12.12.2007

גוגל הסיר והחזיר את אולג'ובס לתוצאות החיפוש


פורטל הדרושים "אולג'ובס" (Alljobs.co.il) נעלם מן האינדקס של גוגל, והוחזר אליו בהדרגה תוך מספר ימים. על פי כלי בעלי האתרים של גוגל, אף דף מן האתר לא הופיע במאגר של גוגל ב-11 לדצמבר. עם זאת, אתר אולג'ובס שנעלם מתוצאות החיפוש, הוחזר אליו בסופו של דבר, ו-190 אלף דפי התוכן שלו שבו לאינדקס בפועל.

סיבה אפשרית למצב שהגיע אליו אולג'ובס: חשד ל"ספאם" בהקשר של אופטימיזציה למנועי חיפוש (Over-SEO). הליקוי המרכזי: שיכפול תוכן האתר, במסגרת שותפות עם פורטל yad2. ברגע שאולג'ובס הוסיפו קישור אל אתר-המראה (Mirror-Site) שלהם ב-yad2, גוגל חשד שמדובר בנסיון לבצע קידום אסור.

עובדה: לאחר שאולג'ובס עצמו חזר לאינדקס של גוגל, הדפים המשוכפלים של אולג'ובס באתר yad2 כבר אינם מאונדקסים בגוגל. מקור באולג'ובס מסר כי החברה ידעה על הסיכון שנטלה כאשר שיכפלה את התוכן של אולג'ובס באתר yad2, אך כל עוד לא נענשה ע"י גוגל, האמינה כי התועלת מצדיקה את הסיכון. הטעות של אולג'ובס היתה מתן קישורים לתוכן המשוכפל: גוגל הבין מכך שאולג'ובס עצמו מודע לשיכפול, מעודד אותו ומפיק ממנו תועלת בצורה שאינה לגיטימית בעיניו.

ניקח לדוגמה את אתר "הארץ": אם תכני העיתון משוכפלים ללא ידיעת העיתון (וללא עידודו הפעיל) באתר אחר, גוגל יעניש את האתר המשכפל ולא את "הארץ". אך אם "הארץ" יוסיף קישורים אל האתר המשכפל, יש בכך כדי להראות על העובדה ש"הארץ" מודע לשיכפול, מעודד אותו ואולי אף מפיק תועלת מן השיכפול האסור. גוגל, ככל הנראה, פיתח נוסחת ענישה (סוג של "חקיקה" בצורת קוד) שבודקת את מערכת היחסים בין האתר המשכפל והמשוכפל. אולג'ובס ספג עונש מפני שענה על התנאים של הנוסחה החדשה.



במילים פשוטות: גוגל העניש את אולג'ובס בגלל חשד ל"עודף קידום אתרים", ובמשך תקופה מוגבלת הוא מנע ממנו להיות מוצג בתוצאות החיפוש של המנוע המוביל בישראל (ובעולם). מבחינה מעשית, מדובר ב"כרטיס אדום" שהוציא השופט גוגל לשחקן שהפר את הקווים המנחים של תאגיד החיפוש המתוחכם בעולם. זה אומר שלתקופה קצרה, אפילו מי שחיפש את כתובת האתר (alljobs.co.il) לא מצא את האתר בתוצאות החיפוש של גוגל.





כאשר מנוע חיפוש משוכלל כמו גוגל חושד שאתר מסוים מנסה לעוות את תוצאות החיפוש ע"י קישוריות מלאכותיות בהיקף תעשייתי או שיכפול תכנים אסור, הוא עשוי להסיר את האתר החשוד מתוצאות החיפוש לתקופת זמן בלתי מוגדרת. זה אכן היה המצב, נכון לאמצע דצמבר 2007: אולג'ובס, אתר דרושים פופולרי שבעבר הופיע במיקומים גבוהים על חיפושים כמו "דרושים", "חיפוש עבודה" או "משרות", התפוגג ואיבד את מעמדו, עד שהוחזר לתוצאות ע"י גוגל בעקבות סדרת טלפונים ופניות של אנשי אולג'ובס, דרך אנשי גוגל ישראל, אל גוגל אירלנד.



במנועים אחרים כדוגמת וואלה, אם-אס-אן (לייב.קום) או יאהו, המצב של אולג'ובס היה ונשאר תקין לחלוטין. לאתר אולג'ובס יש כ-80 אלף עמודי תוכן סרוקים בשניים מן המנועים הללו, וכ-5,000 עמודים סרוקים ב"לייב.קום". שלושת המנועים החשובים ביותר אחרי גוגל, חשוב לציין, לא מחקו את אולג'ובס מן האינדקס שלהם. ב"וואלה", למשל, אולג'ובס מופיע ראשון במילה הנחשקת מכולן: "דרושים". רק גוגל נקט בפעולה ברורה -- אם כי זמנית -- כנגד אולג'ובס, והחליט כי הוא אינו ראוי להופיע בתוצאות החיפוש שלו.



