15.11.2007

אג'קס לא חבר של גוגל, ולהיפך


יש אנשים שבשבילם אג'קס הוא רק חומר ניקוי ביתי, ויש כאלה שיודעים שמדובר בשמו של לוחם מיתולוגי שהונצח באיליאידה, בין השאר במלחמת טרויה. אבל מתכנתני-אינטרנט למדו היטב שאג'קס (Ajax) הוא מונח-גג לטכניקות לפיתוח יישומים באינטרנט, המשלבים בין ג'אווה-סקריפט ובין אקסמל (XML).

בגדול, אג'קס מאפשר למשתמשים לבצע פעולות מורכבות בדפי-אינטרנט, אך בלי לבזבז זמן על גלישה לעמודים חדשים, בלי פתיחת חלונות חדשים ובלי לטחון את שרתי האתר על טעינה-מחדש של מרכיבי העמוד שלא השתנו כלל. מבחינה פסיכולוגית, אג'קס הופך את הגלישה לחוויה הרבה יותר קלה, אינטואיטיבית ושימושית. הדפדפן יכול לתקשר עם כל מאגר-נתונים בצורה יעילה ומהירה יותר, וכך להקל על ביצוע כל משימה מקוונת.

יישום האג'קס המפורסם ביותר בעולם כיום הוא, ככל הנראה, שירות ג'ימייל של גוגל. היכולת של אג'קס לשלוף נתונים בזמן-אמת ולהישאר באותו עמוד, בלי לבצע מעבר (transition), היא אחת היכולות המרשימות והמועילות ביותר של אג'קסולוגים מומחים.

אלא שדווקא גוגל, שמשתמש באג'קס בלי סוף (ג'ימייל, גוגל מפות, אדוורדס), מצא את עצמו במצב מביך למדי כאשר הזהיר בעלי אתרים לאחרונה משימוש מוגזם באג'קס. הסיבה פשוטה: ה"עכבישים" של גוגל, התוכנות שסורקות אתרים בשביל מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בהיסטוריה, קצת מתקשים להתמודד עם אג'קס ונגזרותיו.

"כמו פלאש, אג'קס יכול להקשות על מנועי חיפוש לסרוק ולמפות אתרים, אם לא מיישמים את הטכנולוגיה הזאת בזהירות", מזהירים בגוגל. מנהלי מנוע החיפוש שכבש את העולם מבקשים להזכיר ש"גוגלבוט", הספיידר הכי חשוב כיום, "עשוי להתקשות למצוא את דרכו באתרים שמשתמשים בג'אווה-סקריפט [דהיינו, אג'קס] לשם ניווט". הניסוח של גוגל, כרגיל, הוא חלקלק ומתחכם: במקום "עשוי להתקשות" צריך היה לכתוב "לא יוכל", ובמקום "למצוא את דרכו" צריך היה לומר "ייתקע, יילך לאיבוד או יחזור הביתה עם כלום".

כאילו כבר לא היינו בסרט הזה בכל השנים האחרונות, שבהן נאלצנו, כמקדמי אתרים, לעבוד קשה בהתמודדות מול אתרים גדושי ג'אווה-סקריפט (או בקיצור, ג"ס) - עכשיו הגיע אג'קס כדי לעשות את החיים עוד יותר בלתי-אפשריים. בעולם שבו אין צורך בעמוד חדש כדי לשלוף מאמר חדש או נתונים חדשים, דווקא מנועי חיפוש מפורסמים כמו גוגל, יאהו ולייב מגלים שמישהו שוב השאיר אותם בחוץ, בלי לחשוב פעמיים.

אלא שעכשיו, ה"המלצות" של גוגל כבר הופכות מעוררות רחמים. קחו למשל את התחינה הבאה: "כאשר אתם מעצבים אתר עם אג'קס, תחשבו על הצרכים של כל המשתמשים שלכם, כולל אלו שאינם משתמשים בדפדפן עם ג'אווה-סקריפט". אבל אנחנו כבר לא ב-1996, ואף אחד לא משתמש בדפדפן כמו Lynx להנאתו. עד מתי ימשיכו מהנדסי גוגל להעמיד פנים שיש גולשים שכיבו את אופציית הג"ס בדפדפן שלהם? המין הזה נכחד מזמן.

