20.8.2007

להבטיח את המקום הראשון - אפשרי או לא?

(פורסם במקור ב-14/10/2006)


"איך אני מגיע להיות ראשון בגוגל?"

את השאלה הזו שומע כל מקדם אתרים לפחות פעם ביום עבודה. זאת אולי השאלה הכי חשוב בתחום הזה, והתשובה עליה ממלאת ספרים עבי-כרס ואתרים גדושי-ביטים. אבל...השאלה שתמיד התחבטו בהם מקצועני התחום היא האם מותר להבטיח את המקום הראשון על מילים מסוימות.

בגוגל ישראל, למשל, כתוב שחור על גבי לבן ש"איש אינו יכול להבטיח דירוג במקום הראשון בגוגל".

אז זהו - שזה לא נכון. עובדה שזה קיים.

הרבה מאוד חברות שעוסקות בקידום אתרים במנועי חיפוש מבטיחות, מדי יום, לחלק מלקוחותיהן שיוכלו להביא אותם לעמוד הראשון. לפעמים זה כתוב אפילו בחוזה, ואפשר להגיע עם ההבטחה הכתובה הזאת לבתי המשפט, ולבקש אכיפה, ביטול או פיצוי.

מי שמבטיח מקום ראשון בכל מילה שירצה הלקוח, סתם ככה, כדי ליצור רושם ו/או לסגור עסקה, הוא שרלטן. את זה אמרו כבר רבים, ובכך אין כל חידוש. והם שואלים, בדרך כלל:



  • האם רופא יכול להבטיח לך ב-100% שהניתוח יצליח?
  • האם עורך דין יכל להבטיח לך ב-100% שהשופט יפסוק לטובתך?
  • האם חזאי יכול להבטיח לך ב-100% שבחתונתך לא יירד גשם?

העניין הוא שקידום אתרים במנועי חיפוש אינו ייצוג בבית משפט, ניתוח רפואי או חיזוי מזג אוויר.

עד כמה שמנוע חיפוש הוא למעשה "צד גימל" שלא ניתן לחזות את צעדיו מראש, הרי שישנם מקרים לא מעטים בהם ניתן להתחייב למקום ראשון במילים מאוד מסוימות. ההתחייבות יוצרת יחסי עבודה הדוקים מאוד בין הלקוח ובין המקדם, שלעתים עשויים להסתיים באכזבה לשני הצדדים. עם זאת, ההתחייבות היא זו שלעתים יוצרת תנאים נוחים להשלמת העסקה.

עוד לא נולד החזאי שיוכל להבטיח ב-100% שביום החתונה שלכם לא יירד גשם - ואת זה מבין כל ילד, כי התרגלנו להאמין שאין לנו שליטה על העננים והרוחות. לעומת זאת, כבר מזמן נולד עורך הדין שירצה מאוד להבטיח (חוזית) נצחון בבית המשפט - אבל לשכת עורכי הדין אוסרת זאת. השופטים הם בני-אנוש הפכפכים, גחמניים ובעיקר אנושיים - אי אפשר לבנות עליהם תמיד. וכמובן שגם מומחה עולמי בניתוחי לב פתוח לא יוכל להבטיח בוודאות מוחלטת שהמנותח ייצא מן הניתוח בריא ושלם -- יש סטטיסטיקה בדוקה של הצלחות וכשלונות, שאיתה אנו חיים איכשהו.

אז למה זה שונה? מדוע מקדמי אתרים מסוימים נמנעים מלהבטיח מקום ראשון, בזמן שאחרים מבטיחים זאת ללא היסוס?

התשובה היא: סיכון.

הסיכון בניתוח לב פתוח הוא עצום. במצב שכזה, אף אחד מהצדדים לא בונה על 100% הצלחה מכיוון שהתחייבות שכזאת תכניס את המנתח לסיכון שהוא לא מעוניין לעמוד בו.

גם במקרה של תביעה משפטית, עורך הדין לא יבטיח (בכתב) ניצחון משפטי, כיוון שאם הבטחתו לא תתממש, האמון בין עורכי דין ובין לקוחותיהם ייפגע בצורה אנושה. לעתים, תוצאות של משפט הם עניין שקובע גורלות של בני אדם. לשכת עורכי הדין כבר החליטה שהיא לא מעוניינת לקחת את הסיכון הזה.

בקידום אתרים, הסיכון נמוך בהרבה. גם אם הלקוח לא יגיע למקום הראשון, הוא עדיין ישפר את מיקומו בעקבות העבודה שיעשה המקדם. אם מקדם כלשהו מבטיח מקום ראשון ומכזיב, השוק יעשה את שלו והלקוח לא יסתכן בתוצאה קשה. עצם העובדה שהמקדם איכזב את הלקוח כבר תפגע בעסקיו בצורה מספקת. ואם מקדם בעל "אתיקה מקצועית" יימנע מלהבטיח מקום ראשון, סביר להניח שהלקוח יידע לתבוע ממנו תוצאות סבירות גם בלי הבטחה שכזו.

במציאות בה אנחנו חיים, הרבה מקדמי אתרים מבטיחים מקום ראשון במילות חיפוש מסוימות, ולעתים אף מספקים את הסחורה. חלק עושים זאת בשיטות מתונות ("כובע לבן") חלק בשיטות קיצוניות שעשויות לעורר מחלוקת ("כובע שחור"). זאת עובדה שאי אפשר להכחישה. מקדם אתרים בעל נסיון, מוטיבציה ומיומנות טכנית יכול לקיים את הבטחתו, אם הוא פועל בחוכמה, בסבלנות ותוך מתן תשומת-לב לפרטים קטנים.

השחצנות בטענה של גוגל לפיה "אף אחד לא יכול להבטיח מקום ראשון" מקבילה לשחצנותם של מקדמי אתרים מסוימים המבטיחים מקום ראשון גם במילים מאוד פופולריות, תוך זמן קצר ובמחיר נמוך. מכיוון שכולם כבר יודעים שמדובר ב"מירוץ חימוש", שחצנות הדדית היא תוצאה צפויה בקרב שני צדדים המנהלים ביניהם מלחמת הישרדות.



אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012