לחצו להגדלה: מצב האינדקס של אולג'ובס בגוגל - הודעה מפורשת כי אף עמוד מן האתר לא מופיע במנוע החיפוש

תאריך ההודעה: 12 דצמבר 2007


חשוב להדגיש כי אין במעשיו של גוגל כדי להצביע בהכרח על מעשים בלתי-כשרים מצד אולג'ובס או חברת קידום האתרים שאותה שכר כדי לשפר את מיקומו במנועי החיפוש. כמו כן, גוגל רשאי להסיר כל אתר מתוצאות החיפוש שלו לפי שיקול דעתו הבלעדי, אם הדבר נעשה לטובת הגולשים ובתום-לב. כמו כן יש לציין כי חברות גדולות ומפורסמות בהרבה מאולג'ובס, כמו במוו (BMW) בפברואר 2006, הסתבכו בפרשות דומות (אפילו הבי-בי-סי כינה את המחיקה "עונש מוות") בגלל קידום אתרים נלהב-מדי.

מחיקת אתר מן התוצאות של גוגל היא תופעה נפוצה, שגרתית, כמעט בנאלית. אתרים רבים ברשת מצאו את עצמם, יום בהיר אחד, במצב של "כרטיס אדום", מחוץ למגרש המשחקים של החיפוש. במקרים שכאלה ניתן לנסות ולתקן את הנזק על ידי הסרת קישורים מלאכותיים ותוכן משוכפל, ובקשה להיכלל-מחדש באינדקס של גוגל. זה עשוי לקחת מספר ימים עד מספר חודשים, אבל כמעט כל אתר יכול "לחזור בתשובה" ולקבל הזדמנות שנייה להופיע בתוצאות החיפוש.


כתב האינטרנט של ynet, אהוד קינן, עשה פולו-אפ לסיפור של גוגל ואולג'ובס. הוא השיג את תגובתה של חברת אולג'ובס, שמצידה טענה כי מדובר באי-הבנה, וכי העניין נמצא בטיפול מצד גוגל. מתגובתה של אולג'ובס ניתן להבין כי החברה מודעת לבעיה, וכי היא מנסה לפתור אותה; גוגל העולמית אישרה (באנגלית) ל-ynet כי alljobs הורד מתוצאות החיפוש, אך לא היתה מוכנה למסור פרטים נוספים מעבר לכך. חשוב לציין כי הבעיה נפתרה, בסופו של דבר, ואולג'ובס הוחזר לתוצאות (והשיכפול של yad2 הוסר מן האינדקס, בהתאמה).


פוסט זה, שפירסם ראשון את סיפור ההסרה של אולג'ובס, עודכן שוב ב-14, ה-15 וה-16 לדצמבר כדי לדווח על חזרתו של אולג'ובס לתוצאות החיפוש של גוגל. במציאות המהירה של מנועי החיפוש המודרניים, שינויים גדולים באינדקס מתרחשים לעתים תוך שעות ספורות, או ימים מעטים. לכן שונתה גם הכותרת מ"גוגל ואולג'ובס כבר לא" אל הכותרת העדכנית, המתארת בצורה מדויקת את הסיפור: גוגל הסיר והחזיר את אולג'ובס לתוצאות החיפוש.


הבלוג של מגזין מנועי החיפוש Search Engine Watch, בעריכת קווין הייסלר, פרסם גם הוא כתבה על פרשת אולג'ובס, ומתח ביקורת על כותב פוסט זה בעניין ההערכה לגבי כמות קישורים חיצוניים מוגזמת של אולג'ובס ברשת. הביקורת של הייסלר נכתבה על סמך הנוסח האנגלי של הפולו-אפ ב-ynet, ולא על סמך קריאת בלוג זה, שנכתב בעברית - השפה שאותה הייסלר כמובן לא יודע לקרוא.


אז מה צריך לומר על הפוסט של בלוג SEW? ראשית, בסופו של דבר נמצאה הסיבה האמיתית להסרת אולג'ובס מגוגל: מתן קישור מאולג'ובס אל תוכן כפול באתר יד-שנייה (yad2). שנית, ההערכה המצוטטת בכתבה של אלי פלבלום, כאילו אולג'ובס פשוט שכרו חברת קידום אתרים חדשה שנתנה להם עצות ספאמיות (למשל, דפים מסוג doorway) - הינה מופרכת לחלוטין מבחינה עובדתית, ואף מטילה רפש באולג'ובס שלא לצורך. נראה כאילו מר הייסלר ציטט הערכה שגויה לחלוטין כדי להפריך הערכה אחרת, שנראתה בעיניו שגויה. הלקח הוא: כולם עושים שגיאות באינטרנט - גם גוגל, גם אולג'ובס, גם הבלוג הזה וגם הבלוג של מגזין בינלאומי מוביל.


את הסיפור על alljobs הביא למערכת מר קובי גנוסר (תודה!).


3 תגובות:

דוד (שם בדוי) אמר/ה...

אל תמהר להספיד, גוגל אינדקסו את עמוד הבית מחדש לפני 12 שעות. לאחרונה אני שם לב להמון שינויים שמתרחשים בגוגל ויכול להיות שהאתר יחזור להופעה מלאה במנוע החיפוש בתוך שעות או ימים. בכל מקרה באמת מדובר באירוע מעניין וצריך לחכות ולראות, לא להתרגש

Unknown אמר/ה...

מה זה? נכנסתי לחלק מהקישורים שמופיעים בחיפוש של yahoo ורובם בכלל מפנים לעמודים שאין בהם שום קישור לאולג'ובס.
נראה לי שיש כאן איזשהי טעות

מנהל אמר/ה...

כתבה מעניינת
כתבתי את דעתי כאן-
כתבה על אולג'ובס

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012