024 על 768 פיקסלים) כדי למנוע מראית-עין של כפילות.

הרעיון מאחורי "אדסנס" הוא ניתוח משמעות הטקסט, כדי להציב מודעות בעלות סמנטיקה תואמת. אם יש רלוונטיות, אז יש תשומת לב. כאשר זו מושגת, יש סיכוי להקלקה על המודעה - וכאן הכסף מתחיל לזרום לכל הצדדים: מו"לים, בעלי אתרים, כותבים וכמובן מפרסמים הנהנים מתנועה מדויקת, איכותית ורלוונטית.

"נטו" אינו מתוחכם כמו "אדסנס". רחוק מזה: הקשר שבין תוכן מודעות "נטו" ובין תוכן הדף הוא לעתים מקרי לגמרי. ועדיין, כאשר "נטו" מציגה את אותו פרסום פעמיים, היא מזיקה לאתר בו היא מתארחת (במקרה זה, "הארץ"), מזיקה למוניטין שלה בתור מערכת פרסום איכותית, ואף מזיקה לגוגל אדסנס עצמו - שמודעותיו מופיעות גם הן, בצד שמאל של אותה כתבה בדיוק.

הזלזול בגולשים וביכולת שלהם להבחין בכפילות מתרגם את עצמו, בסופו של דבר, באפקטיביות נמוכה של מערכת הפרסום: יחס הקלקה נמוך מן המצופה, המוביל לירידה בהכנסות.

"גוגל אדסנס" אינו פיתוח מקורי של גוגל. מנוע החיפוש הגדול בעולם כיום רכש חברה קיימת, "אוינגו" (Oingo), שהוקמה ב-1999 (אחד ממייסדיה הוא גלעד (גיל) אלבז) והשיקה את "אדסנס" ב-2000. כאשר גוגל קנו את החברה תמורת 102 מליון דולר, היא כבר נקראה "אפלייד סמנטיקס" והשנה היתה 2003. כיום אף אחד לא זוכר מיהי, וההכנסות של גוגל מתוכנית אדסנס נמדדות במיליארדים, לא במליונים.

במקרה שלפנינו, טוב יעשו מנהלי "נטו" אם יבטלו את הכפילות המיותרת הזאת. ייתכן שההופעה הכפולה מניבה להם הכנסות בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני-ארוך מדובר בתופעה פסולה שיכולה רק להזיק לכל הענף הקונטקסטואלי (תלוי-הקשר) שממנו מתפרנסת "נטו" ודומותיה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012