31.5.2008

מבקר המדינה נגד מנועי חיפוש ממשלתיים

לראשונה בתולדות משרד מבקר המדינה, מותח המבקר ביקורת ישירה על מנועי חיפוש באתריה הרשמיים של מדינת ישראל. תחת דו"ח שנתי 58ב לשנת 2007, שפורסם ב-20 מאי 2008, בפרק העוסק במשרד המשפטים (עמ' 959), ותחת הכותרת חופש המידע ברשויות ציבוריות, מוצא המבקר זמן לעסוק בנגישות הציבור למידע.

וכה אמר צוות המבקר של מיכה לינדנשטראוס:
הנגישות למידע: באתרי האינטרנט נמצא מידע רב. הפניה ישירה (להלן - קישור) לנושא מסוים מהדף הראשי של האתר או לחלופין מ"מפת האתר" יכולה להקל על מבקש המידע למצוא את המידע הנדרש. בהיעדר קישור, חיפוש מידע באמצעות "מילת מפתח" (להלן - מנוע חיפוש) יכול לסייע באיתור המידע באתר. כמו כן ריכוז המידע הנוגע לחוק באזור אחד באתר אף הוא אמצעי המאפשר גם למי שלא מיומן ב"גלישה" באינטרנט להגיע אל המידע.

צוות המבקר ניסה להיעזר במנועי החיפוש של משרדי הממשלה, אך לעתים נכשל במשימתו:


...גם שימוש במנוע החיפוש לא הועיל במציאת המידע המבוקש; באתרים אחרים נמצא מידע כל שהוא על יישום החוק אך היה קושי לאתרו: בשמונה (32%) מהאתרים לא נמצא קישור למידע בדף הראשי של האתר ואף לא במפת האתר, ובשלושה מהם - האתרים של משרד המשפטים, המשטרה ונש"מ - אף לא היה אפשר להיעזר במנוע החיפוש משום שהוא הפיק תוצאות רבות מאוד, וחלקן לא נגעו לנושא...

מבקר המדינה צודק, בעיקרון. כבר כתבנו כאן על אתר בית הנשיא, שלא מאפשר כל חיפוש פנימי - ושלמעשה מכריח את המשתמש להיעזר באופציית החיפוש ":site" כדי להתמקד באתר זה (הנאום האבוד של גילה קצב).

כל מי שאי-פעם חיפש משהו באתר משרד ממשלתי ישראלי כלשהו, חווה ממשקי משתמש שונים ומשונים, אפשרויות סינון מוגבלות, מהירות חיפוש נמוכה, רלוונטיות נמוכה ותצוגה לא-נוחה של תוצאות חיפוש. הישראלים התרגלו להיעזר בגוגל, כי סמכו עליו שיעשה את העבודה. אך גם גוגל אינו מושלם, וכאשר מדובר באתרים ממשלתיים בעלי מאגר מידע דינמיים ומורכבים, הוא לא יכול לשאוב את כל המידע החוצה.

למרבה הצער, אתר מבקר המדינה הוא בית-זכוכית שממנו קצת קשה לזרוק אבנים על מנועי החיפוש במשרדי הממשלה האחרים בישראל:

1) תיבת החיפוש מן העמוד הראשי של אתר מבקר המדינה אינה פועלת בדפדפן פיירפוקס
2) החיפוש מן העמוד הראשי של האתר איטי ביותר, ונמשך 29 שניות (על המילה "כשלים"); גם אין ממשק המתנה ברור, המסביר כי הפעולה נמצאת בביצוע (התצוגה הקיימת מופיעה בצד השמאלי-תחתון של דפדפן אקספלורר בלבד)
3) תוצאות החיפוש אינן מבהירות את ההקשר שבו מופיעה המילה בדף (אין ציטוט נבחר ואין הדגשת מילת מפתח)
4) סדר התוצאות הוא לפי תאריך (מהחדש אל הישן) - לא בהכרח המיון הנכון לחלק מן החיפושים
5) במקרה של למעלה מ-10 תוצאות חיפוש, הכפתור "לעמוד הבא" כמעט נסתר מן העין
7) למחפש הממוצע קשה לדעת מראש כי הקלקה על אחת התוצאות תביא אותו לעמוד ספציפי בדו"ח, שבו תודגש מילת המפתח בצהוב
8) החיפוש המורכב עובד הרבה יותר טוב בהשוואה לחיפוש הרגיל בעמוד הראשי, אך מעטים יקליקו עליו
9) בחיפושים על שתי מילים ומעלה, מופיעות תוצאות שבהן המרחק בין המילים כה רב עד שאין כל קשר ביניהן
10) החיפוש באתר המבקר טוב בהשוואה לאתרי משרדים אחרים, אך הוא עדיין איטי, מסורבל, קשה לתפעול ובעל ממשק משתמש החורג ממה שמורגל המשתמש הממוצע


מילה טובה לסיום החיפוש

וכדי שלא ישתמע שרק ביקורת שלילית אנחנו מותחים כאן, ב"חופש החיפוש", חשוב לשבח את מנגנון החיפוש החדש של שער הממשלה (Search Gov), שהוא ללא ספק מנוע החיפוש הכי פחות מייסר שייצרה הממשלה מאז קומה. התוצאות מהירות למדי, מגוונות, ברורות ומובנות. זה רחוק מלהיות "גוגל של הממשלה", אבל זה עובד. קשה להאמין, אבל יש תקווה.



תגובה 1:

שלומי אמר/ה...

הבעיה שמתאר מבקר המדינה היא ידועה ואכן מעצבנת. לא פעם ניסיתי להגיע למידע מסויים דרך אתרי ממשלה ולא הצלחתי או שלקח לי המון זמן להגיע למה שביקשתי. מי שאינו מבין בחיפושים אינטרנטים יתקשה מאד למצוא מידע רלוונטי. תמיד קיוויתי שמישהו יקח על עצמו השקת מנוע חיפוש של גוגל לאתרים ממשלתיים ואכן מצאתי כזה. ישנו אתר, פשוט ויעיל, המאפשר חיפוש בכל אתרי הממשלה השונים והחידוש שלו הוא שהוא עושה זאת בטכנולוגיה של גוגל. שווה בדיקה! להלן הקישור: www.gov-il.co.il

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012