26.7.2009

חשיפת הונאות דרך מנועי חיפוש

"זכיתם בפרס - בואו לפגישה!" - זוהי שיטת מכירות אגרסיבית במיוחד, המתנדנדת באלגנטיות על הקו הדק בין לחץ פיזי מתון ובין הונאה ברמה פלילית. השיטה קיימת בישראל כבר כמה שנים טובות, ובכל יום נופלים בה קורבנות רעננים. הדיווח של חדשות 10 על חברת אוריינטל טראוול, שלפי החשד סיממה את לקוחותיה כדי להחתים אותם על חוזים שהוציאו מהם סכומים גדולים של כסף, היא רק טיפה קטנה בים הונאות התיירות שם בחוץ.

מחלקות הטלמרקטינג התוקפניות של חברות ההונאה הללו לא נחות לרגע: מבוקר ועד לילה הן נדחפות למוחם ולארנקיהם של צרכנים תמימים, מתקשרות שוב ושוב לבתיהן של עקרות בית, פנסיונרים וזוגות מבוגרים, ומאיצות ב'עמך ישראל' לנסוע לתל-אביב כדי לקבל את ה"פרס" המגיע להם.

הנה מה שכתבו ב-ynet על התופעה: "
וורלדוויד רזורטס היא אחת מהחברות שנוהגות לבשר לאזרחים תמימים שהם זכו ב"הגרלה" בפרס יוקרתי, וכאשר הם מגיעים למשרד כדי לקבל את השי, הם נתקלים בשיווק אגרסיבי של מכירת יחידות נופש, העולות עשרות אלפי שקלים. העסקה, אליה נגררים או מתפתים רבים, קושרת אותם בחלק מהמקרים ב"חתונה קתולית" עם צד שלישי, ומחייבת אותם בתשלום "מס שנתי" לכל ימי חייהם, עבור "זכויות" השימוש ביחידות הנופש".

חלק מן הצרכנים מתלהבים מן ה"פרס" ונוסעים למשרדי החברה כדי לקבלו, שם הם נחשפים לקמפיין מתוכנן-היטב של שכנועים חלקלקים, הפצרות משומנות, הבטחות ססגוניות ודחיפות אלגנטיות - לחתום, לחתום ולחתום. אם רק היו עושים הצרכנים בירור זריז באינטרנט לפני שנכנסו לאוטו, אולי היו חוסכים לעצמם יום מבוזבז (במקרה הטוב-מאוד) או אלפי שקלים שירדו לטמיון (במקרה הפחות-טוב).

כאן נכנסים מנועי החיפוש לתמונה: הם באמת יכולים לעזור לצרכנים להגן על עצמם מפני הונאות שכאלה. קחו לדוגמה את השם לפיד באומן - לכאורה משרד פרסום המסייע לשיווק חבילות נופש. למעשה, כפי שמספרים כמה אנשים זועמים לכל מי שמוכן לשמוע, זו רק חברת-קש תל-אביבית נוספת שמוצאת את עצמה מקושרת, שוב ושוב, לחברות נוספות העוסקות בשיווק מפוקפק של חבילות נופש, תוך שימוש בטקטיקות שנויות במחלוקת, כזבים ועבודה בעיניים. על כל זה אפשר ללמוד בשתי דקות בעזרת שימוש פשוט במנועי חיפוש עבריים.

מי שמחפש אחרי "לפיד באומן" ב'גוגל', המנוע המוביל בישראל, מקבל כתבה משכנעת מאוד תחת הכותרת נוכלים של קיץ, בה מספר צרכן מן השורה, יוסי ספוז'ניק שמו, על ההרפתקה שלו עם חברת התיירות א.ד. פלד. על פי עדותו המפורטת של הצרכן המודאג, מגוון השמות של החברות הנוגעות לדבר עשוי לבלבל: שמא מדובר בחברת א.ט. טורס, או אולי אוריינטל טראוול, הפועלת לעתים תחת שם הכיסוי לפיד & באומן.


בתמונה: "רשם החברות" מודיע: הלינק מת, חברת הפרסום לא קיימת, רשת האופנה - פיקטיבית

לפיד את באומן כנראה מאוד רגישים לתוצאות החיפוש בגוגל. אחרת לא היו משקיעים זמן ומאמץ בהעלאת הודעות פורום מפוקפקות בהן מודיעה ישות פיקטיבית המכנה עצמה "רשם החברות" על קמפיינים מופרכים של חברות מופרכות, עליהם מדווחים כתבים בדיוניים בעיתונים דווקא-אמיתיים. המטרה: ליצור את הרושם כאילו "לפיד את באומן" היא חברת פרסום אמיתית, ולא מותג-קש להונאת צרכני תיירות תמימים בישראל. הקישור, אגב, בהודעת הפורום, אינו מוביל לשום מקום. כמו העסקה עצמה.


ההונאה מתגלה בתוצאות החיפוש

חיפוש על אוריינטל טרוול בגוגל
מעלה בתוצאה הראשונה את משפט המחץ "היזהרו מפגישות שווק של חב´ אוריינטל טרוול מדרך-בגין 52 ת"א קומה 18". בהמשך עמוד התוצאות מופיעה כתבה נאה מעיתון הארץ תחת הכותרת למה לקיים הבטחות אם אפשר למרוח ולהתחמק, על אותה חברה ואותם שמות מפוקפקים.

חיפוש נוסף על אוריינטל טראוול בגוגל (הפעם עם א' בתוך המילה השנייה) מגלה במהירות רבה תוצאות חיפוש עם מילות מפתח בוטות כגון "נוכלים ורמאים" או "אשתי ואני הושפלנו ורומינו", "
החברה עוסקת במכירת אשליות" וכו'. בסוף העמוד הראשון אף מופיע קישור לכתבה צרכנית ב'חדשות מחלקה ראשונה' תחת הכותרת נפלאות הצרכן הקטן שבה תבע צרכן את אוריינטל טראוול בבית המשפט לתביעות קטנות.


מותגי-דמה מבוססים על מותגים אמיתיים

הטריק של מותגי-דמה כמו 'לפיד את באומן' או 'אוריינטל טראוול' מבוסס על חברות אמיתיות, כמו משרד הפרסום הידוע 'באומן בר ריבנאי' וחברת 'אוריינטל ספנות'. גם השם "פלד הפצה" יכול להתבסס על המותג המפורסם "אייל פלד" מן התוכנית "מסע עולמי". זה יכול לעבוד על תת-המודע של הצרכן הממוצע, אבל לא על מנועי החיפוש.

מבחינת הצרכן, השם 'באומן' מזכיר לו משרד פרסום גדול, והשם 'אוריינטל' מזכיר לו חברת ספנות אותנטית. השם "פלד", בהקשר של טיולים ונסיעות, מזכיר לו דמות בעלת אמינות מהטלוויזיה (הבן של עוזי פלד, כמובן). אך מבחינת גוגל או אם-אס-אן, מותגי-הדמה הללו אינם מזכירים שום דבר מלבד כתבות אזהרה חד-משמעיות, עם כותרות מאיימות כמו הישמרו מנוכלים.

לא פחות משהצרכנים צריכים ללמוד להישמר מנוכלים, כך הנוכלים צריכים ללמוד להישמר ממנועי חיפוש.

פורסם במקור ב-23/11/06

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012