29.3.2009

גוגל במיתון - הכיווץ כבר נראה בשטח

עכשיו זה כבר לא צחוק: בסוף מרץ 2009 מודיעה גוגל כי היא מפטרת לפחות 200 אנשי שיווק ומכירות, ומצהירה כי היא השקיעה יותר מדי בחלקים מן החברה. הפיטורים צפויים להתפרש בצורה גלובלית, כך שלא מדובר רק במשרות בארה"ב.

בגוגל עובדים כיום כ-21 אלף עובדים. גל הפיטורים החדש מהווה פחות מ-1% מכוח האדם בחברה.

הקיצוץ של סוף מרץ בא לאחר קיצוץ קטן יותר, בינואר השנה, בו פוטרו 100 עובדים. בפברואר פוטרו עוד כ-40 עובדים.

באמצעות שני פוסטים קצרים, חיוורים ונטולי-גרפיקה, הודיעה גוגל לראשונה כי היא מתחילה להתכווץ בעקבות המיתון. בינואר 2009
פורסם בבלוג הרשמי של גוגל כי החברה מתכוונת לצמצם את כמות המהנדסים שלה, ואת כמות המגייסים שלה.

למרות אינספור גלי פיטורים בארה"ב בחודשים האחרונים, גוגל המשיכה לטעון בלהט כי היא ממשיכה לגייס ולהתרחב. הבעיה עם הטיעון הזה היא שבפועל, קצב הגיוס אכן הואט באופן משמעותי, ובעקבותיו - גוגל נאלצה לפטר אנשי גיוס. כך נוצרה סתירה די מביכה עם מה שהוצהר ("אין פיטורים") ועם מה שהתרחש לאחר מכן ("מפטרים מגייסים").

דבר מעט שונה קרה בתחום ההנדסה: גוגלרים ותיקים לא זוכרים מצב שבו גוגל החלה בתכנון גל צמצומים ופיטורים של מהנדסים. גוגל לא הפסיקה לגייס מהנדסים חדשים מאז הקמתה. אלפי מהנדסים זרמו אליה, מכל העולם, ומכל תחומי ההייטק. אלא שהיום, כאשר גוגל מחזיקה 40 משרדים ב-20 ארצות, היא נאלצת לסגת בחלק מן החזיתות.

זהו מהלך טבעי לחלוטין. כאשר גוגל מודיעה על צמצומים בעיר אוסטין (טקסט), טרונדהיים (נורבגיה) ולוליאה (שוודיה), היא טוענת שמדובר במהלך התייעלות טהור. אך הסמנטיקה אינה משנה הרבה: התייעלות היא תמיד פועל יוצא של אילוצים חיצוניים. תחרות בריאה דורשת התייעלות. מיתון עולמי דורש התייעלות. משבר פיננסי דורש התייעלות. פיטורים, כצעד של התייעלות, מעיד על כך שהחברה נמצאת בסביבה בעייתית.

הרבעונים האחרונים היו טובים לגוגל, למרות הכל. לחברה יש קופת מזומנים שמנה, ובצידה גם לא מעט אפשרויות "חליבה" במקרה של האטה, אותן היא יכולה להפעיל בכל עת. יהיה זה נאיבי לומר שגוגל לא תיכננה מראש תרחיש שבו היא תיאלץ להרחיב לפתע את מערך הפרסום שלה, להעלות מחירים, לסגור פרויקטים בלתי-רווחיים, לאחד אגפים בזבזניים, להוציא מן המגירה כמה תוכניות-חירום ולהקצין חלק מן הדרישות כלפי הלקוחות שלה (מפרסמים).


בין הפרוייקטים והמוצרים שנסגרו לאחרונה אפשר למנות את הבאים:

1) גוגל וידאו יפסיק לאפשר העלאות של קבצים בעוד מספר חודשים
2) חיפוש הקטלוגים של גוגל (
Google Catalog Search) ייסגר
3) הפיתוח של "גוגל נוטבוק" (Google Notebook) ייפסק בקרוב
4) בעוד חודשיים תיסגר סופית דודג'בול (
Dodgeball), רשת חברתית סלולרית
5) משאפ אדיטור (Mashup Editor) יחוסל, ויישומיו המרכזיים יעברו לשירותים מקבילים
6) ג'איקו, אתר מיקרו-בלוגינג (Jaiku) יעבור לטיפולם של מתנדבים
7) גוגל פרינט אדס, פרויקט פרסום מודעות בעיתונים, יבוטל סופית ב-31 למרץ (נכשל כלכלית)
8) גוגל רדיו אדס, פרויקט פרסום מודעות בתחנות רדיו, יורד מהאוויר סופית ב-31 לחודש מאי (נכשל כלכלית)

גוגל מתכווצת כפי שהכלכלה העולמית התכווצה בחודשים האחרונים. אין חדשות יותר טריוויאליות מאלו. גוגל היא חלק בלתי נפרד מן הכלכלה, המסחר, שוק ההון והמגזר הצרכני. גוגל היא איבר בגוף שלנו, בשר מבשרנו, וכאשר אנחנו סובלים - היא סובלת איתנו.

אך גוגל היא מונופול בתחום הפרסום במנועי החיפוש. בימים אלו, כאשר יאהו במשבר ומיקרוסופט אינה במיטבה, נתח השוק שלה נותר עצום (כ-70%). המיתון גרם לנתח שוק גדול זה להשקיע פחות בפרסום בגוגל, בין השאר מפני שעסקים קטנים ובינוניים רבים פשוט קרסו ונעלמו.

אם גוגל תמשיך להציג רווחים דומים לאלו שהציגה במהלך 2008, תוך שמירת מצבת כוח האדם הנוכחי שלה, יהיה זה סימן שהיא אינה יעילה מבחינה תפעולית וניהולית (סימן היכר של מונופול). לכן לגוגל אין ברירה אלא להתכווץ, וזאת כיוון שהמשקיעים שלה ירצו להמשיך ולראות גידול ברווחי גוגל גם ברבעונים הבאים.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012