8.1.2008

וואלה הורגת את האינדקס שלה


שיתוף הפעולה החדש של פורטל וואלה! עם אינדקס נטקס (Netex) יסיים את חייו של אינדקס וואלה, אחד ממדריכי האתרים הותיקים ביותר באינטרנט הישראלי. המהלך מחזק את הקשר בין וואלה ובין נטקס, שני מותגי חיפוש מקומיים, אך לא ישפיע על הדומיננטיות של גוגל בשוק הישראלי

המדריך הישן עדיין זמין באינטרנט (בכתובת dir.walla.co.il), במקביל לאינדקס החדש של נטקס (guide.walla.co.il). ב"נטקס" מבטיחים שבמהלך חודש ינואר ישולבו התוצאות מן האינדקס של נטקס בעמוד תוצאות החיפוש של וואלה.

מבחינת נטקס, מדובר ברווח נקי: כעת תוכל נטקס לומר למפרסמיה שהם מופיעים גם בוואלה. רוב המחפשים של וואלה בכלל לא יגיעו ללשונית "מדריך אתרים" ולא ייחשפו ישירות לאינדקס, אך נטקס תדאג לדחוף אותם גם לתוצאות הרגילות.

מבחינת וואלה, לעומת זאת, מדובר בצעד שמצביע על חולשה - חיסול מדריך המקורים שבנתה לאורך שנים רבות. וואלה השקיע כסף רב בבנית מדריך אתרים מקצועי, שנערך בידי צוות של עובדי וואלה וזכה להצלחה גדולה בסוף שנות התשעים עד תחילת שנות האלפיים.

האינדקס החדש מצביע על שיתוף פעולה בין שני מותגים מקומיים (netex.walla.co.il) בנסיון נואש לקרוא תיגר על הדומיננטיות המוחלטת של גוגל ישראל. מבחינת וואלה, מדובר בהסרת עול כספי של ניהול צוות עורכים אנושי, וקבלת זרם הכנסות חדש באמצעות מפרסמי נטקס. אך מבחינת מותגי החיפוש הישראלים, אין ספק ששיתוף הפעולה החדש מצביעה יותר מכל על מותם של האינדקסים העבריים הישנים.

נכון לעכשיו, המדור "וואלה! מה חדש" הושבת, ואינו פעיל עוד. מדור ותיק זה חשף את האתרים החדשים ברשת, והיה פופולרי במיוחד בתקופה שבה כל אתר עברי חדש ברשת היה סיבה למסיבה. גם הקישור ל"הוסף אתר", אותו מכיר כל מי שרצה להכניס את האתר שלו למדריך האתרים של וואלה, אינו פעיל כעת מתוך האינדקס הישן. ייתכן שגולשי וואלה יעדיפו להשתמש בטופס "הוסף אתר לנטקס" במקום.

מעניין לציין כי בניגוד למצב באתר נטקס הנוכחי, בו נחשפות מודעות גוגל בצורה מסיבית כמעט בכל דפי האתר, הרי שבמסגרת השת"פ הקיים אין כל חשיפה של מודעות גוגל. הכוונה של וואלה, לפיכך, היא לשלב בעתיד מודעות טקסט מקוריות של וואלה אדוונטג' במסגרת האינדקס של נטקס, בנסיון להגיע למצב סינרגטי בין שני הגופים.

בהצצה הראשונה במדריך האתרים החדש בוואלה, ניתן לראות כי נטקס מופיע שם בתור מסגרת iframe. ניתן אפילו לערוך חיפוש בנטקס מתוך וואלה באמצעות הקישור הבא. במקביל ניתן לראות כי החיפוש במדריך האתרים הישן של וואלה כבר לא פעיל, ומוביל להודעת שגיאה.

נטקס היא מפעילת חיפוש באינטרנט, שנוסדה בשנת 1998 ע"י אביב רפואה. מניית נטקס נסחרת בבורסת ת"א מאז 2006 והחלה להראות סימני צמיחה בסוף הרבעון הראשון של 2007.

נטקס התווספה לאינדקס וואלה (ת.נ.צ.ב.ה.) ב-23/5/99, כפי שאפשר לראות גם עכשיו. היא החלה את דרכה בתור תוכנה לניתוב מהיר אל אתרים ישראלים, והתרחבה בהדרגה עד שהפכה לחברה המספקת שירותי חיפוש גם בחו"ל, בין השאר גם ברוסיה. ציון מערכת וואלה לתוכנת נטקס ב-99 היה ארבעה כוכבים מתוך חמישה. סביר להניח שהיום, במיוחד לאור שיתוף הפעולה בין החברות, ש"נטקס" היתה מקבלת חמישה כוכבים.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012