כדי להימנע ממבוכה מוחלטת, מציעים שני הגוגלרים מייקל ויסומירסקי וגרג גרות'אוס להשתמש בכתובות עם פרמטרים ולא כתובות עם פרגמנטים. בפועל, מדובר על קישור עם ? במקום # אחרי שם העמוד. כך מנסים הגוגליסטים לפשר בין הדור החדש של האג'קס ובין דור העכבישים הקשיש והמפגר (מבחינה טכנית) של מנועי החיפוש המובילים, ולהשתמש בקישורים סטטיים.

המלחמה בין טכנולוגיות אינטרנט חדשניות ובין כוחם העצום של מנועי חיפוש כמו גוגל ויאהו, ממשיכה להפיל קורבנות. אמנם אי אפשר לצפות מ"גוגל" לבצע מהפיכה במודל החיפוש הבסיסי שלו רק בגלל שכמות קטנה-יחסית של מפתחי-על מרגישה עצמה מחוייבת להציע יישומים פורצי-דרך כל שנתיים-שלוש. עם זאת, התמודדות כנה וצנועה יותר עם מגבלותיו של גוגל-אללה (או שמא גוגל-בודהה), אולי היתה מאפשרת לשני הצדדים להציע פתרונות-ביניים מוצלחים יותר.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

"
אלא שעכשיו, ה"המלצות" של גוגל כבר הופכות מעוררות רחמים. קחו למשל את התחינה הבאה: "כאשר אתם מעצבים אתר עם אג'קס, תחשבו על הצרכים של כל המשתמשים שלכם, כולל אלו שאינם משתמשים בדפדפן עם ג'אווה-סקריפט". אבל אנחנו כבר לא ב-1996, ואף אחד לא משתמש בדפדפן כמו Lynx להנאתו. עד מתי ימשיכו מהנדסי גוגל להעמיד פנים שיש גולשים שכיבו את אופציית הג"ס בדפדפן שלהם? המין הזה נכחד מזמן."

אז מבחינתך, מי שמשתמש בטלפון סלולרי לגלישה, עיוורים שמשתמשים בקורא מסך, ומי שיש לו מחשב ישן ומעדיף לבטל ג'אוהסקריפט כדי לשפר ביצועים (אני, למשל, על לפטופ הגיבוי שלי) אינו רצוי באתרים שלך?

ג'אוהסקריפט ואג'קס אינם חלק מהתקנים על פיהם נבנים אתרי אינטרנט ודפדפנים.

הם עוזרים לחווית השימוש, אבל אסור להסתמך על הנחת יסוד שלמשתמש יש אותם.

שים לב שגם לג'ימייל יש ממשק שמאפשר גישה ללא ג'אוהסקריפט.

--

צפריר, tzafrir.net

חופש החיפוש אמר/ה...

בתגובה אליך, צפריר:

זה נכון שאסור להסתמך על כך שלמשתמש יש ג'אווה-סקריפט בדפדפן, מבחינה תיאורטית, אבל בפועל - זה מה שקורה. הרוב המוחלט של האתרים מתבסס על סקריפטים רבים, שרובם נחוצים מאוד כדי לעשות עסקים ברשת.

אג'קס הוא יישום מאוד שימושי, שהולך נגד ההגיון המקורי של הרשת, ולכן הוא תמיד יופיע במקומות שבהם הוא לא מזיק באופן ישיר למטרות האתר שבהן הוא מיושם.

הבעיה היא שגוגל עצמו משתמש באג'קס, ולכן כאשר הוא דורש מהמשתמשים שלו להימנע ככל האפשר משימוש באג'קס, הוא מגיע למצב שהוא מפגר אחרי הפיתוחים של עצמו. זה מצב מביך, ולכן הגוגלרים צריכים לדעת להתמודד עם המבוכה ולמצוא פתרון סביר - ולא להעמיד פנים שהכל בסדר שם במאונטיין-ויו.

Liorry אמר/ה...

אני מסכים עם שניכם אך ברור שדבריו של אורי רלוונטיים יותר, שכן נאה דורש נאה מקיים ואם חברה כמו גוגל מציעה להשתמש כמה שפחות ב AJAX בשביל להקל על עצמה, עליה לעשות זאת גם ולהוציא את סקריפטי ה AJAX מג'ימייל (שגם ככה מלאים בעיות עדיין לטעמי).

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012