2.3.2008

נטקס מנטרל קישורי לקוחות בפני מנועי חיפוש



נטקס, אחד ממדריכי האתרים הפופולריים בישראל, מנטרל את ההשפעה החיובית של לקוחות קישורי האינדקס שלו על מנועי חיפוש כמו גוגל, וואלה ומיקרוסופט ישראל. ניטרול טכני זה נעשה בעזרת תג "נופולו" (NoFollow), ולמרבית המפרסמים ב"נטקס" הוא לא ידוע כלל.

למה לנטרל קישורים מלכתחילה: תג "נופולו" מוצמד לקישורים ברשת, ונועד במקור להילחם ב"ספאם" של קישורים מסחריים. מטרת התג היא לאותת למנועי חיפוש כי אין מכיוון שאיכותו של הקישור אינה ידועה, אין להעניק לו כל קידום או תיגבור בתוצאות החיפוש. קישורי נופולו נפוצים מאוד בכלי תגובות גולשים, קישורים חיצוניים בויקיפדיה ובאתרי תוכן גולשים.

איפה הנזק למפרסמים: כאשר "נטקס" הוסיפה תגי "נופולו" לכל הקישורים המופיעים במדריך האתרים העצמאי שלה (ר' תמונה לעיל), היא למעשה מנעה מן הלקוחות הישירים שלה לקבל קידום אורגני בתוצאות החיפוש. מפרסמים רבים שחשבו כי קישור טקסטואלי ממומן ב"נטקס" יכול לשפר את המוניטין שלהם בגוגל, עדיין אינם יודעים כי הקישור למעשה מנוטרל בכוונה ע"י נטקס.

מדוע ניטרול קישורים מועיל לנטקס? התשובה פשוטה: כל קישור חיצוני המנוטרל בדף של נטקס, למעשה מונע דילול איכות הדף בעיני מנועי חיפוש כמו גוגל. ע"פ אלגוריתמים כגון פייג'ראנק, ככל שבעמוד מסוים מופיעים פחות קישורים חיצוניים, כך עולה המוניטין של הדף הספציפי בעיני המנועים. זה אומר שמדיניות ניטרול הקישורים של נטקס מועילה לנטקס במנועי החיפוש על חשבון המפרסמים שלה.

איך מזהים קישור מנוטרל? שני הדפדפנים המובילים (אקספלורר ופיירפוקס) אינם מצויידים בסימון חזותי של תגי נופולו בקישורים מנוטרלים. ב"מוזילה" ניתן להתקין מספר תוספים (כגון searchstatus) המסמנים את הקישורים המנוטרלים בצורה ברורה. בתמונה שלעיל ניתן לראות את כל הקישורים המנוטרלים כשהם מסומנים במסגרת ורודה.

הוכחה מגוף הקוד: כדי להבהיר במה מדובר בלי להשתמש בתוסף כלשהו, להלן קטע מקוד המקור של נטקס, עם סימון במסגרת של תג ה"נופולו" המוצמד לקישורי המפרסמים:



נטקס אינה מנטרלת את הקישורים הפנימיים שלה: תחת הכותרת "תחומים קרובים" מוסיפה מערכת נטקס מספר קישורים מערכתיים שלה, בלי לנטרלם. מלבד קישורי המפרסמים ב"נטקס", מנטרלת נטקס גם את הקישורים הממומנים של גוגל אדסנס. חשוב לציין כי מקובל בעולם לנטרל קישורי אדסנס, אך לא מקובל לנטרל קישורים של מפרסמים באינדקסים.

בעולם זה לא נהוג: באינדקסים החשובים והמוערכים בעולם, כדוגמת מדריך יאהו, מדריך דמוז או מדריך ביזנס-קום, אין מדיניות של ניטרול קישורים. כל מי שמשלם עבור הוספת הקישור שלו אל המדריכים המוערכים הללו, זוכה בשיפור המוניטין שלו בעיני מנועי החיפוש. המוסכמה הזאת נובעת מגישה מסחרית פשוטה: אם לקוח משלם, לקוח מקבל תמורה. לא מנטרלים לקוחות ולא פוגעים בקידום האורגני שלהם.

דרושה הבהרה: נטקס אינה מבהירה באתר מדוע היא מנטרלת את קישורי האתרים המופיעים בה. מכיוון ש"נופולו" מיועד להיאבק ב"ספאם" ולא במפרסמים לגיטימיים, השימוש של נטקס ב"נופולו" נראה בלתי מתאים. כמו כן, מפרסמים המאמינים כי הקישור שלהם ב"נטקס" מקדם אותם אורגנית במנועי חיפוש, צריכים לדעת כי הקישור שלהם למעשה מנוטרל.

שיקולים טכניים אינם מספיקים: ייתכן כי נטקס מעוניינים לעקוב אחר ביצועי הקישורים, ולצורך כך יטענו כי שיקולים טכניים מורכבים מאלצים אותם להשתמש בתג הנ"ל, בין השאר כדי לבצע סטטיסטיקות, לספור כל הקלקה וכו'. אך העובדות מדברות בעד עצמן: האינדקסים הטובים בעולם אינם נוקטים בטקטיקת ניטרול קישורים, כיוון שהם מעוניינים לספק תועלת מוחשית לכל לקוח המעוניין להתווסף למדריך האתרים, בצורת קידום אורגני במנועי חיפוש.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

לדעתי הם עושים את זה כדי למנוע בריחת pagerank ומדדים נוספים לאתרים הנ"ל

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012